• Omogen citron

köra upp på automat

Jag funderar på att köra en automat på uppkörningen. Jag känner mig inte säker på växellådan och helt ärligt känner jag inte för att lära mig det heller. Har någon här kört upp på automat? Vilka nackdelar finns det?

• Svar på tråden köra upp på automat
  • caaroline

Jag har hört att isåfall får du endast köra automatbil också i framtiden, dvs du har inte körkort för manuell

• Vickan I

Ja nackdelen är väl som ovan säger att du endast får köra automat sedan. Kan ställa till det vid vissa jobb etc

• Bebislängtan01

Ut och öva med manuell bil istället, det blir nog värt det i längden och du kan ju alltid köra automat efter de, men nån gång kanske de händer att du måste köra en manuell.

Och man lär sig växellådan fort, det kommer automatiskt till slut hur du ska växla m.m. :)

• Nyfiken gul

Varför köra upp om du inte är redo för det? Du blir bara kuggad... 

Och ja som ovan säger - du får endast köra automat om du kör upp med automat.

Varför inte ta några lektioner till o verkligen lära dig växellådan. Förr eller senare måste du ändå köra en manuell bil. 

Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • Dr Mupp

Jag håller på att ta körkort för automat. Den enda nackdelen är att jag sen bara får köra automat. Jag ser inte det som ett så stort problem. Skulle jag i framtiden ångra mig så är det inte värre än att jag får göra en ny uppkörning med manuell bil. 

Fördelarna är att det blir billigare och går snabbare (ja om nu inte bilskoleläraren skulle ha gått på semester förståss). Jag kör automat bra, jag kör manuell asdåligt. Valet är lätt. 

Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • Tirem

Nu har jag i och för sig vanligt körkort men det svåra med uppkörningen är väl inte att växla utan alla trafikregler, övriga bilar och situationer man hamnar i. Jag kanske är blåögd men att lära sig växla är inte särskilt svårt om bara läraren är bra!

• Dr Mupp
    Tirem skrev 2013-07-04 17:58:25 följande:
    Nu har jag i och för sig vanligt körkort men det svåra med uppkörningen är väl inte att växla utan alla trafikregler, övriga bilar och situationer man hamnar i. Jag kanske är blåögd men att lära sig växla är inte särskilt svårt om bara läraren är bra!
    Jag tror de är inviduellt. Kanske hade jag fel lärare från början och sen har det gått troll i det men jag tycker körningen är lättare än att växla. Växla i högre hastigheter är inget problem men när vi är nere på stanna och starta så blir det problem. 

Själva körningen får jag beröm av läraren, han tycker jag har ett bra avsökningsbeteende, har koll på reglerna och de andra trafikanterna. SÅ länge jag kör automat. Han skulle bevisa för mig att det är lätt att köra manuell, han sa efteråt att han inte sett så stor skillnad någonsin på nån som kört automat resp manuell.
    Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • Tirem
    Dr Mupp skrev 2013-07-04 18:07:41 följande:
    Jag tror de är inviduellt. Kanske hade jag fel lärare från början och sen har det gått troll i det men jag tycker körningen är lättare än att växla. Växla i högre hastigheter är inget problem men när vi är nere på stanna och starta så blir det problem. 

Själva körningen får jag beröm av läraren, han tycker jag har ett bra avsökningsbeteende, har koll på reglerna och de andra trafikanterna. SÅ länge jag kör automat. Han skulle bevisa för mig att det är lätt att köra manuell, han sa efteråt att han inte sett så stor skillnad någonsin på nån som kört automat resp manuell.

Har aldrig ens tänkt tanken att man ha problem med att växla, jag har turen att dels haft en bra lärare som jagpassade bra medsamt att jaginte hade svårt för det...

Klart det är många moment i lägre hastigheter och svårare trafiksituationer... Kommer ihåg från min övningskörningstid att jag inte kunde förstå varför i h.....e man satta upp alla vägskyltar om t.ex ny hastighetsbegränsning precis efteråt rondell och korsning! Man var ju fullt upptagen med att hålla koll på alla bilar, inte letade man trafikskyltar:)

• Nyfiken gul

själv fick jag lära mig växellådan bland det första jag gjorde, jag var ute o körde småvägar , 30-sträckor , högerregel osv för att verkligen lära mig växellådan.  
    Fick inte köra högre hastigheter förrän alla växlar satt i ryggmärgen.

känner man att kunskapen om växellådan sitter dåligt så är det ju upp till en själv att begära mer övning på det hos körskolan.  Så länge man inte säger något så tror ju läraren att allt är bra.

Så prata med körskolan eller hugg tag i nån bil hos sambon eller ens föräldrar, ut o kör 933 varv runt villaträdgården och lär dig växla.   

• Lady Namárië

Jag har ett automatkörkort (jag har svårt att använda kopplingen pga en förslitningsskada i knäet) och det ställer helt klart till en del besvär att bara få lov att köra automatväxlade bilar. Man kan t. ex inte låna någons bil och svänga förbi affären och det är alltid problem att hitta en hyrbil eller ersättningsbil när man har sin egen på verkstaden.

I övrigt funkar det hur bra som helst.

So say we all
  • Omogen citron
    caaroline skrev 2013-07-04 17:09:12 följande:
    Jag har hört att isåfall får du endast köra automatbil också i framtiden, dvs du har inte körkort för manuell

Det vet jag.
  • Omogen citron
    Vickan I skrev 2013-07-04 17:19:27 följande:
    Ja nackdelen är väl som ovan säger att du endast får köra automat sedan. Kan ställa till det vid vissa jobb etc

Jag har inget jobb som kräver bil.
  • Omogen citron
    Nyfiken gul skrev 2013-07-04 17:30:27 följande:
    Varför köra upp om du inte är redo för det? Du blir bara kuggad... Och ja som ovan säger - du får endast köra automat om du kör upp med automat. Varför inte ta några lektioner till o verkligen lära dig växellådan. Förr eller senare måste du ändå köra en manuell bil. 

Jag kommer naturligtvis inte köra upp innan jag känner mig redo oavsett om jag kör upp på en automat eller manuell.

Om jag kör upp på en automat får jag inte ens köra en manuellt växlad bil.
  • Omogen citron
    Dr Mupp skrev 2013-07-04 17:54:05 följande:
    Jag håller på att ta körkort för automat. Den enda nackdelen är att jag sen bara får köra automat. Jag ser inte det som ett så stort problem. Skulle jag i framtiden ångra mig så är det inte värre än att jag får göra en ny uppkörning med manuell bil. Fördelarna är att det blir billigare och går snabbare (ja om nu inte bilskoleläraren skulle ha gått på semester förståss). Jag kör automat bra, jag kör manuell asdåligt. Valet är lätt. 

Det är så jag tänker också.
  • Omogen citron
    Tirem skrev 2013-07-04 17:58:25 följande:

Jag har hållit på i snart tre månader nu och jag har fortfarande inte fått in det och då kör jag ca fyra dagar i veckan. Trafikreglerna kan jag redan och jag känner att jag behärskar de flesta trafiksituationer. Att växla (och fickparkera) är det absolut svåraste.
  • Nyfiken gul
    Omogen citron skrev 2013-07-05 03:34:47 följande:

Jag har hållit på i snart tre månader nu och jag har fortfarande inte fått in det och då kör jag ca fyra dagar i veckan. Trafikreglerna kan jag redan och jag känner att jag behärskar de flesta trafiksituationer. Att växla (och fickparkera) är det absolut svåraste.
    tre månader är ingenting, jämför dig inte med nån annan.  Det tar den tid det tar helt enkelt.  Gå aldrig några genvägar för att snabbt klara av körkortet, det kan innebära att du inte känner dig redo i trafiken o det är väl inte så bra ur trafiksäkerheten direkt. 

Ut o öva växling!  
  • caaroline

Öva öva öva.. För mig var växlingen de största problemet i början, jag fick panik över hela grejen och efter många försök och mycket övning så ville jag bara ge upp, jag kände att jag ändå aldrig skulle lära mig detta..

Efter ett tag så fick jag för mig att börja köra igen och tillslut var växlingen inga problem, när man väl lär sig så sitter det i bakhuvudet, det är inte svårt alls då..

Jämför dig inte med andra bara, nu var jag kanske dum som beskriv hur det var för mig då jag innerst inne vet att alla är olika. Men en sak är iallafall säker och det är att fortsätter du bara att öva så kommer du att klara det, och då kommer du säkert vara hur stolt som helst över dig själv (det blev iallafall jag)..

Jag skulle inte råda dig till att köra upp med automat iallafall, skulle inte råda någon det om dom nu inte är i behov av det (medicinska skäl eller liknande). Det underlättar verkligen enormt om du har körkort för manuellt så du kan köra båda, blir det krångel med din bil tex och du behöver låna någon blir det svårt. Fortsätt bara att öva, det är mitt enda tips!

Svar på tråden köra upp på automat