• MizzTessie

Byta från kommunal fsk till personalkooperativ till hösten?

Vår son på 3,5 år har gått på byns (enda) kommunala förskola sedan han var 1,5 år och vi har oftast varit nöjda med den. Nu efter sommaren så ska dock hans ”favoritfröken” sluta och kvar är bara 3, enligt oss, trötta och lite tjuriga ”tanter” i 60-65 års åldern som sonen inte riktigt gillar (+ en förskollärare kvar som han  visserligen tycker om). Det har varit en massa nerdragningar den senaste tiden vilket kommer innebär att på sonens avdelning kommer det att vara 19 barn mellan 1-4 år (inte alla heltid dock) på 2,5-3 personal. Dessutom har de nu bestämt att 15 timmarsbarnen (som ju sonen kommer att vara när lillasyster kommit) ska gå mellan kl.8.15-11.15 mån-fre.. något som vi inte alls gillar. Vi hade föredragit 3 dagar/vecka mellan kl.9-14 som det alltid varit innan.

Alternativet vi har är ett personalkooperativ(dvs vi som föräldrar behöver inte hjälpa till i verksamheten men personalen är inte utbildade pedagoger/förskollärare) i byn som ligger ungefär på samma avstånd hemifrån som förskolan. Ringde dem idag och de har plats till hösten. De är ca.11 barn mellan 1-5 år på 3 personal. Där skulle vi få möjlighet att välja själva hur vi vill fördela sonens 15 timmar. ”Upplägget” på en dag verkar vara ungefär samma som nu med frukost, samling, fruktstund, utelek, lunch, vila, mellanmål, utelek osv..

Fördelar med kommunala förskola

¤ Sonen känner redan barn och förskollärare. Är van vid lokaler osv

¤ Stor fin utegård som gränsar till skogen

¤ 90% av alla i byn har sina barn där så när han sedan börjar skolan känner han redan de flesta barn

¤ Förskolan ligger ”vägg i vägg” med skolan. Sen när han börjar där och lillasyster går på dagis blir det smidigare med hämtning/lämning

¤ Förskolan arbetar utifrån en läroplan och man kan vara säker på att han lär sig mycket och att verksamheten är pedagogisk osv

Fördelar med föräldrakooperativet

¤ Högre personaltäthet, mindre barngrupp

¤ Hemlagad mat från grunden

¤ Kan välja tider och dagar själv under föräldraledigheten (max 15 tim/v förstås)

Självklart ska vi kolla upp personalkooperativet lite mer..besöka dem och kolla lokaler osv samt höra oss för med ett par bekanta som jag vet har eller har haft sina barn där.. Men spontant, utifrån det jag skrivit.. Är det ”taskigt” mot vår son att eventuellt låta honom byta till hösten..

Tacksam för alla synpunkter, tankar och tips!

• Svar på tråden Byta från kommunal fsk till personalkooperativ till hösten?
  • RöttÄrSött

Jag hade bytt! Utbildad personal är bra men i stora barngrupper är det svårt att få fram det man vill - i synnerhet med trötta kollegor! :/ Prata med kooperativet om hur de jobbar med läroplanens mål, de borde ju ha en tanke.

Det enda problemet är att kolla sommarstängning och dylikt, så det inte ställer till det för er. Under föräldraledigheten går det ju bra men om ni trivs och lillasyster ska gå där då ni jobbar så kan det ju bli problem.

• Malima

Jag ser dina för-och nackdelar med båda, men tycker inte att man ska snöa in sig på att det är en liten grupp på personalkooperativet. Risken är att din son inte hittar ngn att leka med eftersom de är så få- allra helst när ålderspannet är så stort. Om pedagogerna på den kommunal förskoln inte levererar kan man vända sig till kommunen!

• MizzTessie
    RöttÄrSött skrev 2013-07-05 12:03:59 följande:
    Jag hade bytt! Utbildad personal är bra men i stora barngrupper är det svårt att få fram det man vill - i synnerhet med trötta kollegor! :/ Prata med kooperativet om hur de jobbar med läroplanens mål, de borde ju ha en tanke.

Det enda problemet är att kolla sommarstängning och dylikt, så det inte ställer till det för er. Under föräldraledigheten går det ju bra men om ni trivs och lillasyster ska gå där då ni jobbar så kan det ju bli problem.

Tack för ditt svar!! Ja det ska jag göra. Man vill ju absolut att han ska lära sig något där också och inte bara leka hela dagarna. Kollade sommarstängning idag när jag ringde och frågade lite.. då sa de att det brukar vara samma som på den kommunala fsk, dvs v.28-31 så det gör ju ingen skillnad för oss.
  • MizzTessie
    Malima skrev 2013-07-05 12:44:25 följande:
    Jag ser dina för-och nackdelar med båda, men tycker inte att man ska snöa in sig på att det är en liten grupp på personalkooperativet. Risken är att din son inte hittar ngn att leka med eftersom de är så få- allra helst när ålderspannet är så stort. Om pedagogerna på den kommunal förskoln inte levererar kan man vända sig till kommunen!
    Tack för ditt svar och synpunkter! Mkt bra tanke det där med att han faktiskt måste ha några i ungefär samma ålder att leka med. Det ska jag definitivt kolla upp!
  • LängtansMirakel

En förskola får inte lov att ha "sommarstängt" utan att erbjuda barnomsorg på annat vis, exempelvis annan förskola/avdelning. Då ska dessutom personal eller så som barnen känner till finnas med så att allt inte är helt okänt.

Går att läsa på Skolverkets webbsida (verkar dock vara något som många förskolor låtsas att inte veta, tyvärr).

• femhjärtan

Jag hade inte bytt förskola om din son trivs på den nuvarande.

• MizzTessie
    LängtansMirakel skrev 2013-07-05 13:53:18 följande:
    En förskola får inte lov att ha "sommarstängt" utan att erbjuda barnomsorg på annat vis, exempelvis annan förskola/avdelning. Då ska dessutom personal eller så som barnen känner till finnas med så att allt inte är helt okänt.

Går att läsa på Skolverkets webbsida (verkar dock vara något som många förskolor låtsas att inte veta, tyvärr).

Ja eller så är det ju, uttryckte mig lite tokigt.. Båda ställena har stängt dessa veckor och då får barnen gå i sommarförskola i kommunens "tätort" som ligger 1,5 mil bort. Visserligen jobbar jag och min sambo där också så det är egentligen inget problem men nån personal från hans förskola skickar de alrig med och vad jag vet så är det inga barn heller som han känner.
  • MizzTessie
    femhjärtan skrev 2013-07-05 14:03:48 följande:
    Jag hade inte bytt förskola om din son trivs på den nuvarande.

Ja eller han trivs ju inte jättebra.. då hade vi aldrig ens funderat på att byta. Han är ofta ledsen när vi lämnar och säger ofta att han inte vill gå till dagis. Med sin favoritfröken har det gått bra för hon har varit väldigt "mjuk" och lik oss i sättet men nu när hon slutar så känns det inte roligt. Min sambo hade frågat sonen tidigare idag ifall han kanske ville byta dagis till hösten.. Han sa ja och när sambon frågade varfär så sa han att han inte gillar fröknarna. 
    Men sen självklart så förstår inte han att det är ett helt nytt ställe också, med andra fröknar som han inte känner, ingen av de "vanliga" kompisarna är där osv.. så det måste vi ju förklara noga i så fall.   

Men visst trivs han OK ändå. Äter bra, leker med sina kompisar och har roligt när han väl är där. Ett svårt beslut...    
  • hannis

Vi har nästan exakt samma situation. Sonen har gått på en kommunal förskola i 2 år och nu till hösten byter vi till ett personalkooperativ.

Sonen trivs men vi är missnöjda med mycket och därför byter vi nu innan han får starkare kompisrelationer.

• MizzTessie
    hannis skrev 2013-07-05 15:01:34 följande:
    Vi har nästan exakt samma situation. Sonen har gått på en kommunal förskola i 2 år och nu till hösten byter vi till ett personalkooperativ.

Sonen trivs men vi är missnöjda med mycket och därför byter vi nu innan han får starkare kompisrelationer.

Okej, skönt att höra om fler i samma sits. Ja precis, ska man byta så är det nog verkligen hög tid nu, ju äldre de blir desto svårare kan jag tänka mig.
  • LängtansMirakel
    MizzTessie skrev 2013-07-05 14:19:02 följande:
    Ja eller så är det ju, uttryckte mig lite tokigt.. Båda ställena har stängt dessa veckor och då får barnen gå i sommarförskola i kommunens "tätort" som ligger 1,5 mil bort. Visserligen jobbar jag och min sambo där också så det är egentligen inget problem men nån personal från hans förskola skickar de alrig med och vad jag vet så är det inga barn heller som han känner.

På Skolverkets webbsida kan man läsa att de måste ta hänsyn till barnens rätt att känna trygghet, vilket de inte kan om miljö och personal är obekanta för barnet.

"Att barn erbjuds plats på ett sommaröppet alternativ är acceptabelt under förutsättning att man tar hänsyn till barnens behov av trygghet och kontinuitet. Barn kan till exempel inte känna sig trygga om personal och miljö är helt obekanta. För att lösningen ska vara realistisk för familjen krävs också att förskolan/fritidshemmet ligger inom ett rimligt avstånd från barnets hem."
  • Vilmagbg

Ut i från din beskrivning så låter den andra förskolan trevligare. Men tänk på att den liten grupp också har nackdelen att den finns färre kompisar att välja på, det kan särskilt får betydelse när han blir äldst i gruppen. Har de inga utbildade pedagoger (förskollärare) alls? Då tror jag det finns en risk att de får stänga, det låter väldigt konstigt. Jag hade ringt och kollat med kommunen först om det gjort en tillsyn på förskolan. Jag vet en förskola (personalkooperativ) som ganska nyss fick stänga p g a de inte hade någon anställd förskollärare. 

• MizzTessie
    Vilmagbg skrev 2013-07-05 20:41:25 följande:
    Ut i från din beskrivning så låter den andra förskolan trevligare. Men tänk på att den liten grupp också har nackdelen att den finns färre kompisar att välja på, det kan särskilt får betydelse när han blir äldst i gruppen. Har de inga utbildade pedagoger (förskollärare) alls? Då tror jag det finns en risk att de får stänga, det låter väldigt konstigt. Jag hade ringt och kollat med kommunen först om det gjort en tillsyn på förskolan. Jag vet en förskola (personalkooperativ) som ganska nyss fick stänga p g a de inte hade någon anställd förskollärare. 

Tack för ditt svar! Ska absolut kolla vilka åldrar de andra barnen är i. Nej jag tror inte det fast det heter tydligen föräldrakooperativ ser jag nu på deras hemsida men att det är anställd personal så att föräldrar inte behöver delta i den dagliga verksamheten..vet inte om det spelar någon roll.. Men borde inte vara någon risk att de får stänga.. planeringarna sker nämligen genom den kommunala barnomsorgskön så de borde ju vara medvetna om hur verksamheten drivs tycker man..
Svar på tråden Byta från kommunal fsk till personalkooperativ till hösten?