köra upp på automat
Jag funderar på att köra en automat på uppkörningen. Jag känner mig inte säker på växellådan och helt ärligt känner jag inte för att lära mig det heller. Har någon här kört upp på automat? Vilka nackdelar finns det?
Jag funderar på att köra en automat på uppkörningen. Jag känner mig inte säker på växellådan och helt ärligt känner jag inte för att lära mig det heller. Har någon här kört upp på automat? Vilka nackdelar finns det?
Jag har hört att isåfall får du endast köra automatbil också i framtiden, dvs du har inte körkort för manuell
Ja nackdelen är väl som ovan säger att du endast får köra automat sedan. Kan ställa till det vid vissa jobb etc
Ut och öva med manuell bil istället, det blir nog värt det i längden och du kan ju alltid köra automat efter de, men nån gång kanske de händer att du måste köra en manuell.
Och man lär sig växellådan fort, det kommer automatiskt till slut hur du ska växla m.m. :)
Varför köra upp om du inte är redo för det? Du blir bara kuggad...
Och ja som ovan säger - du får endast köra automat om du kör upp med automat.
Varför inte ta några lektioner till o verkligen lära dig växellådan. Förr eller senare måste du ändå köra en manuell bil.
Jag håller på att ta körkort för automat. Den enda nackdelen är att jag sen bara får köra automat. Jag ser inte det som ett så stort problem. Skulle jag i framtiden ångra mig så är det inte värre än att jag får göra en ny uppkörning med manuell bil.
Fördelarna är att det blir billigare och går snabbare (ja om nu inte bilskoleläraren skulle ha gått på semester förståss). Jag kör automat bra, jag kör manuell asdåligt. Valet är lätt.
Nu har jag i och för sig vanligt körkort men det svåra med uppkörningen är väl inte att växla utan alla trafikregler, övriga bilar och situationer man hamnar i. Jag kanske är blåögd men att lära sig växla är inte särskilt svårt om bara läraren är bra!
själv fick jag lära mig växellådan bland det första jag gjorde, jag var ute o körde småvägar , 30-sträckor , högerregel osv för att verkligen lära mig växellådan.
Fick inte köra högre hastigheter förrän alla växlar satt i ryggmärgen.
känner man att kunskapen om växellådan sitter dåligt så är det ju upp till en själv att begära mer övning på det hos körskolan. Så länge man inte säger något så tror ju läraren att allt är bra.
Så prata med körskolan eller hugg tag i nån bil hos sambon eller ens föräldrar, ut o kör 933 varv runt villaträdgården och lär dig växla.
Jag har ett automatkörkort (jag har svårt att använda kopplingen pga en förslitningsskada i knäet) och det ställer helt klart till en del besvär att bara få lov att köra automatväxlade bilar. Man kan t. ex inte låna någons bil och svänga förbi affären och det är alltid problem att hitta en hyrbil eller ersättningsbil när man har sin egen på verkstaden.
I övrigt funkar det hur bra som helst.
Öva öva öva.. För mig var växlingen de största problemet i början, jag fick panik över hela grejen och efter många försök och mycket övning så ville jag bara ge upp, jag kände att jag ändå aldrig skulle lära mig detta..
Efter ett tag så fick jag för mig att börja köra igen och tillslut var växlingen inga problem, när man väl lär sig så sitter det i bakhuvudet, det är inte svårt alls då..
Jämför dig inte med andra bara, nu var jag kanske dum som beskriv hur det var för mig då jag innerst inne vet att alla är olika. Men en sak är iallafall säker och det är att fortsätter du bara att öva så kommer du att klara det, och då kommer du säkert vara hur stolt som helst över dig själv (det blev iallafall jag)..
Jag skulle inte råda dig till att köra upp med automat iallafall, skulle inte råda någon det om dom nu inte är i behov av det (medicinska skäl eller liknande). Det underlättar verkligen enormt om du har körkort för manuellt så du kan köra båda, blir det krångel med din bil tex och du behöver låna någon blir det svårt. Fortsätt bara att öva, det är mitt enda tips!