• Flickan och kråkan

Enkla maträtter, hjälp tack!

Hej hej!

Skulle du vilja hjälpa en fantasilös mamma med enkla recept (snabblagade med inte alltför många ingredienser). Jag har en 4- och 5-åring som ska äta lunch och middag under lång semester och en liten nyfödd som maratonammar hela dagarna. Vi har redan haft ett par veckor och fantasin tryter....och jag är inte heller någon som älskar det vardagliga matlagandet.

Tacksam trebarnsmamma

• Svar på tråden Enkla maträtter, hjälp tack!
  • Natulcien

Jag tycker omelett är bra lunchmat som går att variera i det oändliga med olika fyllningar.

Vi äter mycket matiga sallader den här årstiden också. Går ju också att variera in absurdum. Och så kan man alltid pilla i sånt som barn gillar (pasta/kassler/räkor/ärtor etc).

• faithfully

Omelett. Hacka det som finns i kylen (Skinka, paprika, ost). Går fort att tillaga :)

Parisare 

Tacos (värm färdig färs och ät med tortillabröd). Är grösakerna i färsen (majs, paprika.. går det fortare)

Fiskpinnar och mos

• nirakanna2

Jag brukar göra en enkel gryta med purjolök som fräses i lite smör, på med creme fraiche o i med valfritt sovel (t.ex kassler, kycklingfile, räkor) o koka klart + krydda.

• kara84

Gratänger, tycker generellt om mat som sköter sig själv i ugnen är bäst. Tar oftast 10-20 minuter att förbereda.
    Fisk i ugn.
    Biff strognoff.
    Pastasåser.
    Kycklingben i tomat- currysås
    Linssoppa

• hymafr

När jag växte upp åt vi oftast yoghurt och smörgås till lunch. Det var ju dessutom rätt svalkande om det var varmt.
    Pålägget på smörgåsarna kan ju varieras i det oändliga om man tycker det blir för enformigt. 

• MalinEddie

Ägg i olika former.
    Matiga smörgåsar. Makrill gillas här.
    Sallader.

Finns det något barnen inte gillar innan jag ger middagstips?:)

Något som jag själv minns underlättade något enormt var att förbereda middagar. Skönt att bara ta fram något att värma när det är mycket runt omkring. Vi brukade också dela upp oss men du kanske är själv vid den tiden? Ammar bebisen hela tiden kanske din man/sambo kan laga mat tillsammans med de äldre barnen om du inte är ensam vill säga.

Avskyr CIO-metoder.
  • Flickan och kråkan
    kara84 skrev 2013-07-04 10:19:06 följande:
    Gratänger, tycker generellt om mat som sköter sig själv i ugnen är bäst. Tar oftast 10-20 minuter att förbereda.
    Fisk i ugn.
    Biff strognoff.
    Pastasåser.
    Kycklingben i tomat- currysås
    Linssoppa
    Gratänger gillar jag med, men har inte så många snabba att variera med. Mycket lax i ugn blir det liksom diverse pastasåser à la nirakanna2 ovan. Upplver att kryddningen mer eller mindre alltid blir densamma. Citron och dill till laxsås, sweetchili+kyckling alternativt curry.
  • Flickan och kråkan
    hymafr skrev 2013-07-04 10:22:02 följande:
    När jag växte upp åt vi oftast yoghurt och smörgås till lunch. Det var ju dessutom rätt svalkande om det var varmt.
    Pålägget på smörgåsarna kan ju varieras i det oändliga om man tycker det blir för enformigt. 
    Ja, smörgåsar kan man ju ta ett steg längre. Vi har fastnat lite i köttbullesmörgåsar .
  • Flickan och kråkan
    MalinEddie skrev 2013-07-04 10:27:54 följande:
    Ägg i olika former.
    Matiga smörgåsar. Makrill gillas här.
    Sallader.

Finns det något barnen inte gillar innan jag ger middagstips?:)

Något som jag själv minns underlättade något enormt var att förbereda middagar. Skönt att bara ta fram något att värma när det är mycket runt omkring. Vi brukade också dela upp oss men du kanske är själv vid den tiden? Ammar bebisen hela tiden kanske din man/sambo kan laga mat tillsammans med de äldre barnen om du inte är ensam vill säga.
    För tillfället är jag själv en hel del och har varit det ett tag. Sambon jobbar halvdagar den här veckan vilket underlättar och så börjar hans semester nästa vecka så då blir det så klart mycket enklare . Men jag kände att fantasin tröt redan innan liten föddes så kan inte bara skylla på honom

Mellansonen är lite småbesvärlig för han äter inte potatis i någon form. Vi äter potatis ändå och så får han helt enkelt hoppa över det eller så kokar vi ibland lite extra pasta om det fungerar till. Min äldsta är rätt känslig för kraftfulla smaker (har alltid varit det) och lite försiktig med nya saker men smakar och försöker med det mesta. Ibland kör vi i lite extra grädde eller mjölk i hans sås om det finns risk att han tycker att det är strakt. Han tycker korv är starkt (för att ge det hela lite perspektiv ). 

• kara84
    Flickan och kråkan skrev 2013-07-04 10:31:22 följande:
    Gratänger gillar jag med, men har inte så många snabba att variera med. Mycket lax i ugn blir det liksom diverse pastasåser à la nirakanna2 ovan. Upplver att kryddningen mer eller mindre alltid blir densamma. Citron och dill till laxsås, sweetchili+kyckling alternativt curry.
    Prova spiskummin, en populär krydda hos oss.

Vad sägs om pizzabullar och matmuffins?
  • Katjah

Har inga barn men tänker att paj kanske funkar.

Köpa engångspajformar. Klä med pajdeg, man kan göra flera. Slänga in i frysen. Fixa påsar med ost och skinka, ost och broccoli, köttfärsröra osv, och frysa det med.

Vid blodsockerfall fram med formarna, slänga ner innanmätet, vispa äggstanning och tjoffa in i ugnen...

:)

• Theresemingert

Jag älskar svampstuvning som man snabbt kan slänga ihop, lägga på mackor och in i ugnen en stund! Så fruktansvärt gott!

• pigglet

Ett annat tips är att laga dubbel sats till middag, så äter man resterna till lunch i övermorgon. När man väl fått det att rulla på behöver man bara laga 1 mål/dag.

Lov-favoriter här hemma är fiskpinnar (skiva halvtinad "torsk", vänd i uppvispat ägg, vänd i ströbröd, stek. Blanda en sås av fil, majonäs och bostongurka).
    Det blir även en del köttfärssås.  

• Flickan och kråkan
    pigglet skrev 2013-07-04 18:19:29 följande:
    Det blir även en del köttfärssås.  
    Ja, tack gode gud för köttfärssås .

Bra idé med middag dubbel sats och så samma till lunch två dagar efter. Vi är så förbaskat ostrukturerade både vad gäller att handla och laga mat. Det blir väldigt mycket från dag till dag, vilket blir en väldig tidstjuv.
Svar på tråden Enkla maträtter, hjälp tack!