• Anonym (T)

ålandskryssning

Hej ska åka på sommarlovskryssning med min dotter o ett par vänner med barn. Nu hör det till saken att jag börjar bli livrädd, vill inte åka. Tror att båten ska sjunka. Tror att jag ska bli båtsjuk. tror att det ska börja brinna. Någon med erfarenhet som kan berätta lite om ålandskryssningar? är man på stormigt öppet hav? sover man när båten är på öppet hav? berätta så mycket ni kan. Till saken hör att jag innan jag skaffade barn o var yngre aldrig tänkte såhär,tvärtom såg inga faror alls. Tyckte det var jätte härligt att flyga tex. Sist jag flög (förra året) låg jag o grinade för att jag var så rädd. Börjar bli ganska trött på mig själv...

• Svar på tråden ålandskryssning
  • S mamman

Åker ni Stockholm - Mariehamn är båten i skärgården största delen (Stockholms och sen Ålands) tror det är ett par timmar på öppet hav, men de gångerna jag åkt och det blåst "mer" så speedar de hellre på över det öppna havet och ligger i hamn lite längre. De vill ju inte heller att det gungar

Sen är det så att man inte kan skydda sig från allt här i livet. Det du KAN göra är att se till att vara informerad om säkerhetsföreskrifterna ombord ser ut. (Det ska man alltid göra)

• S mamman

Dessutom kan man få hjälp med åksjuktabletter ombord (håll sig få alkoholfri) samt att det finns sjukstuga ombord

• MLB

Stockholm-Mariehamn-Abobatarna ar langsamma. Atminstone streckan Abo-Mariehamn ar skargard hela vagen. Om du sover eller inte beror pa vilken tid pa dygnet du aker. Eftersom det ar en Alandskryssning gissar jag att ni kommer att vara vakna pa baten. Batresan ar den sakra delen av er resa, det ar definitivt sakrare att vara pa baten an att vara i trafiken. Samma sak galler flygplan.

Sjalv blir jag latt sjosjuk (har aldrig lyckats ta mig till och fran Estland utan att vara orolig for en repris av frukosten eller lunchen), men har aldrig varit sjosjuk mellan Sverige och Finland. Men, ta med sjosjukepiller och las bipacksedeln for vad man kan och inte kan blanda dom med (eventuella andra mediciner, alkohol osv). Ta ocksa med sysselsattning, t.ex. nagot sallskapsspel.

• Anonym (T)

tack för era svar. Nykter resa blir det. Ska inte ta en droppe då det är min dotters resa mamma och dotter grej för första gången. Jag är så nedrans rädd för allt nuförtiden blir galen på mig själv. Har väll sett för många filmer? nej det har nog med ålder och att man blivit mamma. Håller med er man måste ju göra saker kan ju inte bara vara hemma. Flygresor älskade jag. När motorn startade och hjulen började rulla i fullfart. det var njutbart men inte nu. Kräks av bara tanken. Var livrädd men efter fyra gin o tonic (min man satt vid barnen) så kunde jag gå på flygtoan, stå i gången osv Vill gärna inte vara super berusad så fort vi ska göra något

• Trialanderror

Alla av färjorja som går mellan Sverige och Finland är extremt säkra. 
    Det är bland de säkraste i världen och statistiken på tillbud på dessa båtar är knappt mätbara.

När du åker till Åland så går du inomskärs den längsta tiden och då är det simavstånd till närmaste ö OM nu det skulle hända nått.

Öppet hav är det endast (beroende på vart du åker från) i max 4 timmar och det är samtidigt den enda gången man kan känna att man är på havet.

Svar på tråden ålandskryssning