• kiki

Hensvik spjälsäng

Någon som vet om man KAN montera bort ena sidan på Hensvik spjälsäng från IEKA? Det står inget om det i manualen, varken att man kan eller inte kan. 

Tänkte om det var nån här som gjort det.. 

• Svar på tråden Hensvik spjälsäng
  • Queenie70

Ja den går att montera bort.

• kiki

Queenie70 och Griseknoen35, hur har ni gjort när ni monterat bort ena sida? Idag när jag ändå besökte IKEA och frågade om sängen så sa dom nej, att det inte gick. Har ni köpt till nått då lr?

• Bong

Sparar tråden eftersom jag också undrar hur man gör.

• Aileen Allannah
    kiki skrev 2013-07-04 23:33:19 följande:
    Queenie70 och Griseknoen35, hur har ni gjort när ni monterat bort ena sida? Idag när jag ändå besökte IKEA och frågade om sängen så sa dom nej, att det inte gick. Har ni köpt till nått då lr?
    Vi har en sån och vi fick med en stödbräda som man monterar på när man tar bort sidan.
  • Griseknoen35

Jag gjorde det aldrig själv men kompisen som sedan köpte den utav mig tog bort ena sidan och köpte en stödbräda. Det var den äldre modellen av hensvik, köpt 2007.

• kiki

Alieen, när köpte du din? Fanns ingen stödbräda med i kartongen..

• Aileen Allannah
    kiki skrev 2013-07-05 00:16:38 följande:
    Alieen, när köpte du din? Fanns ingen stödbräda med i kartongen..
    2010, så de har kanske gjort om den sen dess?
  • kiki

Ok, men då måste dom gjort om den, köpte den 2012 :( Aja, inte så mycket å göra, tack för hjälpen alla FL-"vänner" :)

• Sannaslim

Precis det finns 2 olika varianter den nya går det inte att montera bort sidan på! Vet inte exakt när den böts ut. Hade själv drömt om en Hensvik just pga att man kunde ta bort sidan och så fanns den inte att köpa när jag väl fick barn.

• pigg3liin

Hörrni! Jag har löst problemet! Jag har en hensvik, eller snarare min dotter, som inte gick att ta bort sidan på (är köpt 2011). Dock upptäckte vi att själva liggplankan ligger mot en list som går innanför "spjälramen". Så vi tog bort ena långsidan och förstärkte kortsidorna i ramen som finns kvar med två skruvar. Fungerar helt perfekt!

• Strudel
    pigg3liin skrev 2013-07-07 01:15:04 följande:

Hörrni! Jag har löst problemet! Jag har en hensvik, eller snarare min dotter, som inte gick att ta bort sidan på (är köpt 2011). Dock upptäckte vi att själva liggplankan ligger mot en list som går innanför "spjälramen". Så vi tog bort ena långsidan och förstärkte kortsidorna i ramen som finns kvar med två skruvar. Fungerar helt perfekt!

Hej pigg3iin,

Skulle du kunna förklara liiiite mer hur ni gjorde exakt när ni tog bort sängsidan? Undrar hur svårt det är, skulle själv gärna vilja ha en Hensvik för bebisen som snart kommer men vi är inte så duktiga på att snickra o göra själv... 
    Gjorde ni den där listen på kortsidorna tjockare typ genom att sätta in några skruvar, eller satt ni dit en extra träbit liksom?
Svar på tråden Hensvik spjälsäng