• Anonym (Rädd)

Knöl i halsen? Hjälp!!

Snälla, hjälp mig stilla min oro... 

Jag har sedan i måndags varit väldigt svullen i halsmandlarna. Gick till läkaren igår men eftersom jag inte haft någon feber tyckte dem inte det var lönt att ta några prover. Det var säkert halsfluss orsakat av virus och det var bara att vila ut.

Idag när jag vaknade så känns det som en knöl inuti halsen. Det gör ont när jag sväljer (känner liksom hur knölen tar emot) och trycker jag utanpå halsen gör det ont. Det ömmar konstant hela tiden.

Någon som vet vad det kan vara? Det enda jag hittar på google är cancer, och det kan man väl inte få symptom på så fort? Jag kan inte ha cancer. Jag vill inte ha cancer.

Tänkte inte gå till läkaren idag om det inte blir värre... är så fruktansvärt rädd för att gå dit. 

• Svar på tråden Knöl i halsen? Hjälp!!
  • Anonym (Rädd)

Känns som att den sitter ungefär där, kanske pyttelite längre ner. Vet inte hur stor den är. Kan svälja obekymrat men gör som sagt ont och jag känner nåt knölliknande i halsen som sagt. Är inte förkyld, har ingen feber eller någonting.
  • Christi38

Sa läkaren att det antagligen var halsfluss och att du skulle vila bort det verkligen?
    Halsfluss behandlas vad jag vet med antibiotika, det vilas inte bort!?

Låt det gå ett par dagar och se om det går bort. Kan vara svullna halsmandlar utan att det skulle vara något allvarligt!

Dock skulle jag kräva att de tog en snabbsänka för att se om du har en infektion i kroppen.

• Anonym (Rädd)
    Christi38 skrev 2013-07-03 06:46:59 följande:
    Sa läkaren att det antagligen var halsfluss och att du skulle vila bort det verkligen?
    Halsfluss behandlas vad jag vet med antibiotika, det vilas inte bort!?

Låt det gå ett par dagar och se om det går bort. Kan vara svullna halsmandlar utan att det skulle vara något allvarligt!

Dock skulle jag kräva att de tog en snabbsänka för att se om du har en infektion i kroppen.
    Mer exakt så sa hon att eftersom jag inte hade någon feber så var det antagligen bara virushalsfluss som inte behandlas med antibiotika. Hon sa också att dem inte tar prover förrän man varit sjuk i 3 dagar då det kan vara missvisande annars.

Det är inte dem svullna mandlarna jag oroar mig för, det är knölen i halsen, Har haft halsfluss förr (då jag fick antibiotika) och då hade jag ingen knöl.. 
  • Christi38

Jag kan förstå din oro mer än du anar. Men försök att inte ta ut något i förskott!

Blir det inte bättre så får du gå tillbaka till läkaren och berätta om knölen. De kanske skickar dig på röntgen eller liknande för att kunna se mer? :)

• Anonym (Rädd)
    Christi38 skrev 2013-07-03 06:59:23 följande:
    Jag kan förstå din oro mer än du anar. Men försök att inte ta ut något i förskott!

Blir det inte bättre så får du gå tillbaka till läkaren och berätta om knölen. De kanske skickar dig på röntgen eller liknande för att kunna se mer? :)
    Vet att du har rätt, tänkte vänta några dagar och se om det blir värre annars får jag söka vård. Jag har alltid tyckt att det känns lite betryggande att läsa om sjukdomar som finns (är lite tvärtom där, tänker mig alltid att det är den sjukdomen som är minst farlig och så känner jag mig lugn).

Men jag hittar verkligen ingen sjukdom om knöl I halsen som inte syns men känns utanpå. Förutom just cancer och eventuellt om sköldkörteln skulle vara förstorad. Usch.. 
  • Anonym (Rädd)

Om det är förstorad sköldkörtel, måste det synas utanpå? Eftersom jag fick symptomen i natt? Måste man ha andra symptom först? Måste man ha några alls?

Har varit tröttare än vanligt de senaste månaderna, men det kan ju lika gärna bero på sömnbrist då jag har småbarn.

Det känns som att knölen flyttar sig upp och ner i halsen. Sväljer jag ofta flyttar den sig lite neråt och har jag inte svalt på ett tag så sitter den lite högre upp igen. Det syns inget utanpå halsen men känner jag där den sitter så gör det ont.. 

• snuttan8401

Kan ju vara halsböld vilket man kan få av halsfluss som går obehandlad. Gå till läkaren för då måste du ha penicillin! Säkert inte cancer och sitt inte på nätet och googla! Det står så mycket där....

• Christi38

Eller så är det en ofarlig cysta som uppkommit. Den kan undersökas via en punktion om den inte gått tillbaka o försvunnit av sig själv efter en tid.

Att den flyttar på sig är väl ett gott tecken, då är det ju inget som sitter fastväxt?

Att googla stillar oftast inte ens oro även om du brukar hitta det minst dåliga och tror det är det möjligtvis du har ;0)

• Miss Capone

Vad sa doktorn? Vad hade du för nåt? Dina symptom passar in på mina :(
    snälla svara så snabbt som möjligt...
    Kram

• Anonym (Rädd)
    Miss Capone skrev 2014-04-13 22:33:53 följande:
    Vad sa doktorn? Vad hade du för nåt? Dina symptom passar in på mina :(
    snälla svara så snabbt som möjligt...
    Kram
    Knölen försvann efter några dagar faktiskt och jag fick ingen halsfluss. Så det var nog bara vanligt halsont och nåt svullet eller så.. ^^
Svar på tråden Knöl i halsen? Hjälp!!