• yakumo

Jag vill bara donera mina organ till andra donnatorer!

Jag tycker att det är en självklarhet att man donnerar sina organ när man är död.
    Jag vill att mina organ ska rädda eller förbättra livet för någon som förtjänar det.
    Är man så egoistisk så att man inte vill dela med sig av de organ som man inte har nytta av när man är död så förtjänar man inte heller att få organ när man behöver det.
    Därför vill jag kryssa i rutan "Jag vill endast donnera mina organ till andra donnatorer, och vetenskap" på mitt donnationskort. Och vill att alla andra donnatorer gör samma sak.
    Problemet är att tyvärr finns det inte någon sådan ruta

Vad är din åsikt om detta?

• Svar på tråden Jag vill bara donera mina organ till andra donnatorer!
  • LillGris

Att det är ett jättekonstigt sätt att se på saken. Donation ska väl vara en osjälvisk handling. Inte till folk som "förtjänat" att leva? "Jag donerar gärna min lever men inte till en alkoholist för hen har sig själv att skylla"?! Antingen är man donator och då kan organet hamna hos alltfrån världens bästa människa till en aktiv pedofil. Eller donerar man inte.

• sofhia

Haller helt med! Tycker aven att jag ska kunna bestamma att mina organ tex inte ska ga till en rokare eftersom dom medvetet forstor kroppen.

• Rani

Märklig inställning tycker jag. "Rädda livet på någon som förtjänar det", är det jag menar. Själva poängen är ju att man räddar ett liv, där borde alla ha samma värde. Om man ska börja sortera liv efter hur mycket värda de är så borde man ju i så fall få välja bort att donera till nasister, kriminella, knarkare eller vad man nu anser gör en människa "mindre värd att rädda".

• LillGris
    Rani skrev 2013-07-03 13:08:51 följande:
    Märklig inställning tycker jag. "Rädda livet på någon som förtjänar det", är det jag menar. Själva poängen är ju att man räddar ett liv, där borde alla ha samma värde. Om man ska börja sortera liv efter hur mycket värda de är så borde man ju i så fall få välja bort att donera till nasister, kriminella, knarkare eller vad man nu anser gör en människa "mindre värd att rädda".

Håller med här. "Nä alltså jag tycker ju man ska donera men du vet jag hatar rödhåriga va så de ska minsann inte få MINA organ"
  • LillGris
    sofhia skrev 2013-07-03 13:08:29 följande:
    Haller helt med! Tycker aven att jag ska kunna bestamma att mina organ tex inte ska ga till en rokare eftersom dom medvetet forstor kroppen.

Det är inte upp till dig att avgöra vem som förtjänar dina organ. Vill du inte att någon som i dina ögon inte förtjänar en chans att överleva ska ha dina organ får su avstå från att donera helt.

Hur skulle det gå till? "Ja alltså vi har ju ett hjärta här som matchar men, nä, döingen som donerade det tyckte inte att ditt liv var värt att rädda". Hur skulle det se ut? Ska läkarna låta folk dö i onödan, för att du bestämt vilka som förtjänar en chans?
  • sofhia
    LillGris skrev 2013-07-03 13:17:29 följande:

Det är inte upp till dig att avgöra vem som förtjänar dina organ. Vill du inte att någon som i dina ögon inte förtjänar en chans att överleva ska ha dina organ får su avstå från att donera helt.
    Hur skulle det gå till? "Ja alltså vi har ju ett hjärta här som matchar men, nä, döingen som donerade det tyckte inte att ditt liv var värt att rädda". Hur skulle det se ut? Ska läkarna låta folk dö i onödan, för att du bestämt vilka som förtjänar en chans?

Sjalvklart borde jag ha ratt att avgora vem som fortjanar mina organ, dom ar ju MINA. Om jag valjer att enbart donera till icke rokare tex sa ar det ju enbart rokare som dor i onadan, men om jag valjer att inte donera alls sa dor ju ALLA i onodan. Pa vilket satt ar det battre menar du?
  • LillGris
    sofhia skrev 2013-07-03 13:23:19 följande:
    Sjalvklart borde jag ha ratt att avgora vem som fortjanar mina organ, dom ar ju MINA. Om jag valjer att enbart donera till icke rokare tex sa ar det ju enbart rokare som dor i onadan, men om jag valjer att inte donera alls sa dor ju ALLA i onodan. Pa vilket satt ar det battre menar du?

Tankefel.

Donerar du dem är de inte dina. Då är de sjukvårdens att disponera på det sätt de finner lämpligast. Ger man bort något kan man inte diktera hur det ska användas.
  • LillGris
    sofhia skrev 2013-07-03 13:23:19 följande:

Tankefel.

Donerar du dem är de inte dina. Då är de sjukvårdens att disponera på det sätt de finner lämpligast. Ger man bort något kan man inte diktera hur det ska användas.
  • yakumo
    sofhia skrev 2013-07-03 13:08:29 följande:

Jag tror att om man är rökare så kvalificerar man sig inte av sjukvården som mottagare av organ.
    Rani skrev 2013-07-03 13:08:51 följande:
    Nä, alla har verkligen inte samma värde i alla sammanhang.
    Tex, får jag välja mellan att ge mitt hjärta till ett barn eller en 70 årig, rökande cancerpatient, så är det ett enkelt val för mig.
    Eller när det står ord mot ord i en rättegång och den ena är en ordentlig medborgare och den andra är en knarkande flerdömd brottsling.

Liknande när jag skänker pengar. Då skänker jag till Barncancerfonden, Läkare utan gränser och Kiva för att jag tycker att de förtjänar det mest. Jag vill inte att så fort man donnerar pengar så ska det gå till "alla" välgörenhetsorganisationer.

Hade jag haft obegränsat med pengar så hade jag donnerat till alla. Likadant med mina organ. 
Svar på tråden Jag vill bara donera mina organ till andra donnatorer!