• Anonym (totalt uppgiven)

Hur få utredning om Borderline?!

hej på er!

Hur gör man om man vill bli utredd för Borderline? vart vänder man sig? sin vanliga vårdcentral?
    Jag har mått psykiskt dåligt till o från i ca 15år nu.. har varit till massor med psykologer o ätit mediciner men är inget som har hjälpt. Känner fortfarande att jag är densamma tomma o ledsna personen som inte vet vem hon är el vad hon vill med något! Jag har extrem beslutsångest, hatar mig själv och nedvärderar mig i mitt utseende, i min roll som mamma, karriärkvinna, flickvän osv... Har haft väldigt många förhållanden då jag efter ngr år ALLTID tycks tröttna... jag gör slut och ångrar mig sen o beter mig nästan desperat för att få killen tillbaka, vilket alltid nästan har hänt... sen går det ett litet tag sen är det samma sak igen.. vet inte varför jag gör som jag gör?! är väl livrädd för att vara ensam med antar jag.. hur som... killarna i mitt liv har avlöst varandra på löpande band, har knappt andats emellan dem... nu har jag just lämnat pappan till mina två barn och har redan börjat träffa en annan.. samtidigt som jag börjar ångra att jag lämnat den andra...
    Sen är det detta med att ALDRIG vara nöjd, att inte finna ngn inre ro... jag känner mig ständigt på jakt efter ngt annat som jag tror ska ge mer tillfredsställelse.. jag har ex bytt jobb lika många ggr som killar nästan... det blir aldrig bra! :(
    Och mitt humör ska vi inte prata om... kan vara glad för att i nästa stund få ett raseriutbrott. Spec när jag är med mina barn... e väl  det som är mest skrämmande just nu, att jag känner att jag snart inte kan kontrollera mig gentemot dem... blir så arg många ggr att jag ärligt talat blir rädd för mig själv... jag skulle aldrig förlåta mig själv om jag skadade dem... hoppas inte det skulle kunna gå så långt men blir som sagt väldigt rädd bara av att ha tanken där :(

I det stora hela så vet jag inte... tycker bara att många grejer stämmer in när jag läst om just Borderline... känns som jag inte orkar leva många ggr just för att alla tankar osv äter upp mig.. vill inte vara ledsen, tom, ständigt förvirrad, missnöjd och hatisk mot mig själv nå mer.. känns som att jag lätt skulle ge upp allt detta som ska kallas liv om det inte vore för mina barn...  jag vill bara att ngn hjälper mig!!

• Svar på tråden Hur få utredning om Borderline?!
  • Anonym (diagnostiserad)

Be om en remiss till öppenvården från VC, eller ring själv till öppenvården. Det går lika bra. Lycka till!

till psykiatrin alltså?!

hur lång tid tar den och hur går den till? vad får man för hjälp om det visar sig att man har borderline?! blir man att må bättre?!?!

• Anonym (diagnostiserad)

Ja på psykiatrin. Hur snabbt du får en utredning vet jag inte. Själva utredningen gjordes för mig på ett par tillfällen. Finns några olika behandlingsformer som t.ex dbt och mbt. Ja man kan bli mycket bättre men det tar tid och kräver mycket jobb.

• Moondance

Du har nog fått dom svar du behöver ser jag.
    Du får en remiss till öppenvården/psyk från vårdcentralen när du har fått tala med en läkare eller kurator. Sen blir det samtal på psyk och sedan blir det tyvärr en del väntan.
    Själv fick jag vänta 1,5 år från det att jag tog kontakt med vårdcentralen.
    Hade några timmar hos en psykolog på öppenvården där jag fick svara på en enkät med massa frågor som han sedan gick igenom med mig och ställde frågor.
    Nu väntar jag dock på att träffa en läkare som ska ställa min diagnos. Och jag ska eventuellt få mbt-terapi. Verkar som att jag har Borderline helt klart.

Känner igen mig i din beskrivning i din trådstart. Så jag vet exakt hur du känner dig, inte för att det är nån tröst, men du ska veta att du inte är ensam.
    Hoppas du tar kontakt med vården och får den hjälp du vill ha. Lycka till!

• Mineralvatten

vänd dig till öppenvården i din kommun. det brukar dock vara väldigt lång vänetid på ett par månader så du vet.

Svar på tråden Hur få utredning om Borderline?!