Har funderat på om min dotter helt enkelt fick för lite sömn under en period. Hon somnade 22:30-23:00 eller var vaken 2-3 timmar på natten. På förskolan sov hon nog max 2h mitt på dagen, hemma sov hon oftast 3-4 timmar på dagen. Och då sov hon mycket bättre på natten. Var 15-18 månader då. Så hennes sömnbehov var ca 14 timmar, sov ca 10,5 på natten.
Sonen hade tre vilor a 45-1h vid ett årsålder på dagen, alternativt två vilor 1,5 h och 45 min, och natten låg väl på 10,5 h . Lite klurigt när han börja fsk där de hade en vila. Eftersom han hade svårt att sova längre än 45min/1h i taget så sov han runt 1h på dagen i början plus att han sov på väg till fsk och på väg hem nån timme. Han har inte varit några problem att lägga på kvällen - bara nattsömnen som varit lite olika. Nu är han ca 20 månader och kan sova länge mitt på dagen.
Jag har också erfarenhet av att de sover om de behöver. Ett tydligt exempel var vid inskolningen: en annan mamma berättade att sonen somnat efter första inskolningsdagen och sovit så gott så de fick väcka honom efter 2 timmar så han skulle somna på kvällen (natten hade dock varit lite stökig). Jag sa att jag nog kommer låta min son sova tills han är klar eftersom min erfarenhet är att de sover bättre på natten då. Min son sov 4 timmar på dagen och sov så gott hela natten :)
Barn har olika sömnbehov, och det kan se lite olika ut från dygn till dygn. Min mamma berättade att min storebror tog igen sömn ungefär en gång i månaden och sov riktigt länge då. Kommer inte ihåg hur länge dock, men minns att det var många timmar.