• Westkeik

Köpa fukt eller mögelskadat hus, bör man avstå?

Vi har ett hus på gång, sååå fint och rätt billigt men nu har man hittat fuktskador lite här o där... Är det omöjligt att åtgärda ett redan skadat hus? Besiktningsprotokollet säger mig ingenting då jag inte alls är insatt i ämnet. Finns här någon expert?

• Svar på tråden Köpa fukt eller mögelskadat hus, bör man avstå?
  • Catharina den stora

Utan att vara någon expert, så skulle jag springa en mil om jag hittade "fuktskador lite här och där". Har hört så mycket elände från människor som hittat fuktskadorna först efter att de skrivit kontrakt och flyttat in, så att ta huset fast man vet om dem verkar... imbecillt..?

• annaba

Jag skulle avstå.

Även om det "bara" är fuktskador utan några mögelangrepp så tar det tid och pengar att sanera ut det. Byggfläktar under en längre period för att torka ut de fuktskadade delarna helt och sen måste ni sannolikt återställa ytskikt (golv, tapeter, fasad - beroende på var skadorna sitter) när underlaget torkat ut helt. Är det dessutom mögelangripet (vilket är troligt om det finns fuktskador) är det mångdubbelt svårare att få det sanerat ordentligt.

Billigt hus i inköp kanske - men det kommer att kosta i renovering/sanering och tid i efterhand.

• KaSaM

Hade inte köpt det, fuktskador kan bli dyra, väldigt dyra.

• faithfully

Sedan finns det ju en anledning till fuktskador också. Måste taket läggas om, badrum, kök, fasad, isolering? Nä fy tusan, det är inte roligt att köpa hus och sitta med de åtgärderna det första man gör. Det är värt det att lägga på x antal 100 000 för att få det i ett bättre skick. Det är dyrt dyrt dyrt att renovera och låta en firma göra alla jobb... DÅ är det lika bra att köpa i bättre skick anser jag.

• Smulan91

Kan gissa att med dom kostnaderna det fuktskadade huset kan innebära, kan du lika bra köpa en tomt och bygga ett nytt hus.
    Ett fuktskadat hus är bara att riva. Tyvärr.

• faithfully

Ett renoveringsarbete görs inte på två helger heller med hjälp av ett par personer ur släkten. Det tar mycket tid och att bo i det är sjukt stressigt.

• Tuzzelina

Beror ju på vad det är för fuktskada? Är det i en källare, våra nya golv kosta runt 100tusen med platonmatta och fläkt. Behövs det dränera? 100 tusen till.. Ring en fuktskade expert och fråga.

• Lena

Jag hade dragit av 200000 per plats/rum fukten hittad på från vad jag hade kunnat tänka mig att betala om huset hade varit i bra skick. 500000 mindre för varje plats med mögel på.

• Westkeik

Orsaken till de uppkomna fukt och luktproblemen i bostaden är enligt våran bedömning.

Golvkonstruktion:

Vår bedömning är att en betongplatta på mark med överliggande värmeisolering är ur fuktsynpunkt kritiska konstruktioner då de bidrar till att betongplattan närmar sig den intilliggande markens temperatur och fuktighet. Förekommande organiskt material i golvkonstruktionen och väggkonstruktionen påverkas av fukttillståndet i betongplatta. Markfukt transporteras genom betongplatta och kan ge förhöjda fuktvärden i organiskt material. Detta i sin tur leder till mikrobiella skador som kan resultera i att mikrobiell lukt sprids till boendemiljön.

De förhöjda fuktvärdena som uppmättes i ytterväggssyllar tyder på att markfukt påverkar golv och väggkonstruktioner vilket i sin tur kan leda/ leder till mikrobiell skador i dessa samt att lukt sprids till boendemiljön.

Svar på tråden Köpa fukt eller mögelskadat hus, bör man avstå?