sofhia skrev 2013-07-03 13:08:29 följande:
Haller helt med! Tycker aven att jag ska kunna bestamma att mina organ tex inte ska ga till en rokare eftersom dom medvetet forstor kroppen.
Jag tror att om man är rökare så kvalificerar man sig inte av sjukvården som mottagare av organ.
Rani skrev 2013-07-03 13:08:51 följande:
Märklig inställning tycker jag. "Rädda livet på någon som förtjänar det", är det jag menar. Själva poängen är ju att man räddar ett liv, där borde alla ha samma värde. Om man ska börja sortera liv efter hur mycket värda de är så borde man ju i så fall få välja bort att donera till nasister, kriminella, knarkare eller vad man nu anser gör en människa "mindre värd att rädda".
Nä, alla har verkligen inte samma värde i alla sammanhang.
Tex, får jag välja mellan att ge mitt hjärta till ett barn eller en 70 årig, rökande cancerpatient, så är det ett enkelt val för mig.
Eller när det står ord mot ord i en rättegång och den ena är en ordentlig medborgare och den andra är en knarkande flerdömd brottsling.
Liknande när jag skänker pengar. Då skänker jag till Barncancerfonden, Läkare utan gränser och Kiva för att jag tycker att de förtjänar det mest. Jag vill inte att så fort man donnerar pengar så ska det gå till "alla" välgörenhetsorganisationer.
Hade jag haft obegränsat med pengar så hade jag donnerat till alla. Likadant med mina organ.