Anonym (Orolig mamma) skrev 2013-07-05 13:41:24 följande:
Tack snälla du 😊. Så när det gäller lek så ska det ske på hans villkor? När det gäller intressen hur blir han då? Lär han sig allt om dom sakerna? Hur är det i skolan? Går han i vanlig klass? Det kanske blir lättare när han blir äldre för han lär sig och hantera saker och ting bättre?? Eller hur fungerar det?
Hej igen
Ja, han är väldigt regelstyrd vilket vi tränat mycket på, tex när vi bygger lego, att jag då får bygga vad jag vill på mitt vis utan att han skall lägga sig i och rätta tex, eller om vi spelar spel att det är okej att förlora också.
Det går bra i skolan, han har en resurs som skall delas med andra barn också men som förebeder dagen och kan ta ut honom en sväng om det blir jobbigt. Eftersom han tar in för mycket intryck så kan det ibland bli väldigt rörigt i klassrummet, speciellt om andra far runt runt runt.Då tappar han fokus och stimmar han också. I ämnena går det mycket bra, däremot funderar vi på vad som händer den dagen han inte är bäst i klassen, om han helt lägger ner då, för honom är det viktigt att vara bäst vilket inte alltid är positivt.
Han har ju sina specialintressen men vi pratar mycket om att de inte skall ta överhanden, han har många andra intressen och inte svårt för att ta sig för något på egen hand. Han är också otroligt bra med småbarn och har tålamodig en hel dag med sin lillasyster på 2 år, hur många ungar i 8 årsåldern har det?
Tror också det kan bli bättre när han mognar mer, jämför man med jämnåriga så är han lite barnslig på vissa plan jämfört med dem och före på andra så han är väldigt ojämn på det viset. Hoppas också det skall rätta till sig med åren.
Det jag är mest rädd för nu är hans depressioner han får på vintern när han bara vill dö pga att han vet att han inte är som de andra, det har varit så några år på vintern, där tänker jag att "Hur blir det när han är 15 och förmodligen inte vill prata med mamma".
Men som sagt han är inte så tydlig i sin problematik som många andra barn med hans diagnos kan vara som är mer regelstyrda, allt måste ske med schema, inte kan äta viss mat, inte kan gå till skolan om fröken är sjuk, bara vill ha vissa kläder eller kläder i en viss färg osv.
Hur gammalt är ditt barn och har han fått diagnos ännu eller funderar du mest kring det?