• Anonym (....)

Blev idiotförklarad. Har en fråga om kanaler?

Jag har inte haft tv på väldigt länge.

Nu ville jag skaffa en och då förstår jag att man måste ha något abonnemang
    för tv kanaler om man vill ha fler än de som är gratis.
    För två år sedan så ändrades regler för vilka kanaler som ingick i hyran och vi fick en
    sådan där som man stoppar in kort i och ett brev från hyresvärden.

I det stod det att vår hyra skulle sänkas xx kr och att vi istället skulle fylla i medkommande lapp

till Canal digital för att få ett abonnemang. Tänkte inte mer på det.

Jag vet att det finns fler som erbjuder kanaler och tittade runt idag

på vilka som hade bäst abonnemang. Jag kom fram till att jag vill ha boxer eftersom

det var billigast och jag själv får välja de kanaler jag vill ha.

Jag läste och läste för att inte göra fel, jag förstod att jag måste köpa en tv
    som godkänner boxer och att jag då kan ha kortet direkt i TVn med modul och slippa boxen.

Iaf så stod det sedan att man måste koppla in antennen, det förstår jag, men att det

måste vara rätt signal?

Jag ringde och frågade hyresvärden (jag är kanske dum) om det gick att ha boxerkort i TV

och stoppa in antennen som vanligt eftersom jag vet att huset ville att vi skulle abonnera 

på Canal digital. Tydligen var detta en idiotisk fråga och jag fick inget svar.                      

Jag fick en motfråga till svar, varför jag måste ha boxer när vi automatiskt hade canaldigital

förut och ingen klagade. Jag kände mig dum och frågade inte så mycket mer.

Är det något jag inte förstår? För jag vill inte framstå som en idiot när jag åker och köper tvn.

• Svar på tråden Blev idiotförklarad. Har en fråga om kanaler?
  • Anonym (hmm)

Jag är antagligen fel person att svara på frågan, för jag är också väldigt dåligt insatt och okunnig i området. Men det slår mig, att din hyresvärd kanske inte heller visste mer om frågan, så att han idiotförklarade dig för att själv slippa framstå som en idiot (vilket han förstås ändå gjorde).

Mitt tips är att du tar med dig papperet till butiken där du tänker köpa TV, prata med en försäljare som verkar trevlig och kunnig, förklara dina behov och ställ dina frågor till hen istället. På mediabutikerna vet de exakt vad som behövs. Du ska inte behöva vara bunden till ett visst abonnemang bara för att resten av hyresfastigheten är det - tycker jag i alla fall. Det går ju stick i stäv med dagens valfrihetsideologi.

• Anonym (hmm)
    Anonym (....) skrev 2013-07-04 16:12:39 följande:

Är det något jag inte förstår? För jag vill inte framstå som en idiot när jag åker och köper tvn.

...för jag menar, du behöver inte framstå som en idiot bara för att du inte vet allt detta. Personalen möter sådana som du (och jag) dagligen.
  • Anonym (Antenn)

Jag tror dock att du behöver en egen antenn, det fungerar nog inte med uttaget du har i väggen.

• KaSaM

Har du Canal digital kabeltv så behöver du inte köpa ett boxer abonnemang, de vanliga kanalerna ingår då automatiskt via hyran.

• LinnVirvelvind

Jag har arbetat inom detta och kan hjälpa dig. Men först måste jag fråga dig om du bor i lägenhet eller villa? Finns det antenn på taket? I stora lägenhetshus kan inte boxer användas, för det krävs antenn. Ofta har man comhem eller annan kabelleverantör då.

• h8him
    LinnVirvelvind skrev 2013-07-04 17:35:09 följande:
    Jag har arbetat inom detta och kan hjälpa dig. Men först måste jag fråga dig om du bor i lägenhet eller villa? Finns det antenn på taket? I stora lägenhetshus kan inte boxer användas, för det krävs antenn. Ofta har man comhem eller annan kabelleverantör då.
    Man kan ha en bordsantenn...Flört
  • SupersurasunkSara

Vår hyresvärd har valt Telia och när jag talade med Boxer som jag eg ville ha så sa han att du kan testa med bordantenn om vi har mycket fritt runt om och inte bor mitt i smeten. En mycket trevlig säljare som erbjöd oss att testa och få lämna tillbaka allt om det inte fungerade, dock skulle vi få lov att betala portot vilket var ett mycket generöst erbjudande.
    Vi valde dock Telia trots allt för vi orkade inte krångla (har en dotter med AS också så det är viktigt att det fungerar) så nu har vi Telias utbud, påtvingat en massa skitkanaler vi inte vill ha och aldrig tittar på.

• Anonym (....)
    LinnVirvelvind skrev 2013-07-04 17:35:09 följande:
    Hej vad bra! Då kanske du kan hjälpa mig.

Nu är problemet dock ett annat :S

Jag ringde Canal digital och pratade med dem, det visade sig att vi i lägenheterna inte

alls behövde välja något av deras dyra kanalpaket som jag läst & därför ville ha boxer.

De hade ett speciellt, billigt anpassat för oss så nu blir det Canal digital.

Då ska jag alltså köpa en TV, en Tv som jag tänkte så billig som möjligt

eftersom vi inte är några bildfantaster eller måste ha en gigantiskt tv.

Jag pratade med Canal digital & de sa att de skickar en  modul att ha kortet direkt i Tv:n

så jag kan lägga undan boxen & ha endast en fjärrkontroll.

Det låter ju super eftersom jag vill ha så lite sladdar som möjligt MEN nu när jag kollar på TV

så ser jag att de flesta med inbyggd box endast har stöd för boxer och comhem kort?

Varför är det så? Jag hittar ingen TV som det står Canal digital på!?!?!                               
Svar på tråden Blev idiotförklarad. Har en fråga om kanaler?