PFAPA? Någon med erfarenhet av denna sjukdom?
Hej,
Min dotter är 3 år gammal och har sedan hon varit 1 år haft feber och jätte hög sänka i perioder. Vi har fått alla diagnoser från öroninflammation, lunginflammation, stafilokocker i näsan osv.
Eftersom det ligger en immunbristsjukdom i min släkt (c2 brist) så har även detta kollats på henne. Det enda som då stack ut från proverna var att hon hade en liten avvikelse på G3 i immunförsvaret men det förklarar ändå inte hennes sjukperioder enligt läkaren.
Hon har senaste åren haft feber 3-5 ggr i månaden och fått ätit penicillin ca 8 ggr per år.
Just nu är hon inlagd på sjukhus för observation med en feber på över 40,5 när den är som högst och en sänka på 300. Inga bakterier har hittats och läkarna avvaktar med antibiotika.
Nu till min fråga och det konstiga i det hela: Överläkaren har läst igenom min dotters sjukjournaler och är övertygad om att hon har periodisk feber (PFAPA) Visst stämmer mycket av symtomen in på min dotter men det jag tycker är konstigt är att om hon nu har denna sjukdom( vilket som jag förstått är en icket bakteriell sjukdom....att det är immunförsvaret som spökar helt enkelt) varför har hon då blivit frisk på penicillin? När jag googlar och läser om penicillin så står det att det biter bara på bakterier....
Blir inte klok på detta....Självklart är det skönt ifall man kan få en förklaring till alla dessa år av sjukdomar men det är som om jag ändå inte riktigt tror på det eftersom hon blivit frisk på antibiotika alla gånger hon varit sjuk :/
Nån annan här som har ett barn med denna diagnos? Dela gärna med er av era erfarenheter och kunskaper om sjukdomen...
Förlåt mitt långa inlägg och hoppas ni orkar läsa igenom det :)