• Anonym (kris)

vad innebär nödhjälp hos soc? kuponger

Har tvingat mig till soc, inga pengar , ingen mat, vill dock inte gå in på anledningen  men är bara tillfälligt nu över 6 veckors tid, Det jag kan få ifrån soc idagsläget är något sk nödhjälp, vad är det? usch skämms så in i bara den mår skit, gått redan utan mat i 4 dagar. Därefter ska jag fylla in sådan ansökningsblankett som innebär att och annat men under den tiden. 

• Svar på tråden vad innebär nödhjälp hos soc? kuponger
  • Anonym (Lana)

Det kan vara lite olika från kommun till kommun. På en del ställen/kommuner får du matpengar, i andra kommuner matkuponger att lösa in i en mataffär och på ytterligare andra ställen blir du anvisad till t ex ett äldreboende/storkök dit du får gå och hämta mat. Så svaret är alltså: det är olika i olika kommuner.

• Jimman

Här kollar soc 3 mån tillbaka på inkomst o sen om man haft dåligt då så får man matkuponger

• Anonym (soc)
    Jimman skrev 2013-07-04 18:21:23 följande:
    Här kollar soc 3 mån tillbaka på inkomst o sen om man haft dåligt då så får man matkuponger
    Då gör de fel. En nödprövning har inget att göra med hur det varit tidigare utan handlar om det akuta läget just nu idag.
  • Jimman

Då får man det som lån här

• Anonym (soc)
    Jimman skrev 2013-07-04 18:43:11 följande:
    Då får man det som lån här
    Också fel. Märklig kommun
  • Jimman

Jag skrev att dom kollar tre månader tillbaka om man gjort det

• Anonym (suck)
    Jimman skrev 2013-07-04 19:15:20 följande:
    Jag skrev att dom kollar tre månader tillbaka om man gjort det
    Spelar ingen roll, har man inte pengarna så har man rätt till nödhjälp oavsett vad man tjänat innan, tycker du verkligen att det är konstigt eller fel?
  • elmadumle

Vi hamnade i ett liknande läge för några månader sen, hade oss själva att skylla då vi helt enkelt inte tänkt till ordentligt, för mycket pengar rann iväg. Jag ringde soc och frågade om det var möjligt att få matpengar ialla fall trots att vi borde haft pengar kvar, ja sa hon där i vissa lägen får man hjälp ändå och mat måste man ju ha. Nu löste det sig för oss ändå men annars hade vi fått hjälp. Det gällde dessutom bara knappt en vecka innan barnbidraget skulle komma in.

• Petrol

Lån kan givetvis vara ett alternativ, men inte alltid så att säga om inga planerade inkomster finns.

• Jimman

Sen beror det ju på varför man inte har pengar oxå

Svar på tråden vad innebär nödhjälp hos soc? kuponger