• blue eyes

Hjälp! är det farligt att dricka light läsk med tanke på Fenylanin??

Fick i vecka 33 veta att Fenylanin kan ge hjärnskador på bebisen,upptäckte sedan att det finns Fenylanin i light läsk och saft,jag drack mycket light läsk i början av graviditeten och light läsk ibland nu på senare tid,tänk om jag har skadat mitt barn????
    Jag e jätteorolig för detta nu,men om det var bevisat farligt borde dom väl varna för det tidigare eller???? vad tror ni? dricker ni light läsk o saft?

• Svar på tråden Hjälp! är det farligt att dricka light läsk med tanke på Fenylanin??
  • grabbmamman linda

Jag dricker bara light läsk oxå.. min BM har inte sagt ett ljud om det.. bara att hon inte tycker man skall dricka läsk alls.. men det beror på sockret.. Man kanske inte behöver hinka i sig? Men som du skriver hade det vart farligt hade de ju garanterat varnat om det.

• 4barnsMom

Dricker massor och har 2 normala barn och förhoppningsvis en till på G som är normal... Du kommer att få höra massor för och emot, så håll i dej. Men vi är många som dricker light i lugn och ro... Så är det fel på barnet så är det nog inte läskens fel

• blue eyes

Skönt att höra då kanske jag kan lugna ner mej lite.

• Rori

Min BM rekommenderade mig strax på inskrivningen att undvika lightdrycker under grav. p.g.a alla tillsatsämnen och det var då speciellt ett ämne som hon nämnde men jag minns inte vad det var!

• ökenblomman

Det är väl bara människor (inklusive foster) med Föllings sjukdom som får hjärnskador av fenylanalin? Eller är jag helt ute och cyklar?

• Trolljentan

Jag har hört (betyder juh inte att det är sant) att det är mindre bra att dricka och äta lightprodukter överhuvudtaget under grav. pga alla sötningsmedel och tillsattser som finns i dom.

• hobnob

På SLV:s sida, www.slv.se, kan du läsa om aspartam som används i light-produkter.

www.slv.se/templates/SLV_Page.aspx

Där står bl a att aspartam är "huvudsakligen uppbyggt av de två aminosyrorna fenylalanin och asparaginsyra. Dessa aminosyror ingår som "byggstenar" i många proteiner i vår normala kost."

Vidare kan man läsa: "Vad är fenylketonuri (PKU)?

När aspartam bryts ned frigörs bland annat aminosyran fenylalanin. Det finns människor med en medfödd rubbning i ämnesomsättningen som gör att de har en begränsad förmåga att bryta ned fenylalanin. Sjukdomen kallas fenylketonuri, eller PKU, och den ärvs från båda föräldrarna. Denna oförmåga att bryta ned fenylalanin gör att aminosyran kan ackumuleras i sådan mängd att det blir skadligt. Speciell risk finns för foster, spädbarn och små barn hos vilka höga halter av fenylalanin kan leda till försämrad utveckling och även hjärnskador. För att förhindra sådana skador undersöks alla nyfödda i Sverige för att se om de lider av PKU. Nyfödda som har PKU måste under uppväxten hålla sträng diet för att minska intaget av fenylalanin. Även i vuxen ålder bör intaget av fenylalanin begränsas för många PKU-patienter. Detta är orsaken till att alla livsmedel som är sötade med aspartam är märkta med upplysningen att de innehåller en "fenylalaninkälla". "

Det är alltså om du har sjukdomen fenylketonuri som fostret kan ärva den sjukdomen som i sin tur kan leda till hjärnskador.

• Rebecca86

Jisses. Ibland känner man sig så....
    jag dricker nog en del lightläsk. Dricker alldeles för mycket kaffe och äter dessutom mkt medicin mot min migrän.
    Ibland blir man lite rädd.... men så tänker jag: Förr då?! Mamma drack typ 15 koppar kaffe om dagen. Min kompis mamma röka som en tok. Med all säkerhet frossade de i lax o annan fisk och massa annat gott som man inte "får" äta nu mera.
    Jag är nog rätt normal ändå?
    Det känns som... som att jag är rätt duktig ändå som slutat med både cigg o snus.
    Kan jag inte då få dricka mitt kaffe o min cola-light och ta mina migräntabletter när jag har migrän typ 3-5 dagar i veckan och må så gott som möjligt?
    Vi ÄR bra! Vi ÄR duktiga! Tror inte man ska bli för hispig och få panik för allt man inte ska äta o göra osv.
    Njut av livet!!!!

• hobnob

Rebecca86: Visst har du helt rätt i att man inte ska bli hispig och få panik för allt.

Men man kan inte gå efter vad vår föräldrageneration gjorde...forskningen går trots allt framåt. Och bara för att vi blev "normala" så innebär inte det att det är ok att göra allt man gjorde förut.

Att läsa på SLV:s sidor och följa deras råd är inte speciellt svårt.

• hobnob

Och självklart ska du ta dina migräntabletter när du behöver dem. Jag antar att det är en sort som inte är skadlig för fostret.

Jag dricker själv lightläsk med gott samvete och en och annan kopp kaffe (samma mängd som före graviditeten).

Svar på tråden Hjälp! är det farligt att dricka light läsk med tanke på Fenylanin??