• bailley

SGI - CSN - sommarlov

hej om man studerar olika kurser under våren och höst varje år och får man csn också...vad händer under sommaren när man inte studerar? vad händer med min SGI? måste jag anmäla mig som arbertssökande varje sommar? var kan jag hittar informationen på nätet om det?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-07-03 13:45
    hej en sak till

spelar det ingen roll vilken program, eller kurser man läser? eller vad är det viktigt är att man får CSN varje termin?
  • Svar på tråden SGI - CSN - sommarlov
  • Försäkringskassan

Hej!

Du får behålla din SGI så länge du studerar och får studiestöd. Om studierna inte är avslutade utan att du nu har sommarlov från din pågående utbildning med studiestöd, är din SGI fortfarande skyddad under sommarlovet.

Om du är arbetslös när studierna är avslutade ska du anmäla dig direkt till Arbetsförmedlingen för att få behålla din SGI.

Läs mer på länken:  www.forsakringskassan.se/privatpers/foralder/planera/sjukpenninggrundande_inkomst_-_for_dig_som_studerar,_ar_arbetslos,_har_sjuk-_eller_aktivitetsersattning

Här finns mer information om vad som gäller för SGI när man studerar.

Hälsningar
    Clara, handläggare 

• bailley
    Försäkringskassan skrev 2013-07-03 14:37:22 följande:
    Hej! Du får behålla din SGI så länge du studerar och får studiestöd. Om studierna inte är avslutade utan att du nu har sommarlov från din pågående utbildning med studiestöd, är din SGI fortfarande skyddad under sommarlovet. Om du är arbetslös när studierna är avslutade ska du anmäla dig direkt till Arbetsförmedlingen för att få behålla din SGI. Läs mer på länken:  www.forsakringskassan.se/privatpers/forald er/planera/sjukpenninggrundande_inkomst_-_for_dig_ som_studerar,_ar_arbetslos,_har_sjuk-_eller_aktivi tetsersattning Här finns mer information om vad som gäller för SGI när man studerar. Hälsningar Clara, handläggare   

Okej tack! Om man får varje termin csn, spelar det något roll vad studerar man? Program eller fristående kurser?
  • Försäkringskassan

Hej

Det spelar ingen roll om man studerar via program eller fristående kurser. Det man ska tänka på är att CSNbidraget sträcker sig över hela perioden man studerar.

Hälsningar
    Stella, handläggare 

Svar på tråden SGI - CSN - sommarlov