• Anonym (Frågvis)

Angående strulig UF. Långt, behöver råd!

Hej!

Pratade med en advokat igår gällande mitt barns umgänge med sin pappa. Jag vill mest höra mig för här också vad ni tror om saker och om någon varit med om samma sak.

Mitt barns pappa är lite av typen "mycket snack liten verkstad". Han säger han ska träffa sonen mer (som nu vid semestertider), lovar emellanåt sonen saker han inte håller etc. Han har endast dagtidsumgänge, mest pga hans eget fel, han tar inget initiativ trots att han säger sig vilja ha det och gnäller om det emellanåt. Men när jag tar upp frågan kan det vänta, väldigt motsägelsefull..) Åh andra sidan kommer jag inte ta initiativ åt han heller. Uteblir också ofta från

Men iaf, största problemet är att inför varje umgänge så måste jag OFTA "jaga" honom med sms/samtal om han kommer den dagen som är tänkt och vad han tänkt göra med sonen (inte för att jag måste veta, utan för att kunna förbereda sonen som har stort behov av det och dessutom frågar själv, han är ca 3,5 år). Ofta får jag inget svar alls utan han kan då smsa den dan vi ska ses 2 tim innan så att jag kanske inte hunnit förbereda saker och ting som behövs inför deras dag tillsammans eller att vi ska ses på ett ställa som jag inte hinner till (eftersom han inte hört av sig i tid). Har sagt MÅNGA ggr jag vill slippa tjata och att han får höra av sig senast kvällen innan, men det hjälper inte.. Vi har inget reglerat umgänge från tingsrätt/familjerätt utan kommit överrens oss emellan. Advokat tyckte då att jag skulle säga att hör han inte av sig en viss tid så gör jag planer för annat och det blir inget umgänge. Men jag vilja ju liksom inte hindra umgänge och lär ju bli jordens tjaffs från han sida om att han inte får träffa sin son etc om jag gör på det viset. Kan det ligga mig i fatet vid en eventuell vårdnadstvist? (jag har ensam vårdnad)

Sen är det också så att man aldrig riktigt kan lita på att han kommer. Kan handla om en skitsak och han inte dyker upp och säger sig vara flexibel och kan ses en annan dag istället. Självklart är det bra för honom men inte för oss! Han lägger fram det på det sättet ungefär som att han samarbetar så himla bra när han är "flexibel" och jag är motsträvig... Jag har ofta ställt upp på att byta dagar fast jag inte vill, för att de ska kunna ses och jag får dåligt samvete om jag säger nej. Men det gör ju vårat liv jobbigare och inte särskilt förutsägbart för sonen. Advokaten menar nu att jag ska sluta vara "flexibel" för hans skull och att vi får hålla på det schema vi kommit överrens om och med att vara flexibel sa advokaten menar man oftast att man kanske underlättade någon gång ibland och ibland kan skjutsa till ett visst ställe etc. men inte att byta dagar och hålla på.

Jag har också sagt till pappan att han kan byta till en annan dag om det inte passar honom eftersom han vill byta lite för ofta enligt mig. Sen tycker jag givetvis det är okej att byta dagar om det handlar om viktiga saker som begravning etc. det känns rätt självklart. Men inte för att sonen är lite snuvig eller pappan festat för hårt.

Kan det ligga mig i fatet att inte vilja hålla på att byta dagar etc. utom i särskilda fall då i en eventuell vårdnadstvist? Advokaten sa att man måste ju kunna samarbeta hyffsat om man ska ha gemensam vårdnad och ni kan ju inte ens få till stånd ett fungerande umgänge, så antar han menar att det var väl ingen talan om gemensam vårdnad i detta fall.

Sen undrar jag en till sak. Om han helt plötsligt skulle vilja och även tar tag i saken att vilja ha sonen flera nätter i rad osv. skulle det då bli godkänt om han visat prov på hela tiden innan detta att han bara strular. Han har själv uttryckt att "han borde få träffa sonen när han vill och kan" låter ju bra egentigen, men han menar just när han har lust för kommer det en fest emellan så är det viktigare än vad han lovat sonen. Ändå säger han sig alltid "ställa upp". Aldrig hänt hittills...

Vad säger ni?       

• Svar på tråden Angående strulig UF. Långt, behöver råd!
  • Anonym (abc)

Min spontana tanke är att pappan kommer bli tvungen att visa att han kan hålla sig till ett fastställt umgänge innan det kan bli tal om övernattningar.
    Gemensam vårdnad kan han säkert få, men då måste han visa att han kan gå att samarbeta med. 

• Anonym (Frågvis)
    Anonym (abc) skrev 2013-07-02 11:12:27 följande:
    Min spontana tanke är att pappan kommer bli tvungen att visa att han kan hålla sig till ett fastställt umgänge innan det kan bli tal om övernattningar.
    Gemensam vårdnad kan han säkert få, men då måste han visa att han kan gå att samarbeta med. 

Jag sa ungefär så förut när han ville utöka dagumgänget. Jag sa jag tycker det är jätte bra att han vill ses mer men att han borde sköta det lilla umgänge som fanns., varpå han frågade hur länge han måste komma för att utöka umgänget samt vad som är "giltigt skäl" att utebli? Bara att fråga det tycker jag är konstigt i sammanhanget om man nu vill träffa sitt barn mer.. Sen bestämdes det istället han skulle träffa honom längre under umgängestillfället men även det kortades ju ner snabbt till nästan samma umgänge igen eftersom han ändå inte dök upp tidigare som han skulle och då sa jag det att kommer du ändå inte tidigare som vi sagt är det ju ingen idé att vi bestämmer det..

Han tycker såklart det är JAG som ska samarbeta bättre. Jag tycker jag inte gör annat.. Men känns som jag börjar få nog nu och vill sätta ner foten. Jag vill de ska ses men jag orkar inte med en massa strul.. 
Svar på tråden Angående strulig UF. Långt, behöver råd!