Jag tror att det handlar mkt om ens egna känslor; man känner skam, besvikelse osv.
Jag skämdes också när jag blev ensamstående med min äldsta pojke för nio år sedan; då var jag 25 år o hade kanske inte direkt någon umgängeskrets som "passade" mig just då.
Idag är jag 34 år o var ensamstående från start med min yngste pojke, o denna gången (snart fyra år sedan) var det annorlunda; jag skämdes inte ett dugg, o jag var helt ärlig med omgivningen redan från start; jag var ensamstående o jag skulle bli mamma (igen)!
För min del tror jag det beror på att jag är äldre nu, jag har ett stabilare nätverk - o jag är mer säker på mig själv!
Jag umgås mkt med vänner som har partners men som har barn i samma åldrar, o jag har aldrig upplevt att någon har sett ner på mig.
Ibland umgås jag o mina tjejkompisar ensamma (oftast är ju barnen dock med) o ibland är deras män närvarande.
Inga problem, o jag känner inte att jag är mindre värd än någon annan.
Men jag tror att man måste nå en mognad för att komma dit - o lära sig att tro på sig själv!
O kanske att hitta ett stabilt nätverk med vänner som "passar" in i ens liv o ens livssituation.