• Anonym (Milla)

Kan du mediciner mot benskörhet?

Jo, min mor som är pensionär har just fått brev i lådan att hon har osteoporos.

Hon fick inte något samtal eller diskussion, bara ett recept i brevlådan på en veckotablett 70 mg (alendronat) som hon inte kan svälja. Hon har hört att man kan få sprutor och vi undrar nu givetvis om man sätter in olika behandling vid olika resultat eller om det bara är vården som försöker snåla?

Jag ser i FASS att det finns dagstabletter om 10 mg också, men på nästan alla dessa står det " tas inte in för närvarande", innebär det att Apoteket inte vill subventionera dessa eller går de inte alls att få tag i?

Snälla hjälp ni som kan detta, min mamma kommer inte att ta den här medicinen för hon får panikångest av att bara försöka svälja en hel Alvedon, men hennes värden var dåliga så hon behöver ju medicin...

• Svar på tråden Kan du mediciner mot benskörhet?
  • Olympia

Lämpligast är väl att din mamma kontaktar den mottagning (liknande) som skrivit ut medicinen.

• Ninaa84

Alendronat är en tabl man bara ska ta en dag i veckan och då ca 30 min före frukost. Finns inte i dagsdoser längre. Finns nog tyvärr inget annat att göra för din mor än att ta tabletten, även om den är svår att svälja. Ni kan fråga läkaren om det är ok att krossa den istället och då blanda den med sylt eller vad som helst.

• Stjärnstoft

Det finns dropp man ger mot benskörhet en ggn om året. Kolla upp om det kan vara aktuellt :)

• Anonym (Milla)

Jag har läst på och man får inte dela tabletten, annars vore det ju inget problem.

Det finns också ETT dagspreparat som det inte står "vi tar inte in den" på, Fosamax,  så jag undrar om amn kan få det istället då?

Tack för att ni försöker svara- nån mer som vet nåt om detta?

Svar på tråden Kan du mediciner mot benskörhet?