• Anonym (förfaller)

Enorm ångest över familjeproblem/bråk och jag vet inte vad jag ska ta mig till

Jag är 16 år och bor med min familj på mamma, pappa och storebror 18 år. 

Pappa och jag bråkar aldrig. Mamma och jag brukar käbbla om småsaker. Min bror och mamma bråkar nästan jämt. Det är nästan alltid en spänd stämning mellan dem två. De är otroligt likasinnade och det är kanske därför det blir en kollision; säger nästan precis vad de tänker och är relativt egocentriska, .

Min bror mår dåligt och har gjort det länge, och tar sedan någon månad tillbaka någon slags antidepressant medicin, och jag minns från när jag var liten att min mamma gjorde det ett tag (ca. 10 år sedan, inte nu). 

Jag älskar de båda otroligt mycket och allt bråk och att se dem sårade eller arga tär på mitt tålamod och jag får ångest för jag vet inte hur jag ska ta mig till för att lösa det; för på något sätt känns det som att det är mitt ansvar. Under en period i år var jag febersjuk och då var det ganska lugnt så jag funderade nästan på att fortsätta vara sjuk.

Jag är på sätt och vis (och pappa) neutrala i stormen men det blir alltid så att jag nästan måste sida med någon utav dem. Oftast blir det med mamma, men också med min bror. Oavsett vad så hatar jag att de överhuvudtaget bråkar.

Självklart vet jag att bråk ingår inom familjen men förmodligen inte till den bredden att min bror säger att han hatar mamma, att hålla käften, att det är hennes fel att han är som han är. Senast igår var situationen så här: min bror provocerar mamma genom att, efter att de bråkat över att han inte ställer in mjölken i kylen, säga att 'du kanske borde slå mig'. Då fortsätter mamma att säga att, ja det kanske hon borde gjort, då kanske han inte skulle vara lika känslig. Och så fortgår det. Varken pappa eller jag vet riktigt hur vi ska göra i sådana situationer. Vi försöker säga att det verkligen inte är bra att slå barn, men mamma fortsätter. Jag vet att hon inte menar det när hon säger att hon skulle slå honom. Men hon fortsätter för att han började, och det säger hon också.

Jag vet faktiskt inte längre hur länge det här har pågått. Jag minns, jag vet inte hur länge sedan, kanske tre år, då mamma säger efter ett bråk att någon dag kommer någon av dem kål på den andra. 

Min mamma hade en dålig uppväxt. Eller hon säger lite men hon avslöjade nyligen att min mormor ofta sa till henne som väldigt liten att hon var oönskad tills hon som barn då själv önskade att hon inte fanns till. Morfar ville ha en son och därför skaffade de ett ytterligare barn. Mamma var yngst och fick skulden för allt och skit från sina syskon. Och hon säger att idag försöker mormor gottgöra henne med pengar och omtänksamhet men att det är försent och hon gråter när hon berättar det här och finns det något värre än att se sin mamma gråta? Jag vet inte vad jag ska säga utan jag säger att oavsett vad så finns jag alltid här för henne och att jag vill att hon finns.

Jag vet absolut inte vad jag ska ta mig till. För typ två år sedan provade vi BUP, min bror tillsammans med mamma och pappa men jag minns inte om det gjorde någon skillnad. Inte har det bidragit till situationen idag i alla fall. Resultat av hur det är är att min bror är deprimerad, min mor likaså min bror faller i en ond cirkel och pappa får ångest och det får jag med. Jag vet verkligen inte vad jag ska göra. Min mamma är känslig för att få skulden på sig pga sin barndom trots att hon är den vuxna och föräldern. Om vi ska gå ännu djupare så är det också så att det var en jättejobbig förlossning när min bror föddes och han var sjuk. Jag vet inte hur mycket det har lett till hur det är nu.

Nu blev det väldigt långt och det gjorde ont att skriva allt för det har jag aldrig riktigt gjort förut. Men om ni har lösningar eller liknande situationer skulle jag uppskatta svar. Eller någonting alls. 

• Svar på tråden Enorm ångest över familjeproblem/bråk och jag vet inte vad jag ska ta mig till
  • Anonym (vän)

låter som du har det riktigt tufft vännen
    kanske ska ni prova med BUP igen? 

• Emy85

Samla alla och ta kontakt med familjerådgivning det är bra de är neutrala ställer sig inte på någons sida och de är lättare att prata ut med en person som inte är närmare nån än du,testa jag vet att får du en bra person så löser sig allt,värt ett försök

• kenopeno

Åh lilla vän. Det vilar alldeles för mycket tungt på dina axlar.

Jag förstår om detta är jättesvårt för dig och att det blir otroligt tungt att bli indragen i deras konflikter och hur svårt det är att ibland hamna mitt emellan. Jag ser hur du tänker och hur gärna du vill finna en lösning på det här med din mammas o brors relation. Men du kan inte det. Du kan inte fixa det här. Hur mycket du än försöker finna lösningar och hur mycket du än försöker medla, så kommer du inte klara det. Det enda som kommer hända är att du får mer tyngd på dina axlar. Och den tyngden är inte din att bära kära du {#emotions_dlg.flower}

Går du i skolan? Har du någon kurator du kan vända dig till, som kan hjälpa och stötta dig att finna din väg genom det här?

Kan du kanske ringa BUP och be om stöd och hjälp igenom det här?

Ungdomsmottagningen?

För du behöver hjälp att sortera ut alla tankar och känslor i det här och få stöd att få din mammas och brors problem avlastade från dina axlar. Så du får hjälp att bygga upp ett litet skyddstaket omkring dig....så att din mammas och brors problemrelation stannar utanför ditt eget lilla skyddstaket.

Att bygga upp ett sådant skyddstaket kring dig, är jättesvårt att göra på egen hand.....men om du söker upp någon du kan vända dig till, så kan du få lite hjälp att göra det.

kramisar till dig du kloka unga tjej.....våga be om hjälp till dig själv nu {#emotions_dlg.flower}                  

• midvinter

Tack så mycket för era svar. 

Jag tog bort anonym för det kändes överdramatiskt haha. Men hursomhelst är skolan slut nu för sommaren. Jag kanske ska kontakta ungdomsmottagningen men jag känner även att jag åtminstone borde göra något för att lösa deras situation? Att putta dem i rätt riktning? För nu kommer de ingenstans och de är envisa båda två och det smärtar mig verkligen att se dem olyckliga. 

• kenopeno
    midvinter skrev 2013-07-02 23:09:32 följande:
    Tack så mycket för era svar. 

Jag tog bort anonym för det kändes överdramatiskt haha. Men hursomhelst är skolan slut nu för sommaren. Jag kanske ska kontakta ungdomsmottagningen men jag känner även att jag åtminstone borde göra något för att lösa deras situation? Att putta dem i rätt riktning? För nu kommer de ingenstans och de är envisa båda två och det smärtar mig verkligen att se dem olyckliga. 

Hej Midvinter Solig

Ja jag förstår din känsla.....den känslan får vi ofta när vi möter ett problem hos andra, som påverkar oss. I synnerhet när vi kan se så tydligt vad som är problemet och känner att det borde finnas lösningar.  Och ibland vill vi försöka och försöka......tills vi känner att vi inte orkar mer.

Så lyssna du på din instinkt..känner du att du vill försöka lite till att nå dem, så gör du det....Men lyssna på när ditt inre säger att du inte orkar försöka längre.  Men det viktigaste i allt det här....är att du inte tar på dig skuld för det som sker.....tar på dig skuld för att du inte gör tillräckligt för att hjälpa dem. För kära vän...inget av det de håller på med är ditt ansvar. Inte den minsta pyttelilla minsta ditt ansvar eller fel. Så känner du att du inte orkar med deras bråk, så känn dig fri att vända ryggen till vad de gör. Gå ut och hitta på något kul med dina vänner, istället för att stanna när de bråkar. Är stämningen tung, så ge dig själv friheten att ta dig bort från stämningen genom att göra något du tycker om..... Och känner du att du inte kommer undan utan att du istället får in all denna jobbiga stämning i dig, så pratar du med någon som kan hjälpa dig att lyfta av det från dig.

Kramisar till dig {#emotions_dlg.flower}    
Svar på tråden Enorm ångest över familjeproblem/bråk och jag vet inte vad jag ska ta mig till