• Anonym (Blyger)

Hur ska jag klara av nya jobbet? Svårt att ta egna initiativ och blyg.

Jag har varit arbetslös under några månader men fick nyligen ett nytt jobb jag ska starta i Augusti. Mitt problem är att jag är livrädd för att inte klara av det. Jag har haft fyra arbeten tidigare och har misslyckats med alla dessa, på grund av att jag är blyg, osäker och nervös. 

Mitt problem kommer när jag förväntas ta egna initiativ. Då blir jag otroligt osäker, fumlig och vet inte vad jag ska göra. Min tidigare chef beskrev mig som en ambitiös person som jobbar hårt men som är för ineffektiv och som mina kollegor fick hjälpa alldeles för ofta. Jag har försökt med allt: Jag har "spelat teater" och försökt låtsas att jag är en utåtriktad person, jag har försökt att inte oroa mig så mycket och "bara göra det". Ingenting har fungerat och jag har fortfarande samma känsla av tafatthet och osäkerhet. 

Jag har ibland funderat på om jag är mindre intelligent än andra, men i ärlighetens namn tror jag inte det. Jag har alltid klarat av skolan och har en universitetsutbildning. 

En enda gång har jag haft ett jobb där jag fick bra omdömen av min chef. Det var ett kort sommarjobb där vi fick väldigt tydliga direktiv om vad vi skulle göra, och uppgifterna var väldigt rutinmässiga med få sociala kontakter. Det passade mig men samtidigt är det få jobb som skulle fungera så i längden. 

Jag är livrädd att det inte kommer att finnas någon plats för mig på arbetsmarknaden, att jag är dömd att misslyckas och att det nya jobbet kommer att bekräfta det. Det känns som detta är sista chansen. 

Jag känner mig otroligt rädd och desperat och vet inte längre vad jag ska ta mig till.  

• Svar på tråden Hur ska jag klara av nya jobbet? Svårt att ta egna initiativ och blyg.
  • Anonym (Blyger)
    Söder73 skrev 2013-07-04 10:58:45 följande:
    Jag tycker du ska prova terapi,detta går att lösa!Lycka till!
    Tack. Jag kanske ska försöka med terapi. Alla bör ju kunna bli bättre på något om man bara kämpar tillräckligt hårt.

• Sebastian72

Tänk på att alla är lite nervösa när dom kommer till nytt jobb. Och ingen kan ju begära att du inte är osäker. Var inte rädd för att fråga om hjälp, det finns det förståelse för, ta hjälp av alla för att så fort som möjligt komma in i jobbet/teamet. Det visar bara på intresse. 

Däremot har jag varit med om nyanställda som verkar rädda för att visa att dom inte kan (varför ?- fullt naturligt) och bara gömmer sig. Funkar inte!

Så bara in och kör! Visa dina fel och brister, du kommer lära dej. Men fega inte, efter en månad förväntas nog lite resultat:).

Svar på tråden Hur ska jag klara av nya jobbet? Svårt att ta egna initiativ och blyg.