• FoxyLady

Alkohol innan positivt gravtest?

Jag kanske är lite fånig med tanke på att det inte ens är en jättestor chans att jag är gravid just nu, men är ändå lite orolig. Självklart skulle jag inte dricka alkohol om jag visste att jag var gravid, men hur stor är risken att skada fostret om man dricker alldeles i början av graviditeten (alltså mer än ett enstaka glas) innan man vet om det, alltså från ägglossning/befruktning och fram till mensen skulle ha kommit? Gjort är ju gjort i så fall, men är det nån som vet hur stor risken är så pass tidigt?

• Svar på tråden Alkohol innan positivt gravtest?
  • Tuje

Vet ingen statistik om detta, men jag har hört många som festat till ordentligt tidigt och som sedan inte har haft ngt problem. Om det är väldigt tidigt har ju kopplingen mellan mamman och fostret inte skapats och fostret har egen näring.

• Tuje

Jag menar så klart andra som inte vetat om att de varit gravida ännu

• JobbAlias

Det är som Tuje säger ingen fara att inta alkohol precis i början av graviditeten. Fostret får då ännu inte sin näring från mamman. Men försöker man bli gravid så dricker man väl inte alkohol ändå, eller??

• FoxyLady

Tack för ditt svar Ja, hoppas att det är så. Som sagt, kanske inte alls är gravid (har inte börjat försöka än, var det så skulle jag nog ha tänkt mig för lite vad gäller alkohol även i förväg) men har en persona p-dator som ju inte alltid är helt tillförlitlig. Man får hoppas på det bästa, helt enkelt!

• FoxyLady

JobbAlias, nej, försöker inte, men vet vad du menar. Skulle som sagt tänka mig för mer om jag planerade aktivt.

• Unik Etta

JobbAlias: Menar du att du tycker det är fel att dricka alkohol mellan äl och bim?

• Disan

Hej här kommer jag och lägger mig i:

Jag har aldrig brytt mig om alkohol så länge det inte är innan ett ev ägg kan ha fästs i livmodern, alltså ut och kalasa då man har mens fram till ung en vecka efter äl. Om man nu går ut över huvud taget. Här har det varit torka sedan nyår! =)

• FoxyLady

Disa, ingen fara, lägg dig gärna i Satt just och räknade, och det har väl gått ca 7 dagar sen min ägglossning så borde väl inte vara katastofalt kanske. Känner mig fånig som oroar mig när jag säkert inte ens är gravid, men känner mig lite konstig av nån anledning, som om jag skulle kunna vara det. Usch, vad fånigt det kan bli...

• Unik Etta

Disan: ja men, precis så känner jag oxå!!! Fram till bim så kan det ju knappast påverka om man dricker alkohol! I så fall skulle det ju springa omkring vääääääldigt många "alkoholskadade" barn...

På bim så testar man ju antingen + eller så får man mensen... Om man varken får mens eller + så skulle jag nog däremot vara försiktig med alkoholen tills jag testat igen eller fått mensen...

Jag vill leva som vanligt tills jag plussar, dvs ta mitt glas vin på lördagkvällen till middagen och myset

• Mej 70

Heeeje!!
    Jag tokfestade någon helg innan jag fick reda på att jag var gravid!!!
    Hade ingen aning och det var inte planerat, men nu har jag en son på 3 veckor!
    Helt frisk! Underbart!

• Mamma 77

Det lär inte ha ngn betydelse före man testar plus och först då har ju ägget fastnat och börjar ta näring från mamman. Så jag skulle också leva helt som vanligt tills jag fått bekräftat att jag är gravid :)

• FoxyLady

Mamma 77, ja visst är det väl så, att det förutom den vecka eller så det kan ta innan ägget fäster, att det är ett par veckor till som fostret får näring från gulkroppen (eller vad det heter). Så klart skulle jag inte chansa om jag visste att jag var gravid, men vet man inte så kan man ju inte göra så mycket.

Svar på tråden Alkohol innan positivt gravtest?