• Anonym (Superglad)

Vad är en "bra" löneförhöjning?

Jag blev superduperglad när jag fick min löneförhöjning för i år, jag hade hoppats och trott på mycket, och med mycket menar jag absolut över 550:- som är en procentsats som mitt fack vill att medlemmarna som grupp ska få. För en bra lönehöjning hade jag hoppats på 800-900, och så vågade jag nästan bara drömma om lite till.

Jag blev som sagt superglad när jag fick beskedet av min chef om min ökning - 1200:- mer i månaden!

När jag berättade det för en arbetskamrat (med ett annat yrke) sade denne "Ja, det var ju bra. För att vara landstinget."

ÄR  det inte en bra löneökning? Jag har ett relativt lågbetalt yrke, typiskt kvinnoyrke...

Vad säger ni? Är jag fånig som blev glad för den pyttesumman, eller är det normalt att bli glad för det? Jag känner mig så svensson som liksom hetsar upp mig för en liten tolvhundring efter arbetskamratens kommentar.......

• Svar på tråden Vad är en "bra" löneförhöjning?
  • morningsun

Frågan är väl hur många procent det är. Löneökning lika stor som inflationen är för lite om man presterat hyfsat, inflation plus ett par-tre procentenheter är väl okej, inflation plus 5-10 procentenheter är riktigt bra och 20+% är nog tämligen enastående (om man inte bytt tjänst på något vis).

• KaSaM

En bra löneförhöjning är en nivå som man blir nöjd med oavsett grundlön, för mig är det inte en summa rakt av som gäller utan vad som är bra eller inte kopplas till tjänsten man har.

• Anonym (Kommunal?)

Det verkar som om vi har samma fack och jag fick en ökning på 6,2% av min lön. Vi hade också ett snitt på 550 inom enheten och vissa fick nöja sig med 250 spänn vilket jag skulle ha betalt tillbaka till min arbetsgivare personligen i handen om jag fått. Det är en skam att få denna lilla summa och passar inte ens som en ökning av veckopeng till en 15-åring efter skatt. Jag fick en ökning på 1250:-, vilket jag måste anse mig vara nöjd med. Grattis till ökningen :)

• KaSaM

Löneökningen är oftast relaterad till prestationen det gångna året, har man gjort bra ifrån sig får man bättre "utdelning" än om man inte presterat alls (förhoppningsvis).

• Anonym (Superglad)

Jag tillhör inte Kommunal, jag fick typ 5,8 % och jag känner mig glad och uppskattad. För att svara på era frågor .

• Anonym (Fskl)

Jag fick 600kr och det var för att jag gjort en massa saker extra, skulle legat på ca 300kr annars sa chefen. Så var väldigt glad för din summa!!! Tänk vad mkt det blir på ett år! 14400kr mer på ett år.

Grattis!

• Anonym (bra!)

Jo generellt sett är det en bra löneökning!
    Och 5,8% är bra det också. Så du ska vara nöjd!!

Jag tror vad din arbetskamrat menar är att er grundlön redan från början är ganska låg, därav hennes lite nedsättande kommentar.

Svar på tråden Vad är en "bra" löneförhöjning?