• Anonym (amman)

Hur vet man att barnet får i sig tillräckligt med mjölk?

Detta är mitt fjärde barn, men ändå finns oron där. Gav upp amningen rätt fort med mina tre andra barn, mycket pga stress och oro.

Nu har jag en liten på fem dagar och börjar känna samma oro. Får hon i sig tillräckligt med mjölk? Producerar jag tillräckligt?

Hon äter rätt ofta. Mest på kvällen. Brösten känns oftast tomma. Aldrig spända eller fulla. Igår förvånade hon oss och sov 4,5 timme (från 21.30-02.00) och visst kändes det att det fanns lite mer i brösten då, men kändes inte överfullt.
    Har inte läckt bröstmjölk en enda gång. Vilket jag gjorde med de andra om de inte åt på flera timmar...

Hon har en väldigt bra sugteknik (vilket de till och med kommenterade på barnmottagningen) och har haft sen första gången jag lade henne till bröstet efter förlossningen. Suger dock extemt hårt, vilket de första dagarna ledde till blåsor på bröstvårtorna och lite sår som fortfarande gör ont.

Hur ska jag veta att hon får i sig tillräckligt? Jag äter och dricker massor. Men räcker det?

• Svar på tråden Hur vet man att barnet får i sig tillräckligt med mjölk?
  • Bevabus

Gör det inte så komplicerat tar bebisen bort huvudet från bröstet så betyder det ju oftast att den är mätt. Men om den inte får i sig tillräckligt med mjölk så kommer du märka det med tiden. Jag fick inte tillräckligt mjölk när jag var liten så jag grät och skrek typ hela tiden. Så efter en tid så gick mina föräldrar till läkaren såklart och fick reda på att det var det som var problemet. Många år senare när mammas kusin fick barn och deras bebis grät konstant också och inte direkt gick upp i vikt så nämnde vi det här för dem och det visade sig vara samma sak. Både jag och min syssling har vuxit upp och klarat oss bra trots det. Man får pröva sig fram som förälder eftersom att barnet inte kan prata med en. Men du är ingen sämre förälder för det. Överanalysera det inte utan gå på känsla. Verkar bebisen mätt och belåten så finns det väl inget att oroa sig över?

There's a difference between speaking your mind and being a judgmental a**hole. Walk the line.
  • Anonym (mion)

Amma fritt o lita på din egna förmåga o att det finns mjölk så det räcker. Det är vanligt att de vill amma ofta ofta o sen lite mer på kvällen, inget konstigt. O läcka behöver man inte göra, det är inget tecken på att det inte finns mjölk, Så ta det lugnt! Så länge bebis växer så är det bra. Jag har inte ätit o druckit mer än normalt o jag ammar fortfarande min 9 månaders. Det kommer gå bra Glad

• 2013

Om barnet går upp i vikt så räcker mjölken.

• Anonym (amman)

Ja vikten vet vi ju inte. Första bvc-besöket om en vecka...

En annan grej nu. På mindre än två timmar har lillan bajsat fyra gånger och det är jättelöst. Är det normalt? Så löst så det rinner ut på sidorna... gulbrunt i färgen, vilket jag förstått är normalt. Minns inte att de andra hade såhär löst bajs...

• 2013
    Anonym (amman) skrev 2013-07-03 17:07:43 följande:
    Ja vikten vet vi ju inte. Första bvc-besöket om en vecka...

En annan grej nu. På mindre än två timmar har lillan bajsat fyra gånger och det är jättelöst. Är det normalt? Så löst så det rinner ut på sidorna... gulbrunt i färgen, vilket jag förstått är normalt. Minns inte att de andra hade såhär löst bajs...
    Om bebisen blir slö så får hon för lite mat. Om hon fortsätter att äta får hon i sig tillräckligt för att ni ska kunna vänta på nästa vägning.
    Sen kan man få extra vägningar om man är orolig, det fick vi med tvåan.

Att de bajsar löst och ofta är helt normalt.
  • Anonym (amman)
    2013 skrev 2013-07-03 19:35:04 följande:
    Om bebisen blir slö så får hon för lite mat. Om hon fortsätter att äta får hon i sig tillräckligt för att ni ska kunna vänta på nästa vägning.

Sen kan man få extra vägningar om man är orolig, det fick vi med tvåan.

Att de bajsar löst och ofta är helt normalt.

Slö? Hon sover ju mest hela tiden, dock inga längre stunder innan hon vill äta igen. Känns ju som hon inte blir nöjd...

Nu ikväll vill hon äta, äta men det känns som det är tomt, hon blir frustrerad vid bröstet. Missnöjd.

Blir ju orolig. Tänk om hon "svälter"...
  • 2013
    Anonym (amman) skrev 2013-07-03 22:10:37 följande:

Slö? Hon sover ju mest hela tiden, dock inga längre stunder innan hon vill äta igen. Känns ju som hon inte blir nöjd...

Nu ikväll vill hon äta, äta men det känns som det är tomt, hon blir frustrerad vid bröstet. Missnöjd.

Blir ju orolig. Tänk om hon "svälter"...
    Barn som är slöa vaknar inte och äter.

Det är meningen att hon ska äta hela tiden, hon reglerar din mjölkproduktion på det sättet. Brösten blir aldrig tomma även om det känns så. Det produceras mjölk hela tiden.
    Hela det där "missnöjda" äta om och om igen och böka vid bröstet är precis som det ska. Det är en del av barnets beteende för att öka mjölkproduktionen.

Det låter helt normalt, men ring gärna bvc för en extra vägning så du slipper känna dig orolig.
  • Anonym (amman)
    2013 skrev 2013-07-03 22:14:39 följande:
    Barn som är slöa vaknar inte och äter.

Det är meningen att hon ska äta hela tiden, hon reglerar din mjölkproduktion på det sättet. Brösten blir aldrig tomma även om det känns så. Det produceras mjölk hela tiden.

Hela det där "missnöjda" äta om och om igen och böka vid bröstet är precis som det ska. Det är en del av barnets beteende för att öka mjölkproduktionen.

Det låter helt normalt, men ring gärna bvc för en extra vägning så du slipper känna dig orolig.

Ok. Känner mig lite lugnare nu. Nej slö är hon ju inte. Just nu är hon vaken, pigg och tittar med stora ögon på oss

Hon både kissar och bajsar ju också. Har lyckats kissa ner soffor och filtar redan, gäller att vara snabb vid blöjbyte
  • Anonym ((M)amma)

Oftast behöver man inte oroa sig för mjölkproduktionen eftersom den automatiskt anpassar sig till bebins behov. Så länge barnet verkar må bra och växer som det ska behöver du inte oroa dig. Om du ändå är orolig kan du säkert få gå och väga din bebis oftare för att verkligen veta att hen får i sig tillräckligt och få lite tips och råd och stöttning. Rent generellt behöver brösten inte kännas spända eller läcka för att innehålla tillräckligt med mjölk (förutom precis i början). Det är egentligen ett tecken på att brösten är för fyllda med mjölk. Lagom fyllda bröst känns bara.. mjuka och eventuellt spänstiga.. Sedan är det också vanligt att nyfödda äter väldigt ofta. Se bara till att bebin tömmer det ena bröstet ordentligt (eftersom den sista slurken är fetare och mer bastant och mättande) innan du erbjuder nästa bröst. Och tänk på att ju mer du ammar desto mer stimuleras mjölkproduktionen.

• Anonym (amman)

Fast mina bröst var inte spända precis i början heller.

Lillan bökade på fram till två i natt, sen bajsade hon och sov sedan fram till åtta. Kanske var magont.

Men är det normalt att bebisen sover sex timmar i sträck utan att äta?

Visst var brösten lite spända imorse, men läckte ingen mjölk ens efter sex timmar... känns inte riktigt normalt :/ fast jag är ju ingen expert inom amning heller.

Svar på tråden Hur vet man att barnet får i sig tillräckligt med mjölk?