• Anonym (Orolig)

Ta bort mens med Yaz

Jag har under flera månader struntat i att ta de fyra sockerpillrena på min p-pillerkarta och direkt börjat på en ny, då min menstruation varit mycket jobbig (väldigt ont samt riklig blödning). Är det farligt att "ta bort" mensen på detta sätt under en längre period, med det p-piller jag använder (Yaz)?

Tacksam för svar!

• Svar på tråden Ta bort mens med Yaz
  • Anonym (*)

Gjorde själv så med p-pillerna men märkte oxå att ja fick en märklig känsla i magen. Man kan göra så ett par månader men sen e det bra om man låter den komma som sagt. Låt den komma o ha ett kortare uppehåll m tabletterna än vad man ska innan du börjar igen. Varför inte göra ett nytt besök på mvc för andra alternativ.

• Anonym (m)

Det är ingen fara att äta samman kartor, det kan man göra med alla kombinerade piller. Det som kan hända är att du får en "oväntad" blödning som kan vara stor och riklig. När detta inträffar, vilket det gör förr eller senare, så gör du det vanliga uppehållet på fyra dagar (dvs tar sockerpillerna i fyra dagar) och börjar sedan direkt på ny karta. 

Det jag dock funderar över är att du har såpass stor och riklig blödning, trots att du tar Yaz. Har du pratat med din barnmorska eller gynekolog om detta? Har du fått Yaz utskrivet just pga. dessa blödningar? Detta kan annars behöva utredas och det finns kanske andra metoder som kan hjälpa dig bättre.  

• Zazou

Rekommendationerna jag fick med yaz var att ha mens iaf var tredje månad. Hon nämnde inget om vad som skulle vara farligt eller så men det är iaf ett riktmärke.

Svar på tråden Ta bort mens med Yaz