• SL87

Ni med barn runt 1 år, hur mycket sover dom per dygn?

Hallå!

Min lilla tjej sover inte hela nätter än utan vaknar ett par gånger och dricker välling 1 gång. Hon somnar mellan 20.00-21,00 och sover till mellan 07,30-08,30. Alltså ungefär 12 timmar fast med ett par uppvak. På dagen sover hon oftast mellan 2,5-3 timmar. Har fått höra många gånger att hon sover för mycket (cirka 14-15 timmar/dygn) och att det är hennes långa sovstund på dagen som gör att hon inte sover hela nätterna igenom..

Därför undrar jag lite hur era små sover? För dom gånger vi försökt att korta ner hennes dagsvila har det blivit ännu jobbigare med att lägga henne osv.   

• Svar på tråden Ni med barn runt 1 år, hur mycket sover dom per dygn?
  • hymafr

I den åldern sov min dotter mellan ca 20 och 07, samt 1-2 timmar efter lunch. Alltså sammanlagt ca 12 timmar.
    Hon gick hos dagmamma med många andra barn att leka med, annars tror jag att hon skulle sovit något mindre.
    Dvs, hon blev trött av att leka intensivt och av alla nya intryck.

Men alla barn är olika.
    Om ni ska korta ner dagsvilan så kommer hon bli gnälligare på kvällarna och det kommer ta ett tag innan ni kommit in i nya rutiner. Det görs inte på en dag eller två. Ge det minst en vecka.
    Kanske ni istället ska försöka väcka henne lite tidigare på morgonen? Prova er fram.      

• Natulcien

Vår son sov 1-1,5 timme på dagen. När han var 1 år sov han 2x30 min, och från ca 13-14 månader sov han ett pass på 1-1,5 timme efter lunch.
    På natten sov han 12 timmar utan uppvak, ca kl.20-08. Så 13-13,5 tim. totalt.

Jag skulle prova att korta dagsömnen om hon vaknar mycket på natten. Då somnar hon ju kanske tidigare på kvällen också.

• Mamma till 2

min äldsta kille sover fortfarande 45 min per dag och han är nu snart 3

Han har alltid haft ett stort sov behov och när han var 1 år såg det väl ut såhär:

07.00 - vakna
    10.00-12.00 -sova och efteråt lunch
    15.00-16.30 sova
    18.00 middag.
    18.30 välling om han ätit dåligt + nattning sen sov han som en gris

min andra son har ett mycket mindre sov behov och har redan nu samma schema som överstående (matas lite oftare) men han är bara 6 månader.

är barnet trött när ni läggen henne?
    det enda rådet jag kan ge är att testa.  kanske prova låta barnet sova lite mindre ca.30 min eller prova låta henne vila tidigare på dagen?

lycka till

• Klycka

Vår son brukar lägga sig någon gång mellan 20-22 (när vi går och lägger oss, samsover) och vaknar när vi kliver upp runt 7-9 (om det är helg eller vardag) sen brukar han sova mellan 9-11 på fm och mellan 13-15 efter lunch har i besök eller är iväg på något håller han sig ibland vaken men inte sover han längre på morgonen för det

• kaffeamanda

Första dotter sov ca 6 timmar på natten två entimmes tupplurar, sammanlagt 8 timmar. Andra är 8 månader nu och sover 12 timmar på natten och två timmar två gånger per dag, så det blir ca 16 timmar olika barn behöver olika mycket sömn

• Rocket Mania

Mina två yngsta har sovit betydligt mer vid den åldern. Minst två sovpass a 2h (ofta ett på 1-1.5 h också) och sedan 12-14h på natten. Visserligen med 1 (ibland 2) amnings"uppvak" men det skötte vi mer eller mindre i sömnen.

Jag tror snarare det är vällingen som gör att barnet vaknat. Fasa ut och ge vatten i stället. Att dra ner på sömn tycker jag låter dumt, många barn får svårare att sova om de sover för lite. 

• faithfully

Hon är nu 11 månader.
    Sover ca 20-07 på natten utan avbrott. Sedan 2x60 minuter dagtid. 

• keron

Hm, har ingen koll alls faktiskt. Vi har inga rutiner eller så och sonen (exakt 1 år) har aldrig visat på några tendenser till att upprätta några själv.

Nu när det är sommar och hans äldre syskon har lov och sambon har semester så har hans läggtid på kvällen skjutits upp med ett par timmar. Förr somnade han runt 21, nu händer det att han inte somnar förrän kl 23. Och sen sover han till ca 9-9.30 på morgonen, med ett uppvak för amning på småtimmarna.

Dagtid sover han antingen ett längre pass på ett par timmar, eller två korta pass på ca 45 min. Inga fasta tider, utan han somnar när han är trött. Oftast i samband med att han ammas.

• FridaLeja

Är nu 15 mån och har sovit i princip på samma tider ett par månader men undantag såklart. Men oftast:
    Vila ca 1,5-2 timmar mellan 12-14. Natten mellan ca 19:30-07:30.

• Mrs Firren

Vår 1-åring sover ungefär 12 h totalt per dygn, 10-11 h på natten och 1-2 h på dagen.

Vår 4-åring har alltid haft större sömnbehov och sovit minst 12 h på natten. När han var mindre sov han 2 h på dagen. Han kan fortfarande sova nån timme eller två på dagen om han får.

Vore jag er skulle jag låta henne sova så mycket som hon behöver. Min erfarenhet är att barn sover för att de behöver. Både jag och min man har svårt att väcka barn som sover på dagen för att de behöver. Vi har låtit dem sova och tagit konsekvenserna efteråt, vilka de än är. Dessutom är er 1-åring fortfarande liten, sömnbeteendet kommer säkert ändra sig under det kommande året.

• snizy

Har funderat på om min dotter helt enkelt fick för lite sömn under en period. Hon somnade 22:30-23:00 eller var vaken 2-3 timmar på natten. På förskolan sov hon nog max 2h mitt på dagen, hemma sov hon oftast 3-4 timmar på dagen. Och då sov hon mycket bättre på natten. Var 15-18 månader då. Så hennes sömnbehov var ca 14 timmar, sov ca 10,5 på natten.

Sonen hade tre vilor a 45-1h vid ett årsålder på dagen, alternativt två vilor 1,5 h och 45 min, och natten låg väl på 10,5 h . Lite klurigt när han börja fsk där de hade en vila. Eftersom han hade svårt att sova längre än 45min/1h i taget så sov han runt 1h på dagen i början plus att han sov på väg till fsk och på väg hem nån timme. Han har inte varit några problem att lägga på kvällen - bara nattsömnen som varit lite olika. Nu är han ca 20 månader och kan sova länge mitt på dagen.

Jag har också erfarenhet av att de sover om de behöver. Ett tydligt exempel var vid inskolningen: en annan mamma berättade att sonen somnat efter första inskolningsdagen och sovit så gott så de fick väcka honom efter 2 timmar så han skulle somna på kvällen (natten hade dock varit lite stökig). Jag sa att jag nog kommer låta min son sova tills han är klar eftersom min erfarenhet är att de sover bättre på natten då. Min son sov 4 timmar på dagen och sov så gott hela natten :)
    Barn har olika sömnbehov, och det kan se lite olika ut från dygn till dygn. Min mamma berättade att min storebror tog igen sömn ungefär en gång i månaden och sov riktigt länge då. Kommer inte ihåg hur länge dock, men minns att det var många timmar.

• snizy

Och som nån annan skrev, fasa ut vällingen och ha en vattenflaska som alternativ i rummet. Min son var jag tvungen att proppa i mat på kvällen i den åldern. Åt hel banan 17:00, middag 18:00, gröt/välling/smörgås 19:10. Annars vakna han och skrek av hunger (pga för lite intag av mat under dagen på fsk). Dottern klarade sig med vatten och kunde hon inte somna om var det oftast inte av hunger.

• Skattkistan

Min son är 14 månader nu och sover ca 19.30-07.30 på natten och ca 12.30-14.00 på dagen. Ibland vaknar han till vid 6 på morgonen men då kommer han in till oss själv och somnar om...

• Mercurialis

Vid 1-års ålder har barnen sovit 12 timmar på natten och sedan 2-3 timmar dagtid.

Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • viktorsmor

Sonen e 14månader nu å sover 18-ca 8.30 på morgonen å så sover han 45min på dagen så ungefär 14-15 h per dygn. Han har alltid sovit mycket tycker alla men han behöver sina timmar för att "fungera".

• frökenelisabeth

Min son är 14 månader och sover runt 10 h på natten, oftast mellan 19.30-5.30. Sover runt 2 h på dagen 12-14.

Han vaknar fortfarande väldigt många gånger varje natt, allt mellan 3-4 uppvak till 10-15...

Svar på tråden Ni med barn runt 1 år, hur mycket sover dom per dygn?