• Chickie

Ni som jobbar heltid, lagar ni middag varje dag?

Hej!

Jag som heltidsarbetande förälder och med en man som också jobbar heltid har svårt att få ihop ekvationen med att hinna laga middag varje kväll. Ändå får jag uppfattningen av att alla andra familjer äter middag varje dag.

Jag hämtar dottern vid kl 17 på dagis och är hemma vid kvart i sex. Hennes läggdagsrutin börjar vid 19-19.30 så jag har alltså ca 1,5 timme på mig att packa upp dagispåse, hjälpa dottern att gå på toa, plocka ur diskmaskin osv, samt att laga och äta middag med familjen.

Att laga middag tar ändå 45 minuter till 1 timme tycker jag om man ska äta någorlunda nyttigt. Och det tar en halvtimme med alla bestyr när man just kommit hem. Så då finns det alltså ingen tid kvar för att umgås med dottern.

Hur löser ni andra detta? Är ni extremt organiserade? Lagar ni verkligen mat varje dag efter jobbet?

• Svar på tråden Ni som jobbar heltid, lagar ni middag varje dag?
  • NHult

Man måste ju äta eller, jag behöver i alla fall middag varje dag.
    vissa saker går ju fort att fixa spagetti & köttfärssås 20 min tex.
    Förbered morgondagens middag idag, gör tex köttbullar så är det bara att koka makaroner i morgon.
    Gör en potatisgratäng idag funkar fint i morgon oxå stek bara några korvar till.
    Gör en färdig lasagn i kväll stoppa in den i ugnen så fort du kommer hem i morgon så är middagen klar när du plockat färdigt Solig      

Bloggar lite här på FL <3
  • Bebistankar

Ja, lagar middag varje dag... något i ugn är perfekt då kan man bara krydda på och slänga in sen är det klart, kyckling, lax etc... lite pasta/bulgur och sallad till sen är du hemma :) Självklart finns det dagar då vi inte hinner, lagar extra när vi ha tex köttfärssås, den kan man ha i frysen. Avancera kan man göra på helgen ;)

• NovemberMommy
    precis som NHult behöver vi också middag varje dag.
    laga extra någon dag så kan man äta rester morgondagen.
    under helger söndagens lagar jag måndagens middag.
    att vara duktig och laga varje dag för morgondagens middag är jag inte. vill gärna vara det.

ibland blir det såklart något snabbt som hamburgare i ungen o pommes eller något.
  • BabyBlues85

Tips, frysta grönsaker innehåller bra med näring och är bra att ha mycket av i frysen, det går fort att grilla i ugnen med kyckling, lax, falukorv, köttbullar osv... gör snabb sås på ex creme fraiche+ vitlök, pepparot, fetaost, chilisås....

Ha en fortsatt bra vecka =)

• Chickie

Men måste man verkligen äta middag varje dag, om barnet äter lunch på förskolan och jag och min man äter på jobbet? 

Min nuvarande lösning är att (med konstant dåligt samvete) laga mat ett par dagar i veckan och då laga tillräckligt så dottern får portioner jag kan frysa till dagar då jag inte hinner laga, samt lunch till mig o maken. 

• NHult

Man måste säkert ingenting, men själv blir jag väldigt grinig utan middag :)
    Behöver inget avancerat mer än varm mat, falukorv i ugn är oxå gott och snabbt.
    Koka extra potatis dag ett och stek upp dag 2 eller 3 ett par ägg och lite bacon eller skinka.

Redan hungrig nu      

Bloggar lite här på FL <3
  • Sebastian72

Finns ju massor med god mat som kan lagas snabbt. Kolla tex in Jamie Olivers kokböcker mat på en kvart/halvtimme.

Sen är grytor perfekt för uppvärmning. Bara att koka ris/pasta/potatis, medan man plockar undan disk, packar inför morgondagen. Eller gör sånt efter nattning.

Största problemet tycker jag är att hinna handla/planera. Får väl erkänna att sushi, thai och annan take-away räddar oss ca en gång i veckan. Och ungarna älskar det. 

Sen är det klart att ungarna hade klarat sej på fil och mackor, eftersom dom käkar på dagis, men för familjerutinerna är det ganska mysigt om alla äter ihop. Tycker jag. 

• Cisslan

Kan inte dagispåse, diskmaskin och annat vänta tills efter dottern sover? Sen är det väl inte meningen att du ska göra allt skälv? Ni är ju två föräldrar!

• Diamanta

Vi försöker hålla oss till måltider som tar max en halvtimma att laga på vardagarna, och lägger hellre mer tid på matlagning under helgerna. Matlistor är ett bra tips, så man vet vad man ska äta varje dag. Då kan man ta upp saker ur frysen på morgonen eller kvällen innan, så det är upptinat (fisk, kött osv.). Vi försöker också att alltid ha en del färdig mat i frysen, som man kan värma (hemlagad mat alltså, inte "färdigmat") i stil med köttfärssås, köttbullar + sås, grytor. 

Svar på tråden Ni som jobbar heltid, lagar ni middag varje dag?