• idape

Kan man klämma bebisen i magen när man böjer sig framåt?

Jag är gravid i v 23 och undrar om man sitter ner och böjer sig framåt för att knyta skorna eller sätta på sig strumpor typ, kan man klämma eller skada bebisen på något sätt då? För när jag gjorde det kändes det obehagligt i magen.

• Svar på tråden Kan man klämma bebisen i magen när man böjer sig framåt?
  • Pandamamma79

Nej. Sån kraft kan det inte bli av att bara böja sig fram. Då hade många skadat sina barn dagligen.

• idape

Några fler som kan svara på det här?!
    När man sitter ner och böjer sig framåt och neråt kläms ju magen,  kan syretillförslen till barnet bli sämre då?
    Är det nåt man bör tänka på i fortsättningen? För det kändes ju obehagligt i magen. Då kan det väl inte vara bra? 

• tobiq

Alltså, hade det varit farligt så hade man ju varnat om detta. Men det är klart att det varken är bekvämt för en själv eller bebisen, så det är väl ingen postion man bör vara i ofta eller längre stunder. Och som höggravid är det nästan fysiskt omöjligt. Men bebis är väldigt skyddad där inne, själv bar jag på en 1,5-åring hela graviditet som gärna hängde och låg och sov på magen när lillasyster var där i.

• Flickan och kråkan

Nej. Har fött tre barn och de två sista överlevde storasyskon som satt i knä, klättrade och och utövade mer tryck på magen än när man böjer sig ner. Tänk på hur det är att knyta skor på sig själv bara som höggravid i v.38 . Mycket skador på barn om det varit farligt. Pratade med bm när jag väntade tvåan och hade en 1-åring som studsade och klängde på magen. Hon sa att det ska till kraftigt våld av typen slag/spark (misshandel), bilbälte vid bilolycka, cykelstyre/handtag rakt i magen vid fall etc. Bebis ligger väl skyddad . Tänk bara på det tryck bebis måste klara vid förlossning.....och då pratar vi dessutom huvud.

• idape

Tack snälla för era svar!! Så jag behöver inte oroa mig för att bebisen skulle kunna få syrebrist av trycket mot magen när den kläms när man böjer sig ner och framåt så?

• Run to the hills

Nej. Du kan ju tänka att OM vi hade varit så dåligt konstruerade att bebisar skulle skadas/dö av detta så skulle människorasen troligtvis inte vara så utspridd som den ändå är. De flesta barn borde i så fall dö i magen, för böjer sig gör väl i princip alla.

• Sommaren12

Don't worry säger jag! Det känns ju obehagligt för en själv och kanske för bebisen i magen också men de är väl inpaketerade å skyddade så det är inget du ska oroa dig för. Det behöver inte ens va så att det är jobbigt för bebisen "bara för att" du kände obehag i magen, den kan ha blivit irriterad för att den låg och sov och hen fick ändra ställning mitt i alltihopa Tungan ute tex... 

Annars löser sig väl "problemet" sig självt om några veckor när det blir en omöjlighet för dig att knyta skosnörena själv öht. Tyst

• Flickan och kråkan
    idape skrev 2013-07-06 23:37:00 följande:
    Tack snälla för era svar!! Så jag behöver inte oroa mig för att bebisen skulle kunna få syrebrist av trycket mot magen när den kläms när man böjer sig ner och framåt så?

Men hur hade du tänkt dig att bebisen skulle få syrebrist på det viset? Moderkakan förser bebis med syre.
  • idape
    Flickan och kråkan skrev 2013-07-06 23:45:40 följande:

Men hur hade du tänkt dig att bebisen skulle få syrebrist på det viset? Moderkakan förser bebis med syre.
    Om navelsträngen kläms?
  • Flickan och kråkan
    idape skrev 2013-07-06 23:56:35 följande:
    Om navelsträngen kläms?

Du kan inte klämma åt navelsträngen utifrån. Det som kan hända när du böjer dig framåt senare i graviditeten är att barnet flyttar sig. Barnet ligger ju i så mycket fostervatten och har så gott om plats att det kan snurra runt mer eller mindre framtill förlossningen.
  • idape
    Flickan och kråkan skrev 2013-07-07 03:06:58 följande:

Du kan inte klämma åt navelsträngen utifrån. Det som kan hända när du böjer dig framåt senare i graviditeten är att barnet flyttar sig. Barnet ligger ju i så mycket fostervatten och har så gott om plats att det kan snurra runt mer eller mindre framtill förlossningen.
    Tack snälla!! Känns mycket lugnare nu.
  • idape

Men när bebis fixerat huvudet som nu i v 37 kan man fortfarande inte klämma bebisen på något vis när man böjer sig? Är ju nästan omöjligt nu, men försöker sätta på strumpor och så.

Svar på tråden Kan man klämma bebisen i magen när man böjer sig framåt?