• Gnozza

Någon som vet hur det ser ut med ärftligheten för autism?

Jag har en son som precis fått diagnosen autism. Det är med blandade känslor jag tog emot det beskedet. Just nu känns allt så rörigt och jobbigt. Men jag antar att det lättar med tiden.

Jag undrar lite om det här med ärftligheten för autism. Kommer det från föräldrarna eller någon av föräldrarna? Är det någon gen man bär på? Eller kan ett barn "bara" födas med autism utan att föräldrarna har det i generna? Hur är det syskon emellan? Om en har det, kan syskon också få det? Minskar risken att få ett barn till med autism om man t.ex skulle skaffa ett barn till med en annan man? Anledningen till att jag skriver den frågan ör för att jag och barnens pappa inte är tillsammans längre. Skulle man då träffa någon ny längre fram så kanske man vill ha barn tillsammans med den personen då.

Någon som kan svara på mina frågor?  

• Svar på tråden Någon som vet hur det ser ut med ärftligheten för autism?
  • Mamori

Vi utreder just ärftligheten kring vår autistiske son så jag kan ge lite siffror. Det finns många gener som ökar risken för autism och även om många autistiska barn har vissa av dem så finns det även de som inte har det. Risken för att nästa barn får autism ligger kring 20% med ca 9% om nästa barn är en flicka och 35% om nästa barn är en pojke. Risken minskar med annan partner såvida inte alla gener kommer från dig. Man kan göra en genetisk autismutredning på barnet där man får veta vilka autismgener barnet bär på. Vid framtida graviditeter kan man kolla barnet med mvp eller fvp (minns inte vilket, det man gör tidigast) och om man önskar göra en abort då men det känns ju inte så bra. Man får inte (i Sverige iaf) göra ett test på befrukrade ägg och plantera in de friska. Man får inte heller göra en spermiesortering och välja ut flickspermier för att minska risken.

• Blixa

Förutom "ärvd" autism kan autism också orskas av andra saker, t ex infektion under graviditeten och förlossningsskador.

För egen del upplever jag att både jag och pappan har personlighetsdrag åt "autism-hållet", pappan ev tillräckligt mycket för en aspberger-diagnos. På hans sida finns detta också väldigt tydligt i släkten på den manliga sidan. Vår son hade också en kraftig reaktion på 3-månaders vaccinering med symptom på hjärnhinneinflammation. Omöjligt att veta vad som orsakat sonens besvär...
    Vi har en normalstörd dotter och en son med Aspberger. :)  

• Gnozza

Mamori: Oj, jag visste inte ens att det fanns möjlighet att göra en utredning kring ärftligheten. Jag googlade ärftlighet innan jag skrev här och fick lite andra siffror än de du skriver här. Då är alltså risken ganska stor att n
    sta barn får autism?! Om han då bär på rätt gener? Jag har en son till, lillebror som än så länge verkar utvecklas fullt normalt. Jag hoppas att han inte får någon diagnos i framtiden. Kan man inte testa sig själv för att se om man bär på dessa gener? Vet du något om det?  

• Dr Mupp

Här är det så klockrent att det aldrig behöver ifrågasättas vart skiten kommer ifrån. 

Min pappa hade klockren asbergersyndrom/högfungerande autism även om han aldrig diagnosterades. Samma finns hos en del av hans bröder och därmed en del av mina kusiner.
    Min lillasyster har autism
    Min lillebror har asbergers syndrom
    Min lillasyster har klockren autism dock ingen diagnos
    Jag har väldigt många "aspistendenser" dock ingen diagnos och det finns inget behov av att sätta en eftersom jag fungerar bra i samhället och har bra självkännedom.
    Min äldsta son har en hel del "aspistendenser"
    Min yngsta son har en hel del "aspistendenser"

Min mamma har inte autism och inte heller har mina småsyskons mamma autismgener.  Mina halv och bonussyskon som inte har samma pappa som har har inga tendenser mot autism hållet. 

Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • Gnozza

Kan tilläggas att på barnens pappas sida finns en kusin till pappan som är förståndshandikappad och pappan skulle även haft en syster som avled efter födseln. Hade hon överlevt hade hon blivit som dom själva uttryckt det "grönsak".

• Gnozza

Och min egen mammas kusin var också förståndhandikappad. Hur långt bakåt kan det vara ärftligt?

• Mamori
    Gnozza skrev 2013-07-04 22:46:23 följande:
    Mamori: Oj, jag visste inte ens att det fanns möjlighet att göra en utredning kring ärftligheten. Jag googlade ärftlighet innan jag skrev här och fick lite andra siffror än de du skriver här. Då är alltså risken ganska stor att n
    sta barn får autism?! Om han då bär på rätt gener? Jag har en son till, lillebror som än så länge verkar utvecklas fullt normalt. Jag hoppas att han inte får någon diagnos i framtiden. Kan man inte testa sig själv för att se om man bär på dessa gener? Vet du något om det?  
    Ja det blir lite komplicerat eftersom olika gener ökar risken olika mycket och det beror på hur många man har och så vidare. Vilka siffror har du hittat, jag tittar gärna på dem? Mina siffror kommer från den genetiker/läkare som gör vår utredning.

Vi fick höra att om de testat barnet och hittat autismgener så får föräldrarna testa sig, men inte före barnet har visat sig vara bärare så de slipper testa i onödan. Hur gammal är lillebror? Det brukar ju synas rätt tidigt ifall det är en allvarligare form.
  • Gnozza

Aha. Nej jag har ju bara googlat fram mina siffror så då stämmer säkerligen dina bättre!!

Lillebror blir 1 år om 2 veckor. Men han är ju inte alls där vår äldsta son var i den åldern. Än så länge utvecklas han och han gör nya saker hela tiden. Vår äldsta pojke som precis fått sin diagnos kom aldrig så lång i utvecklingen som lillebror redan gjort. Alltså han utvecklasdes men det lilla han gjorde slutade han md efter ett tag.

Men hur får man igenom att man vill göra en sån utredning som ni nu gör? Vi har ju precis fått reda på att vår pojke har autism, så vi väntar på tid till habilitering nu. Så allt är väldigt nytt än!

Tack för svar!     

• vampyria2

Är Asperger mer ärftligt än "vanlig" autism eller?
    Jag ar fyra barn, tre har As och en har autistiska drag, det vi fick höra var att det var 85% ärftlighet på det. 

• Mamori

Asperger och autism är väl länkat men antagligen behöver man fler gener för autism så det är mindre risk för det, asperger är ju mindre allvarligt också Jag har också hört att risken för att ett syskon utan autism för asperger eller autistiska drag är väldigt hög. För mig personligen vore ett barn med asperger helt okej för de har normal språkutveckling. Det är vad som skrämmer mig egentligen, att få ett till barn utan språk... Gnozza; säg på första mötet med hab att ni vill prata med en genetiker om ärftlighet till syskon, de brukar fråga om vad man har för behov av hjälp. Sannolikt görs ett kromosomtest som rutin men det är en mer ingående mikroarray ni vill ha. Låter lovande med lillebror iaf

Svar på tråden Någon som vet hur det ser ut med ärftligheten för autism?