• Godnatt

Vilka köper Head & Shoulder?

Har sett hur Head & Shoulder ökat i butikshyllorna. Dessutom i större flaskor än tidigare. Den aktiva ingrediensen i mjällschampot är zinkpyrition som är giftigt. Det är samma aktiva ämne i båtfärg. Det är bara det att det finns restriktioner när det kommer till båtfärger.

En tesked mjällschampo dödar hälften av allt vattenlevande liv i 1000 liter vatten efter fyra dygn. Inte litet giftigt alltså. Tänk vad som sker om man  tömmer en schampoflaska i en liten insjö eller bara tvättar sig med det där.

Det finns alternativ till Head & Shoulder som är mindre giftigt, t.ex. ACO mjällschampo på Apoteket.

Promota din sida, skriv en artikel på fria-katalogen.se
  • Svar på tråden Vilka köper Head & Shoulder?
  • Aniiee

Jag, men inte för att det är mjällschampoo, utan för att det är det enda jag hittat som funkar på min extremt torra hårbotten. Men du kanske kan lista 5 schampoon som kan hjälpa mig där? Vill hemsk gärna byta, men hittar inget som funkar....

Yaoi is the opiate of the fangirls
  • Tirem

På uppdrag av Naturvårdsverket gjorde Svenska Miljöinstitutet IVL en omfattande miljöövervakningsstudie 2006 där de undersökte zinkpyritionets eventuella spridning i den svenska miljön för att bedöma om ämnet kunde tänkas ha miljöpåverkan. Studien bekräftade zinkpyritionets snabba nedbrytning i reningsverk och miljö då ämnet inte kunde detekteras i utgående vattenprover eller sediment. Naturvårdsverkets bedömning var därför att zinkpyrition inte är ett problematiskt ämne ur miljösynpunkt

• Rani

Jag. För att alla andra schampon jag testat inte funkar. Har testat aco och en massa andra. Dock försöker jag använda det varannan tvätt just av de anledningar du anger. Använder jag det mindre får jag typ barnskorv i huvudet.

• Rani
    Tirem skrev 2013-07-02 23:53:00 följande:
    På uppdrag av Naturvårdsverket gjorde Svenska Miljöinstitutet IVL en omfattande miljöövervakningsstudie 2006 där de undersökte zinkpyritionets eventuella spridning i den svenska miljön för att bedöma om ämnet kunde tänkas ha miljöpåverkan. Studien bekräftade zinkpyritionets snabba nedbrytning i reningsverk och miljö då ämnet inte kunde detekteras i utgående vattenprover eller sediment. Naturvårdsverkets bedömning var därför att zinkpyrition inte är ett problematiskt ämne ur miljösynpunkt

Intressant!
  • Klipphäll

Kände inte till detta. Anv deras schampo och balsam eftersom jag tycker att de är bra och prisvärda.

• Aniiee
    Väldigt intressant. Sen skulle jag nog också vilja veta hur mycket Zinkpyrition det är i 100 ml H&S jämfört med i 100 ml båtfärg (eftersom TS tog upp just båtfärg).
  • Godnatt
    Det kan förstås bero på att det reagerar med koppar och bildar det ännu giftigare ämnet kopparpyrition. Men det är även som du säger, snabbnedbrytbart. Jag sitter bara på rapporten från 2004 och från läkemedelsverket där den stora frågan då var  det gissade mätvärdet och vad som händer med zinkpyrition i slammet.
    Aniiee skrev 2013-07-02 23:51:24 följande:
    Jag, men inte för att det är mjällschampoo, utan för att det är det enda jag hittat som funkar på min extremt torra hårbotten. Men du kanske kan lista 5 schampoon som kan hjälpa mig där? Vill hemsk gärna byta, men hittar inget som funkar....
    ACO har en återfuktande gel. Använd den efter att du duschat. Dyr, men dryg. Den innehåller piroctone som är mindre giftigt. Du kan säga adjö till klåda och mjäll efter den kuren däremot.

• Klipphäll
    Aniiee skrev 2013-07-03 00:10:22 följande:
    Väldigt intressant. Sen skulle jag nog också vilja veta hur mycket Zinkpyrition det är i 100 ml H&S jämfört med i 100 ml båtfärg (eftersom TS tog upp just båtfärg).

• Godnatt
    Aniiee skrev 2013-07-03 00:10:22 följande:
    Hur många procent kan jag inte svara på rak arm. Det ligger en gräns på runt 1% från EU.

Däremot förbrukades 2,7 ton i just båtfärg 2003 mot 10 ton i mjällschampo. Det har säkerligen inte minskat efter det.
  • Aniiee
    Godnatt skrev 2013-07-03 00:17:57 följande:
    Det kan förstås bero på att det reagerar med koppar och bildar det ännu giftigare ämnet kopparpyrition. Men det är även som du säger, snabbnedbrytbart. Jag sitter bara på rapporten från 2004 och från läkemedelsverket där den stora frågan då var  det gissade mätvärdet och vad som händer med zinkpyrition i slammet.

ACO har en återfuktande gel. Använd den efter att du duschat. Dyr, men dryg. Den innehåller piroctone som är mindre giftigt. Du kan säga adjö till klåda och mjäll efter den kuren däremot.

Jag har inte mjäll. Gel har jag ingen lust att stå och kladda med, avskyr sånt.
    Godnatt skrev 2013-07-03 00:22:47 följande:
    Hur många procent kan jag inte svara på rak arm. Det ligger en gräns på runt 1% från EU.

Däremot förbrukades 2,7 ton i just båtfärg 2003 mot 10 ton i mjällschampo. Det har säkerligen inte minskat efter det.
    Jag tänkte fråga var du fått siffrorna ifrån, men jag hittade dem..... Hur ser du på Tirem's inlägg (#2)? Och hur ser du på att Zinkpyrition motverkar håravfall, och till och med stimmulerar hårväxten? 
  • Amie77
    Jag har torr hårbotten, inte extremt, men likväl, och kör med Kerastases turkosa flaska. Finns hos frisören. Kostar 300 pix, men räcker på mitt axellånga hår i ca fyra månader. Just nu kör jag Wellas professionella schampo - också hos frisören - SP Balance Scalp. Fungerar också bra nu på sommaren (inte lika torr luft) även om jag inte har stora problem. Men så fort jag kör ett vanligt schamp så kommer hudflagorna...

Jag vet dock inte hur ogiftiga dessa är! Men det är alternativa schampons om funkat. Att prata med din frisör är dock mitt främsta tips! Går man på en bra salong är de ju riktigt duktiga enligt min erfarenhet!
  • Aniiee
    Amie77 skrev 2013-07-03 00:55:32 följande:
    Jag har torr hårbotten, inte extremt, men likväl, och kör med Kerastases turkosa flaska. Finns hos frisören. Kostar 300 pix, men räcker på mitt axellånga hår i ca fyra månader. Just nu kör jag Wellas professionella schampo - också hos frisören - SP Balance Scalp. Fungerar också bra nu på sommaren (inte lika torr luft) även om jag inte har stora problem. Men så fort jag kör ett vanligt schamp så kommer hudflagorna...

Jag vet dock inte hur ogiftiga dessa är! Men det är alternativa schampons om funkat. Att prata med din frisör är dock mitt främsta tips! Går man på en bra salong är de ju riktigt duktiga enligt min erfarenhet!
    Ja, jag får kanske gå till en frissa och köpa. Har inte varit hos en frisör i svergie sen jag var.... 9.... snart 20 år sen... De har några "frisörschampon" på närbutiken här, man jag har inte tittat efter vad det är vet att det står nån wella. De står för högt upp för korta lilla mig =/ =P.

Tack för tipset, det ska provas. 
  • Houdini

Dö inte av mitt förslag nu Flört
    Jag har haft problem med klåda, sår och att jag tappade mycket hår. Men har inga problem så länge jag använder mina hundars shampoo och balsam. Det heter K9 och är ett Aloe vera shampoo och balsam.

Att jag överhuvudtaget kom på att använda det i mitt eget hår är för att en annan uppfödare berättade att hon använde inget i sina hundars pälsar som hon inte hade testat på sig först och då upptäckte hon att hennes klåda blev bättre så hon fortsatte att använda det.
    Och jag tänkte att det kunde ju inte skada att testa och på mitt hår och min hårbotten har det gjort underverk och så fort jag sluter använda det och börjar använda något annat regelbundet kommer klådan och såren tillbaka. Håravfallet märks inte så mycket längre då jag klippte mig superkort i vintras efter att ha haft långt hår innan. (korta hårstrån märks inte lika mycket som halvmeterlånga ;) )   

• Omogen citron

Jag hade samma problem. Sedan jag började använda Bio+ 3 Dandruff Control mår min hårbotten mycket bättre. Det är ett serum man maserar in i hårbotten. Det är alltså inget shampoo eller någon rengöringsprodukt. Jag köper det hos frisören, men det går säkert att köpa på nätet.
  • Frontline

Jag har använt det i över 25 år sen det hette Clearasil och det är för min extremt torra hårbotten, har testat massor med andra märken men efter nån vecka blir det som skorv i hela hårbotten...
    Så jag kommer att fortsätta med det så länge det finns...

Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • Godnatt
    Aniiee skrev 2013-07-03 00:42:53 följande:
    Jag har inte mjäll. Gel har jag ingen lust att stå och kladda med, avskyr sånt.

Jag tänkte fråga var du fått siffrorna ifrån, men jag hittade dem..... Hur ser du på Tirem's inlägg (#2)? Och hur ser du på att Zinkpyrition motverkar håravfall, och till och med stimmulerar hårväxten? 
    Det finns riktiga produkter som gör det. Använde Head and Shoulder innan jag blev medveten om dess toxiska verkan, både för människa och miljö. Kan säga som så att den har inte precis stimulerat någon hårbotten för mig. Din första fråga är redan besvarad.
Svar på tråden Vilka köper Head & Shoulder?