• Anonym (Matt.)

Gravid och helt slut!

Jag är gravid i V8 nu och den senaste veckan har jag blivit helt matt. Jag är illamående och inte bara trött utan helt utmattad, står jag upp längre än 10 minuter så svartnar det för ögonen och jag håller på att svimma. Allting är en utmaning och jag orkar knappt gå från soffan till toan. Tack och lov så har jag semester nu men hur tusan gör man när man ska jobba? Ni som haft likadant när vände det för er? Det känns nästan som att jag har influensa eller något då det är samma trötthet och illamåeende.

• Svar på tråden Gravid och helt slut!
  • Teesan

Från v4 till v13 upplevde jag tillståndet som en hemsk oändlig bakfylla. Illamående+ kärkningar. Yrsel, huvudvärk och utmattad. Ville bara ligga. :) men efter v13 blev det mycket bättre. Drick mycket, ät vitaminer och sov så mycket du kan;)

• Anonym (brist)

Järnbrist? Och ev näringsbrist och vitaminbrist om du mår dåligt och kanske inte får i dig det du behöver?

• NLAL

Jag är i v.34 och det har ännu inte blivit bättre. Och alla mina värden är tipptopp.

• kenopeno

Nu har jag vuxna barn. Men oj va jag minns hur det var som igår. Just den där utmattningen du beskriver känner jag så väl igen. Det kändes som om jag var fullständigt utpumpad och inte hade en endaste gnutta energi.

Mitt råd till dig är att först kolla upp med lite provtagning, om du kanske ha en brist. Men sen är det bara att vila så mycket du kan. Din kropp är mitt i en av de största hormonella omställningen en kropp upplever under ett liv. Så den har fullt upp. Så även om du inte gör något fysiskt ansträngande, så kom ihåg att din kropp är mitt uppe i ett enormt arbete med att ställa om sig och förbereda sig för att vara gravid och för att ett barn ska skapas inom dig, med allt vad det innebär.    Så var så snäll mot dig själv så länge kroppen genomgår den här förändringen och sänk kraven på dig själv, så mycket du kan {#emotions_dlg.flower}

Grattis till din lilla kommande Solig 

• Anonym (Tips)

Har du kollat dina sköldkörtelvärden? Om inte så be din BM om det med en gång. Hade liknande känsla i tidig graviditet, sov jämt och hade ingen ork ändå, kändes som kroppen lade av och tog slut. Det är jättevanligt med låga sköldkörtelvärden i samband med graviditet, och relativt enkelt att korrigera. Grattis till din graviditet!

• Anonym (Matt.)

Tack för era fina svar och tips, jag har fått allt kollar som går att kolla typ vitaminer, järn och sköldkörtel men allt ligger inom ok värden. Tar extra vitaminer och äter bra kost ändå mår jag som en 95 åring i kroppen typ. Jag får helt enkelt hoppas att det vänder om några veckor och helst innan semestern är över :).

• Anonym (Matt.)
    kenopeno skrev 2013-07-02 18:48:00 följande:
    Nu har jag vuxna barn. Men oj va jag minns hur det var som igår. Just den där utmattningen du beskriver känner jag så väl igen. Det kändes som om jag var fullständigt utpumpad och inte hade en endaste gnutta energi. Mitt råd till dig är att först kolla upp med lite provtagning, om du kanske ha en brist. Men sen är det bara att vila så mycket du kan. Din kropp är mitt i en av de största hormonella omställningen en kropp upplever under ett liv. Så den har fullt upp. Så även om du inte gör något fysiskt ansträngande, så kom ihåg att din kropp är mitt uppe i ett enormt arbete med att ställa om sig och förbereda sig för att vara gravid och för att ett barn ska skapas inom dig, med allt vad det innebär.    Så var så snäll mot dig själv så länge kroppen genomgår den här förändringen och sänk kraven på dig själv, så mycket du kan Grattis till din lilla kommande  

Tack snälla, det är väl det där med att sänka kraven som är så svårt. Man är van vid att vara på ett visst vis och har svårt att förstå att det inte går längre.
  • kenopeno
    Anonym (Matt.) skrev 2013-07-02 20:38:28 följande:

Tack snälla, det är väl det där med att sänka kraven som är så svårt. Man är van vid att vara på ett visst vis och har svårt att förstå att det inte går längre.

Mmm....det är inte så lätt. Du får bara påminna din hjärna, när den får för sig att tjata om att allt ska vara som vanligt, att kroppen är fullt upptagen med annat just nu Solig
Svar på tråden Gravid och helt slut!