• Anonym (cancer?)

Så rädd att ha cancer i magen - lågt blodvärde

Jag är en kvinna på 32 år. För 2 år sedan kollade en kompis inom sjukvården ett blodvärde på mig för hon skulle lära sig sticka. Det var 113 (!). Detta utreddes vidare med övriga prover och en järnbrist, troligtvis sedan lång tid eftersom jag var helt asymtomatisk och mitt blodvärde tidigare legat kring 120 och nu direkt steg till 143 när jag började äta järntabletter.

Hur som helst. Läkaren frågade mig om jag hade några symtom från magen, ändrade avföringsvanor m.m. Det har jag inte. Han frågade mig om min mens och den är 7 dagar varav 3-4 dagar rikligt. Inte sjukligt riktigt så att jag måste ha dubbla skydd men nattbindor måste jag ha i alla fall, dygnet runt.

Mot denna bakgrund bedömde läkaren att mitt låga blodvärde berodde på mensen. Nästa steg i en utredning skulle vara provtagning av blod i avföringen men det har jag redan ofta (sen jag var 10 år till och från) pga sprickor i ändtarmsöppningen som kommer och går.

Ja som sagt, två år har gått. Jag äter järntabletter ibland och håller blodvärdet på 140. Men jag har läst på lite om tarmcancer och tydligen kan den vara asymtomatisk förutom lågt blodvärde. Tänk om jag har det? Hur ska man veta? Hur ska jag få något lugn?

Någon som kan komma med reflektioner?        

• Svar på tråden Så rädd att ha cancer i magen - lågt blodvärde
  • Anonym (a)

113 är ju inte extremt dåligt och du svarade bra på behandlingen. Riklig mens är en sannolikare förklaring än magcancer.

Svar på tråden Så rädd att ha cancer i magen - lågt blodvärde