• inlovewithlife

Åt du kallrökt/gravad lax som gravid?

Har ni som gravida ätit kallrökt eller varmrökt vakuumförpackad lax? Jag är superorolig för att ha dragit på mig en listeriainfektion då jag åt laxen fem dagar innan bäst före (hade haft den fryst i tre) så det räknas som åtta dagar före (då listeria inte utvecklas i frysen) och fick reda på att hållbarhetstiden är 28 dagar. Nu är jag riktigt rädd! Enligt SLV ska man äta nyförpackad produkt, och det var den ju verkligen inte, varken förpackningsdatum eller hållbarhetstid stod på förpackningen och nu ska Coop ändra det. Men jag är riktigt rädd! Behöver jag oroa mig?

~*~ Älskade liten, BF 24 okt ~*~
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-07-04 14:33
    OBS! Kallrökt och gravad ska det stå!
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Åt du kallrökt/gravad lax som gravid?
  • La Lola

Javisst.

Listeria överlever frysning bara så du vet.
    fisk som ska gravas bör frysas pga ev fiskparasiter o de vill ingen få i sig oavsett om man är gravid eller inte.

*mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • La Lola
    La Lola skrev 2013-07-04 15:02:38 följande:
    Javisst.

Listeria överlever frysning bara så du vet.
    fisk som ska gravas bör frysas pga ev fiskparasiter o de vill ingen få i sig oavsett om man är gravid eller inte.
    Finns det listeria innan nedfrysning så finns det kvar när du tinar upp den.
  • inlovewithlife
    La Lola skrev 2013-07-04 15:02:38 följande:
    Javisst. Listeria överlever frysning bara så du vet. fisk som ska gravas bör frysas pga ev fiskparasiter o de vill ingen få i sig oavsett om man är gravid eller inte.

Det är jag väl medveten om. Men tillväxten står still i frysen. Är ändå orolig nu eftersom den hade varit så länge i paketet. Risken är minimal - det här all vårdpersonal sagt så agjag får leva som vanligt och hoppas på att inga symptom dyker upp. Det finns ju antibiotika som tur är, så ska vara uppmärksam så behandling sker i tid i så fall. Men som sagt, förmodligen ingen fara. Men även en minimal risk är för stor när det gäller min lilla älskling.
  • inlovewithlife

Svarade du javisst på att du har ätit det under graviditet? :) känner massor som gjort och medvetet gör så hoppas det är lugnt. Har ätit det två ggr med denna gång men blev mer orolig nu när jag började läsa omkring.

• Zayco

Nej jag har inte ätit det, men det är för att jag tycker att det smakar skit. Hade jag tyckt om det hade jag säkert ätit det, för jag tror nämligen att folk överdriver något så otroligt mycket med att inte stoppa i sig vissa grejer. Alkohol, höga halter av koffein, cigg är ju sunt förnuft att man slutar med. Men att man inte ska få äta viss lax, sushi eller nån ost tycker jag bara är så larvigt.. Tror verkligen inte det kommer hända dig någonting

• Sara H

Jag har ätit kallrökt vakuumförpackad lax under hela graviditeten. Som sagt, så länge produkten är välförpackad med bra bäst-före-datum, samt att fisken är odlad och inte från svenska vatten, så är det ok enligt Livsmedelsverket och även min BM. Är i slutet av vecka 29 och har bara mått bra av all lax hittills.

• fluu

Åt det någon gång under senaste graviditeten som tyvärr inte kom så långt. Mådde toppen,eller snarare så mådde jag inte sämre av laxen ;P
    När jag väntade dottern var jag fortfarande helvego så då blev det ingen lax såklart.

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • fluu

Letar alltid,gravid som ogravid efter nyförpackat.

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
Svar på tråden Åt du kallrökt/gravad lax som gravid?