• Pärlan80

Deltidsarbete + föräldraledighet

Hej!

Under hösten ska vår lilla tjej börja förskolan. För att få en lite mjuk start för oss båda ska jag gå ner i arbetstid till 50%. För att skydda min SGI kommer jag vara föräldraledig 50%. Min fråga...

Hur fyller man i denna föräldraledighet i ansökan?

Min arbetstid kommer inte vara jämnt fördelad på veckans dagar, kommer jobba 4 dagar i veckan. Kan man ändå fylla i 50% måndag-fredag eller måste man ange vilka dagar man är ledig och hur många timmar jag jobbar övriga dagar?

• Svar på tråden Deltidsarbete + föräldraledighet
  • Försäkringskassan

Hej!

Arbetar du 50% ska du ta ut två och en halv dag med föräldrapenning.

Du kan inte ta ut en halvdag föräldrapenning om du arbetar mer än en halv dag. Det får aldrig bli mer än en hel dag tillsammans. Arbetar du fyra dagar så finns det ju tre dagar till den veckan du kan ta ut din föräldrapenning på.

Hälsningar

Bea, handläggare

• Pärlan80

Behöver man ange hur mycket man jobbar dag för dag eller räcker det att ange 1/2-tid under periden när man ansöker om föräldrapenning? Då tolkar jag ditt svar som att jag enklast lägger in föräldraledighet på mina 3 lediga dagar. Hur vet ni vilka dagar jag jobbar? Är det endast utefter det jag skriver in eller kontrollerar ni hos arbetsgivaren.

• Försäkringskassan

Hej

Du ansöker om ersättning på dina lediga dagar. Du kryssar i på ansökan att du arbetar delvis och får sedan fylla i vilka dagar du arbetar.

Hälsningar
    Stella, handläggare 

Svar på tråden Deltidsarbete + föräldraledighet