• TRImmortal

4 dagar i London

Jag och mamma tänkte ta en fyra dagars resa i London under semestern, men nu undrar jag över kostnader och sådant. 

Något jag sökt massor med information om men som jag inte alls blir klok på är transport. Vad är billigast/enklast och vad för pengar pratar vi om? Vart köper man biljetter?

Vi har även tänkt shoppa lite när vi är där, men ingen av oss är direkt noga med märkeskläder eller dyra varor. Vart går vi?

Ni som varit London tidigare, hur länge var ni där och hur mycket fickpengar hade ni per person och vad fick ni för de pengarna?

Tacksam för svar! :) 

• Svar på tråden 4 dagar i London
  • Molly

Kul att resa till London!

Shoppa billigt gör ni på Primark. Kvaliteten kan vara lite si och så men vad jag älskar den butiken! Tips är att vara där precis när de öppnar och undvik helgerna. Kan bli långa långa köer till provrummen.

Jag rekommenderar att gå och se en musikal. Finns jättestort utbud och kan hitta till bra pris. Själv tycker jag det är värt även lite dyrare, men det är kanske inte alla som uppskattar musikaler:)

• TRImmortal
    Molly skrev 2013-07-03 21:35:33 följande:
    Kul att resa till London!

Shoppa billigt gör ni på Primark. Kvaliteten kan vara lite si och så men vad jag älskar den butiken! Tips är att vara där precis när de öppnar och undvik helgerna. Kan bli långa långa köer till provrummen.

Jag rekommenderar att gå och se en musikal. Finns jättestort utbud och kan hitta till bra pris. Själv tycker jag det är värt även lite dyrare, men det är kanske inte alla som uppskattar musikaler:)
    Vilken prisklass skulle du säga att det är om du jämför med svenska butiker/varuhus? Alltså, typ HM eller NK?

Ska kika på det där med musikaler. :) 
  • Molly

Jag tycker Primark är billigare än HM, därav köerna och ibland kaoset.

Det är jättesmidigt att åka tunnelbana i London. Smidigt är att köpa ett 3-dagars kort eller dylikt så man kan åka runt fritt. Bor ni centralt går det att gå till det mesta, men eftersom ni inte ska vara där så många dagar kan det vara bra med tunnelbanan. Sist jag var i London köpte vi ett Oyster-kort eller nåt liknande som fungerade väldigt bra under våra dagar.

• Mollan
    TRImmortal skrev 2013-07-03 21:41:22 följande:
    Vilken prisklass skulle du säga att det är om du jämför med svenska butiker/varuhus? Alltså, typ HM eller NK? Ska kika på det där med musikaler. :) 

Primark är superbilligt! De har massvis med varor, till dam ,herr och barn. Plus mängder med associarer! Den största Primark ligger på Oxford street nära Marble Arch. Dit måste ni bara gå. Sist jag var där köpte jag bl a finstickade koftor för 6 pund styck och jag har använt dem massis och tvättat dem många gånger. De är fortfarande jättefina. En del grejer är däremot usel kvalitet, men med tanke på hur otroligt billigt det är så känns det ok. :)
  • Mollan

Kanske skulle skriva nåot om fickpengar och transport också. Enklast är att åka tunnelbana. Det ör väldigt lätt att hitta och man kan köpa biljett i biljettlucka. Om ni åker mycket kan man även köpa endagskort, alternativt oystercard. Åker ni bara några resor per dag kan ni köpa biljett för varje tur. Minns inte vad det kostar men det är inte dyrt. Maten är ganska dyr, men det finns ju snabbmatskedjor och där är priset som i Sverige. Man kan även köpa smörgåsar etc för en billig peng. Museum är gratis! Andra affärer jag gillar förutom Primark är M&S, Gap, Boots (kosmetika) mm mm. Går längs Oxford Street. :) Ner längs Regent str är affärerna lite dyrare men där ligger kul ställen som Desigual och Banana republic. Ett besök på Harrods är nästan obligatoriskt (ligger inte ära Oxford str utan dit får ni åka med tbana). Älskar även Fortnum&Mason (lyxig mataffär). Ligger på gatan som går från Pccadily circus mot Hyde park. Ha så jättekul i London! Jag älskar den staden!

• Millan83

Primark är toppen! Billigare än hm! Massor av det mesta. Köpte huuuur mycket barnkläder som helst för 1000kr. Oystercard kan man skaffa på flygplatsen. Ladda med en summa, få tillbaka det när ni lämnar in kortet innan ni åker hem. Smidigt och enkelt! Musikal! Gå till teatern och fråga efter biljetter samma dags. Säljs billigare i kassan. Gå inte till stora försäljningsställen. Mycket dyrare enligt min erfarenhet. Vi såg The Phantom för inga pengar alls typ.

• TRImmortal

Tack för alla svar. :) Vi kommer bo i Redbridge, får kika mer på det där med oystercard. Är det någon som vet om man får tillbaka hela summan som man har kvar på kortet när man lämnar tillbaka det eller får man "bara" tillbaka själva pant-avgiften?

Det vi har bestämt hittills är att vi ska kolla in Harrods, Primark, Big Ben, London Eye.. får googla vidare. :)

• hallontroll

Den pjäsen verkar också bra : Jag ska se den nästa vecka . privateliveswestend.com/ Toby Stephens är den sexigaste Rochester någonsin. ;) Vill du äta gott och billigt kolla gärna Pret. www.pret.com/ De har också gratis wifi. De har goda soppor och smörgåsar. Vill ni äta lite finare men fortfarande rätt billigt gå till : www.carluccios.com/ Det finns en nära West End. De har menyer för ca £ 10. Väldigt gott italiensk mat.

• Millan83
    TRImmortal skrev 2013-07-04 19:22:50 följande:
    Tack för alla svar. :) Vi kommer bo i Redbridge, får kika mer på det där med oystercard. Är det någon som vet om man får tillbaka hela summan som man har kvar på kortet när man lämnar tillbaka det eller får man "bara" tillbaka själva pant-avgiften?

Det vi har bestämt hittills är att vi ska kolla in Harrods, Primark, Big Ben, London Eye.. får googla vidare. :)
    Vi har fått tillbaka allt! :) 
Svar på tråden 4 dagar i London