Fool skrev 2013-07-03 16:21:39 följande:
Frågan är ju väldigt skevt och vinklad....
Sexproblem i förhållandet är inget tvång , den andre parten har hela tiden möjligheten att skilja sig och ha sex med någon annan , alt föreslå ett öppet förhållande. Mao den tvång TS skriver om är egentligen inte tvång , vad man däremot gör är att ställa personen inför ett väldigt svårt val , det kan jag hålla med om , men tvång kan man knappast snacka om...
Liknelsen med att tvinga någon att leva utan mat haltar... personen har när som helst möjligheten att lämna huset och bege sig på närmaste ställe där det serveras mat , personen har alltså ett val , kanske ett svårt val men ändå ett val
Låter mer som ännu ett försök att missionera för öppna förhållanden och swinging

Hahaha... Är det ett standardsvar att börja med att det någon annan skrivit är "skevt"... Kanske samma person eller bara ett standardsvar.
Nej trohet är inget tvång, men ett sagt eller outsagt löfte mellan två parter. Någon slags överenskommelse om att "inte knulla runt". Den överenskommelsen görs mer eller mindre alltid mellan två vuxna människor som inleder en relation (eller giftemål). I Kyrkan så uttalar man till och med sitt trohetslöfte "inför Gud".
Men löftet innehåller ju sällan en liten fotnot som klarställer att "så länge du vill ha sex med mig så är jag dig trogen".
Vad det gäller att liknelsen "haltar" eller är "skev" så ser jag inte det orimliga i liknelsen med mat.
Det handlar om att en person använder sitt veto mot sex vilket påverkar båda parter. Om den ena parten inte vill ha sex (eller äta) så är det orimligt att tvinga sin partner till avhållsamhet bara av den enda anledningen att man åter "inte vill".
"Jag vill inte ha sex med dig, men jag vill inte att du har sex med någon annan". Ett behov av att kontrollera och "äga" sin partner.
Ni som inte skulle vilja att era respektive hade sex med någon annan men ändå inte vill ha sex. Vad är den egentliga anledningen av att ni inte accepterar att han eller hon skaffar sig sex på egen hand?
Vad det gäller din sista kommentar, så speglar den dessvärre bara rädsla.