• Utvandraren

Tips om ramsor och låtar till småbarn

Jag verkar ha glömt de flesta. Ifall någon vet några bra så kan ni väl berätta

• Svar på tråden Tips om ramsor och låtar till småbarn
  • Thirtyplus

Det finns jättemånga bra CD skivor för barn med ramsor och sånger. Brukar finnas billiga sådana på typ Rusta, ÖB, Dollarstore, Gekås (även webbutiker finns det billigt på) etc. Annars brukar loppisbutiker också ha.

• Utvandraren
    Thirtyplus skrev 2013-07-05 16:14:31 följande:
    Det finns jättemånga bra CD skivor för barn med ramsor och sånger. Brukar finnas billiga sådana på typ Rusta, ÖB, Dollarstore, Gekås (även webbutiker finns det billigt på) etc. Annars brukar loppisbutiker också ha.
    Ok. Tack. Får googla det för vi bor inte i Sverige
  • Thirtyplus
    Utvandraren skrev 2013-07-05 16:16:29 följande:
    Ok. Tack. Får googla det för vi bor inte i Sverige
    Webbutiker brukar inte ha något större problem att skicka över (vissa) landsgränser. Ni kanske även har någon kontakt kvar i Sverige som kan köpa och skicka till er?
  • RöttÄrSött

Rulla rulla liten bulla.
    Var är tummen?
    Ett lejon går på vägen.
    Jag vill ha mat, sa Tummetott...
    I ett hus vid skogens slut
    En kulen natt
    Klappa lilla magen
    Huvud, axlar, knä och tå
    Jag hamrar och spikar
    Sången om färgerna (Hattens förlag har denna på Youtube)
    Imse vimse
    Bä bä

På youtube kan du söka på Förskolan Plupp så har de lagt ut en hel del

• Utvandraren
    RöttÄrSött skrev 2013-07-05 16:27:15 följande:
    Rulla rulla liten bulla.
    Var är tummen?
    Ett lejon går på vägen.
    Jag vill ha mat, sa Tummetott...
    I ett hus vid skogens slut
    En kulen natt
    Klappa lilla magen
    Huvud, axlar, knä och tå
    Jag hamrar och spikar
    Sången om färgerna (Hattens förlag har denna på Youtube)
    Imse vimse
    Bä bä

På youtube kan du söka på Förskolan Plupp så har de lagt ut en hel del
    OH! Tack
  • LillaEmlaan

Finns en sångbok som vi fick av sambons farmor härom veckan !

Den heter Svenska Barnvisor och är skriven av Tina Ahlin. Det sitter som en "speldosa" på kanten i boken så man kan lyssna på melodin om man inte kan den sen innan och längst bak i boken står det om alla handrörelser som hör till. Det är typ 50 Barnvisor/ramsor.

Sjunger ur den för min dotter på 6 månader och hon älskar det!

Här är en länk till Adlibris så du kan se hur den ser ut och läsa mer om den:

m.adlibris.com/bok/svenska-barnvisor-urval-piano-och-munspel-9789171262349

• RöttÄrSött

Ja alla Barnkammar-böcker kan jag också rekommendera! Det är en skiva till varje bok De är lite dyrare men gedigna med många sånger och ramsor.

De heter namn med färger, Den vita barnkammarboken osv

• pluvdo
    LillaEmlaan skrev 2013-07-06 00:04:15 följande:
    Finns en sångbok som vi fick av sambons farmor härom veckan !

Den heter Svenska Barnvisor och är skriven av Tina Ahlin. Det sitter som en "speldosa" på kanten i boken så man kan lyssna på melodin om man inte kan den sen innan och längst bak i boken står det om alla handrörelser som hör till. Det är typ 50 Barnvisor/ramsor.

Sjunger ur den för min dotter på 6 månader och hon älskar det!

Här är en länk till Adlibris så du kan se hur den ser ut och läsa mer om den:

m.adlibris.com/bok/svenska-barnvisor-urval-pi...
    Den har min treårige son också och han älskar den med. Just nu är det Balle Kalle Kobra och Sjörövarfabbe som är favoriterna. :)
  • LillaEmlaan
    pluvdo skrev 2013-07-06 00:35:42 följande:
    Den har min treårige son också och han älskar den med. Just nu är det Balle Kalle Kobra och Sjörövarfabbe som är favoriterna. :)
    Hahah min tjej älskar mest att mumsa på speldosan ! men hon tycker om när man sjunger också såklart :)
  • pluvdo
    LillaEmlaan skrev 2013-07-09 17:22:00 följande:
    Hahah min tjej älskar mest att mumsa på speldosan ! men hon tycker om när man sjunger också såklart :)
    Hehe. Sonen är ju som sagt lite äldre än din dotter. :)

Sonen tar med sig boken in i sitt lektält ibland och så sitter han där och sjunger i smyg.
Svar på tråden Tips om ramsor och låtar till småbarn