• amatullah99

Beslöjad till Alanya

Hej  ! 

Vill dela med  er en erfarenhet  

Har en dotter på 19 år som bär slöja och som reste  till Alanya med sina kompisar  efter sin student . 

Först ville jag inte släppa henne  för att jag va rädd för hennes säkerhet  och hur hon skall bli behandlad men min son övertygade mig att jag skall låta henne åka . Det va inga problem med min man för att han tillåter nästan allt och för det mesta är det  jag som brukar dra i bromsen .

Så jag lät henne åka  och nu när allt är över säger jag att jag ångrar inte detta beslut .

Ååå  vad lättad jag blev när jag hörde att hon hade det bra eftersom jag hade en rädsla att folk kommer att vara fientligt inställda mot henne pga slöja ,typ vad gör du här ?

Men det blev tvärtom Glad 

Även om hon stack ut med sin  burkini  min dotter sa att hon  blev  jätte trevligt bemöt .Hon berättade till mig att hon blev så positiv överraskad  att träffa så många vänliga människor i Alanya ,både turkar och turister . 

Jag säger bara ; en stor tack till alla vänliga människor som gjorde att min dotter trivdes på sin resa  {#emotions_dlg.flower} 

Hon fick en jätte fin minne för hela livet  

• Svar på tråden Beslöjad till Alanya
  • amatullah99

Vill också säga att vissa muslimska tjejer ,inclusive min dotter , brukar ha även en fin sommar här i Sverige .

De samlas ,delar på bensin kostnad och åker till en fin badplats där de brukar vara nästan hela dag .

Det är så skönt att vara i naturen och man skall passa på att vara i solen 

• amatullah99
    okomplicerat skrev 2013-07-06 10:27:17 följande:
    Vad kul för din dotter.
    A , verkligen Glad

Jag gav henne mycket frihet  och hon gör vissa saker som strider mot Islam (tex hon röker ) men hon är bara en ung tjej .

Oftast får hon göra vad hon vill men ibland går jag i och lägger veto  som tex när hon va på väg att jobba ihjäl sig hos sin före detta arbetsgivare i slavliknande förhållande .

Hon jobbade för en känd " humanitär "  organisation  som hjälper utsatta i världen medan deras anställda behandlades verkligen som slavar .

Jag såg på min dotter att hon va totalt utmatad ,både fysisk och psykisk , gick ner i vikt och hade svarta ringar runt   ögonen därför sa jag till henne att jag vill att hon skall säga upp sig annars går jag till hennes dåvarande chef .Hon sa upp sig och sedan va tacksam att jag ingrep  

Klart att man skall jobba men det va inte jobb utan totalt utnyttjande av unga människor .

Min dotter har tak över huvudet  och mat på bordet  så hon är inte absolut tvungen att jobba men det finns många andra där som måste jobba och som blir grovt utnyttjade , tycker jätte mycket synd om de Rynkar på näsan 

Känner inte längre igen dagens Sverige  
  • okomplicerat
    amatullah99 skrev 2013-07-06 11:59:52 följande:
    A , verkligen Glad

Jag gav henne mycket frihet  och hon gör vissa saker som strider mot Islam (tex hon röker ) men hon är bara en ung tjej .

Oftast får hon göra vad hon vill men ibland går jag i och lägger veto  som tex när hon va på väg att jobba ihjäl sig hos sin före detta arbetsgivare i slavliknande förhållande .

Hon jobbade för en känd " humanitär "  organisation  som hjälper utsatta i världen medan deras anställda behandlades verkligen som slavar .

Jag såg på min dotter att hon va totalt utmatad ,både fysisk och psykisk , gick ner i vikt och hade svarta ringar runt   ögonen därför sa jag till henne att jag vill att hon skall säga upp sig annars går jag till hennes dåvarande chef .Hon sa upp sig och sedan va tacksam att jag ingrep  

Klart att man skall jobba men det va inte jobb utan totalt utnyttjande av unga människor .

Min dotter har tak över huvudet  och mat på bordet  så hon är inte absolut tvungen att jobba men det finns många andra där som måste jobba och som blir grovt utnyttjade , tycker jätte mycket synd om de Rynkar på näsan 

Det förstår jag att du lade dig i, inte vill man se någon man älskar må så dåligt över något som det finns en lösning på. Hon behövde nog bara en liten knuff i rätt riktning av dig. :)
    Fy för såna arbetsgivare, hör om fler såna hela tiden som utnyttjar framförallt unga människor. Vidrigt.
  • mystery88
    amatullah99 skrev 2013-07-05 21:23:51 följande:
    Vill också säga att vissa muslimska tjejer ,inclusive min dotter , brukar ha även en fin sommar här i Sverige .

De samlas ,delar på bensin kostnad och åker till en fin badplats där de brukar vara nästan hela dag .

Det är så skönt att vara i naturen och man skall passa på att vara i solen 
    Hur fungerar det för muslimska tjejer på allmänna badplatser eller i badhus?
    Är det okej att visa sig i baddräkt eller bikini!? Är slöjan på hela tiden även i vattnet!?
  • amatullah99
    mystery88 skrev 2013-07-07 12:30:54 följande:
    Hur fungerar det för muslimska tjejer på allmänna badplatser eller i badhus?
    Är det okej att visa sig i baddräkt eller bikini!? Är slöjan på hela tiden även i vattnet!?
    I vanliga fall varken muslimska killar eller muslimska tjejer skall inte bada på  allmänna badplatser  pga mycket nakenhet . Vissa gör så och hittar egna badplatser ,lite gömda från andra där de kan vara ensamma , medan vissa muslimer ändå kommer till en allmän badplats .

Det finns också muslimer som kommer och badar i vanlig badhus med andra människor men det finns de som går och badar på speciella bad tider .

Enligt Islam är det inte ok att visa sig i bikini men om man ändå gör det slutar man inte vara muslim Glad
    utan man syndar  .

Vissa muslimska tjejer badar i t shirt med shorts och har slöja på men vissa tar bort slöja .

Vissa åker till olika länder där det finns speciella strand för muslimer dvs kvinnor badar separata från män  
  • Catharina den stora

Alltså, många turkiska kvinnor bär ju slöja. Vad jag vet är det bara om man är offentliganställd man inte får ha det. På grund av att den nuvarande Regeringen vill trycka på att regimen är sekulär  - till skillnad från många andra länder i det området, som ju är teokratier.

Jag tror överhuvudtaget, att en ung flicka helt oavsett ursprung och religion, är säkrare om hon inte visar så mycket naken hud - när hon är på vift utan föräldrar eller andra ansvariga vuxna. 

• Catharina den stora
    amatullah99 skrev 2013-07-06 11:59:52 följande:
    A , verkligen Glad

...att hon röker är ju däremot riktigt illa, och detta också oavsett ursprung och religion. Tänk om hon inte kan sluta när hon gifter sig och blir gravid!
  • amatullah99
    Catharina den stora skrev 2013-07-07 13:21:16 följande:

Jag tror överhuvudtaget, att en ung flicka helt oavsett ursprung och religion, är säkrare om hon inte visar så mycket naken hud - när hon är på vift utan föräldrar eller andra ansvariga vuxna. 

Håller med dig .

Jag hade jätte stor dilemma vad ska jag göra just pga av rädsla att nåt dåligt händer  henne men samtidigt såg jag på henne hur mycket hon ville åka . 

Annars är min dotter ganska mogen för sin ålder och kan ta hand om sig själv men ändå  va det stor risk att  släppa henne . Tackar till GUD att allt gick bra .

Och som du säger är det riktig illa att hon röker  men det är svårt för henne att sluta .

Hon försökte flera gånger att sluta röka men det kanske blir lättare nu när hon har slutat gymnasium .

När alla hennes kompisar går på rast och röker , blir det svårt för henne att motstå .

Men jag känner mig ändå tacksam till GUD att min dotter dricker inte alkohol eller tar droger  för att det är ännu värre saker och svårare att ta sig ur de.

Och i dagens samhälle är det jätte jätte lätt att skaffa sig sådan problem  
  • Catharina den stora
    amatullah99 skrev 2013-07-07 13:58:17 följande:
    Håller med dig .

Jag hade jätte stor dilemma vad ska jag göra just pga av rädsla att nåt dåligt händer  henne men samtidigt såg jag på henne hur mycket hon ville åka . 

Annars är min dotter ganska mogen för sin ålder och kan ta hand om sig själv men ändå  va det stor risk att  släppa henne . Tackar till GUD att allt gick bra .

Och som du säger är det riktig illa att hon röker  men det är svårt för henne att sluta .

Hon försökte flera gånger att sluta röka men det kanske blir lättare nu när hon har slutat gymnasium .

När alla hennes kompisar går på rast och röker , blir det svårt för henne att motstå .

Men jag känner mig ändå tacksam till GUD att min dotter dricker inte alkohol eller tar droger  för att det är ännu värre saker och svårare att ta sig ur de.

Ja - det är en ständig oro att vara mamma!
  • amatullah99
    Catharina den stora skrev 2013-07-07 13:59:59 följande:
    Ja - det är en ständig oro att vara mamma!
    Faktiskt , men oftast oroas man även för alla andra ,som om det  inte räcker med oro  för våra egna barn  Glad
  • Kattungen
    amatullah99 skrev 2013-07-07 13:58:17 följande:
    Håller med dig .

Eh, tobak är en drog.

• Deelicious

Asså, jaha?

Jag är också muslim och åker ofta till Turkiet. men vadå? Turkiet är lixom ett muslimskt land och dom blir väl snarare mer respektfull mot en som bär slöja ist för att springa runt med tuttarna i vädret som en del människor kan göra.

• OLilly

Det är absolut inget ovanligt att kvinnor badar i burkini eller som du amatullah säger med shorts och t-shirt. Också många äldre turkiska kvinnor går oftast till den allmänna stranden i Alanya på eftermiddagarna för att svalka sig, där turister också badar och där badar de med vida lång kallingar eller kjolar och t-shirts och huckle. 

De turkiska männen brukar oftast visa lite mer respekt för kvinnor som skyler sig så det brukar sällan vara något problem med det. Vad roligt att din dotter fick en bra resa! Hoppas hon kan sluta röka snart. Har själv rökt många år men slutade tack och lov för 3 år sedan. Önskar bara att jag slutat tidigare. 

Either appear as you are or be as you appear - Mevlana
  • amatullah99
    OLilly skrev 2013-07-15 01:40:49 följande:
    Det är absolut inget ovanligt att kvinnor badar i burkini eller som du amatullah säger med shorts och t-shirt. Också många äldre turkiska kvinnor går oftast till den allmänna stranden i Alanya på eftermiddagarna för att svalka sig, där turister också badar och där badar de med vida lång kallingar eller kjolar och t-shirts och huckle. 

De turkiska männen brukar oftast visa lite mer respekt för kvinnor som skyler sig så det brukar sällan vara något problem med det. Vad roligt att din dotter fick en bra resa! Hoppas hon kan sluta röka snart. Har själv rökt många år men slutade tack och lov för 3 år sedan. Önskar bara att jag slutat tidigare. 
    Om vi bara visste allt detta innan hon åkte skulle det verkligen vara till hjälp för att jag oroade mig mycket i onödan ,men elhamdulillah allt gick perfekt 

Min dotter blev förälskad i Turkiet och vill resa dit igen Glad

Jag hoppas också att hon slutar röka insha Allah så fort det går ,amin ( detta önskar jag även till alla andra människor )

Jag är verkligen glad för din skull att du lyckades ta dig ur detta plåga  
  • oOHalalOo
    Sötnöt skrev 2013-07-07 16:24:29 följande:
    Måste blivit otroligt VARMT!

Du menar om man täcker sig? Å andra sidan så kan det vara bra med luftiga fladdrande kläder i jämförelse med att ha solen stekande direkt på huden. Så det är väl en smaksak vad man föredrar antar jag?
  • mystery88
    oOHalalOo skrev 2013-07-15 18:48:53 följande:

Du menar om man täcker sig? Å andra sidan så kan det vara bra med luftiga fladdrande kläder i jämförelse med att ha solen stekande direkt på huden. Så det är väl en smaksak vad man föredrar antar jag?
    Jag är inte muslim, så jag täcker mig inte på det sättet. Men tänker på då jag var i Indien, då köpte jag såna kläder som de har och klädde mig så medan jag var där. Långa byxor, en klänning över det och så en sjal om axlarna. Det fungerade jättebra. Tyget är väldigt tunt och det skyddar som du säger mot solen. :)
Svar på tråden Beslöjad till Alanya