• mamali

Ta bort tupplur för 2 åring?

Hej, vill fråga när ni tog bort tuppluren för era barn? När somnar de kvällen och när vaknar de på morgonen?
    Min dotter somnar runt 9-10 på kvällen och går upp 7-8 på morgonen, tidigare har hon varit gnällig när jag tagit bort tuppluren under dagen.
    Men för någon dag sedan när hon kom in till mig på morgonen runt 8 och somnade om tills kl 9 i vår säng och var sedan vaken utan problem resten av dagen, inget gnäll alls! Funkade finemang!

Om jag tar bort hennes dagssömn, kommer hon så småningom att själv kompensera nattsömnen så att hon således sover längre på morgonen för att klara av dagen? Hur har det funkat för er?

Hon är 2 år nu, går ännu inte på dagis. Tacksam för svar och tips! :)

• Svar på tråden Ta bort tupplur för 2 åring?
  • Flickan och kråkan

Vi tog bort dagsvilan för båda våra när de var runt 2år. Äldsta var 2 år + 3 månader (borde ha plockat den tidigare då det var trögsövt minst sagt). Lillebror var 23 månader. Ingen av dem gick i förskola då.

• Flickan och kråkan

Mina har inte sovit längre på morgonen, men däremot somnat tidigare på kvällen. Morgonuppvaket verkar generellt svårpåverkat vad gäller mina barn. Jag har en som alltid är uppe i ottan och en som gärna ligger och drar sig (de är 5,5 respektive 4 år nu).

• Natulcien

Vår son började förskola när han var 2 år, och i samma veva tog vi bort dagsömnen de fyra dagar han var hemma. Men han fortsatte att sova (30-45 min) de tre dagar i veckan som han var på förskola. Men när han var 2 år och 4 månader tog vi även bort dagsömnen på förskolan.

Innan vi tog bort dagsömnen så hade sonen successivt förskjutit nattningstiden från ca kl.20 till kl.21. När dagsömnen togs bort kunde han återigen somna runt kl.20.
    Morgonuppvaket påverkades inte. Men han har alltid varit en morgonsovare, och vaknat 8-8.30 oavsett.

Svar på tråden Ta bort tupplur för 2 åring?