• Anonym (...)

Min treåring blöder i örat?

Vi satt och topsade öronen lite innan sängdags. Jag är alltid jätteförsiktigt och noga med att inte peta för långt och så, och han brukar älska det, tycka att det är jätteskönt. Peta precis som vanligt och fick ut en rätt stor klump öronvax ur ett av öronen. Hans pappa har också mycket öronvax och får massor med proppar, jag har inga sådana problem alls. I vilket fall så topsade jag igen i det örat klumpen kom ur. "Aaao!" utbrast sonen då, och började gråta. Ingen hysterisk gråt eller så, det gick över rätt fort. På topsen var det lite blod. Lät det vara ett par minuter, kollade noga, men man såg inget blod komma i örongång. Topsade igen, försiktigt (sonen sade inget,l han tyckte det var lika skönt som vanligt) och det kom lite blod längst ut på topsen igen. 

Hur tänker ni? Ofarligt? Rena rama döden? 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-07-03 23:48
    Han säger att han inte har ont i örat nu eller något, och jag ser inget blod i hörselgången heller.

• Svar på tråden Min treåring blöder i örat?
  • Anonym (?)

1 Ju mer du topsar desto mer vax.
    2 ingenting mindre än en armbåde ska in i ett öra, speciellt inte på barn
    3 om du får blod på topsen så stick då aldrig aldrig aldrig in något i samma öra eller något öra
    är såklart möjligt att trumhinnan är skadad och risken för infektion nu uppkommit. 

• Anonym (...)
    Anonym (?) skrev 2013-07-03 23:53:09 följande:
    1 Ju mer du topsar desto mer vax.
    2 ingenting mindre än en armbåde ska in i ett öra, speciellt inte på barn
    3 om du får blod på topsen så stick då aldrig aldrig aldrig in något i samma öra eller något öra
    är såklart möjligt att trumhinnan är skadad och risken för infektion nu uppkommit. 
    Jag topsar mig själv ofta och har alltid i princip NOLL vax, alltid haft. Hans pappa topsar sällan och har örat fullt med vax och får ideligen gå till VC pga svåra proppar. Jag hade inte topsat sonens öron förrän han var 2½ och hans öron var helt sjukt fulla med vax. Jag tror vaxproduktionen varierar mellan olika individer helt enkelt, snarare är det gamla "peta mer, få mer". Jag petade inte långt in heller, det gör jag aldrig. Själv bomullsbollen på toppen topsen försvinner aldrig in i örat, utan vi pratar typ 2-3 mm som är i örgongången.
  • pluvdo

Se upp med det där. Under en period på cirka två år så hade jag yttre hörselgångsinflammation typ en gång varje eller varannan månad för att jag topsade öronen flera gånger per vecka. Det gör helvetiskt ont och jag skulle ALDRIG topsa min sons öron. Nu har jag äntligen lyckats sluta själv också.

Det faktum att det började blöda i din sons öra skulle jag ta som ett varningstecken.

• jagälskarallaminabarn
    Anonym (...) skrev 2013-07-04 00:06:22 följande:
    Jag topsar mig själv ofta och har alltid i princip NOLL vax, alltid haft. Hans pappa topsar sällan och har örat fullt med vax och får ideligen gå till VC pga svåra proppar. Jag hade inte topsat sonens öron förrän han var 2½ och hans öron var helt sjukt fulla med vax. Jag tror vaxproduktionen varierar mellan olika individer helt enkelt, snarare är det gamla "peta mer, få mer". Jag petade inte långt in heller, det gör jag aldrig. Själv bomullsbollen på toppen topsen försvinner aldrig in i örat, utan vi pratar typ 2-3 mm som är i örgongången.
    Håller med föregående att inget mindre än en armbåge ska in i örat ("min" läkare har sagt det). Med tanke på att trumhinnan KAN vara skadad, är mitt råd att du ringer vc i morgon och rådgör. Blir det fruktansvärt jobbigt innan så ring istället 1177. Lycka till och hoppas det ordnar sig!
  • Anonym (...)
    jagälskarallaminabarn skrev 2013-07-04 00:16:34 följande:
    Håller med föregående att inget mindre än en armbåge ska in i örat ("min" läkare har sagt det). Med tanke på att trumhinnan KAN vara skadad, är mitt råd att du ringer vc i morgon och rådgör. Blir det fruktansvärt jobbigt innan så ring istället 1177. Lycka till och hoppas det ordnar sig!
    Tack så mycket!

Det verkar lugnt. Jag tror inte att det är någon skada på trumhinnan, sådant gör ont verkligen. Sonen har inte ont alls. Han tyckte t.o.m att vi skulle gå och peta mer. Han tycker det är så skönt. :P
    Så jag tror nog inte att det är någon fara. Skulle han börja få ont i örat imorgon så ringer jag VC och kollar av. :) 
  • Echo

En trasig trumhinna gör inte nödvändigtvis ont. Inte efter att den gått sönder. Jag hade bett vc kolla öronen. Och slutat med tops.

• SVBk4rr1ng

Sluta topsa din son i öronen. Ja, det är sant att vaxproduktionen skiljer sig mellan olika individer men om din son har liten vaxproduktion har han inget behov av att topsas och om han har mycket vaxproduktion riskerar du bara förvärra hans problem. För det första är en frisk hörselgång självrengörande. För det andra leder topsning bara till att lite vax tenderar att packas hårdare och längre in i hördelgången vid varje topsning. Till slut får man en vaxpropp helt i onödan. För det tredje riskerar du att reta och irritera väggarna i hörselgången vilket kan leda till både större och pyttesmå sår som kan infekteras eller helt enkelt bara orsaka eksemutveckling. För det tredje kan du av misstag faktiskt i värsta fall råka skada trumhinnan. Och att din son tycker att det är skönt är ingen ursäkt att topsa honom.

• Anonym (men)

Men läker inte trasiga trumhinnor då? Jag tror inte att det behöver vara någon katastrof ifall du har råkat skada den lite. Och att du lika gärna kan ha råkat skada huden i hörselgången något. Ring sjukvårdsrådgivningen och fråga om de tycker att det kan behöva kollas på VC.

När jag var liten fick jag lätt vaxproppar i öronen - utan att jag någonsin var topsad -  särskilt på sommaren då jag badade mycket (vaxet sväller av vattnet tydligen) och jag fick spola rent hörselgångarna på VC. Antagligen producerade öronen mycket vax. Sedan dess har jag skaffat som vana att topsa mig själv ofta och håller hörselgångarna rena så. Det är roligt och tillfredsställande att lyckas få ut vaxflagor. Men jag skulle aldrig våga topsa mina barn i hörselgångarna, så jag rekommenderar också att du slutar med det ts. Ifall de får vaxproppar går de att spola ut.

• Lindsey Egot the only one

Min son är sk öronbarn och hans danske öronläkare sa att tops till allmänheten är djävulens påfund. De får in massor av skador pga detta eller att man packar öronvaxet när man försöker få ut det. Man ska bara ta bort det man ser i början av hörselgången allt annat kommer ut av sig självt.

• McIris

Jag tror inte du har skadat trumhinnan, då ska du ha petat ganska långt in. Han har väl kliat sig  o skrapat upp nåt sår. 

Svar på tråden Min treåring blöder i örat?