• Sarah3

14 månaders bebis med främst natthosta i över 8 månader.

Nu undrar jag om nån har varit med om något liknande, blir snart tokig om jag inte får veta vad vår son har för fel! Det började i princip då han var 6 månader. Från att ha sovit nästan hela nätter utan extra gnäll å uppvak började han plötsligt vakna konstant. Allt mellan 3-30 ggr natt. Innan då han vaknade var han alltid glad men nu är det alltid massa gråt, som att han inte vaknar av att han sovit klart utan att något stör honom. Alltid när han vaknar och gråter så "hostar" han. Låter lite som hes, torr hosta, men som han typ krystar fram!? Han kan även hosta sådär konstigt i sömnen. På dagarna hostade han först inget men nu har han börjat låta likadan ibland då han gnäller. Vi har sprungit till läkare massa gånger. Ibland säger dom hans andning låter oren, ibland låter lungorna helt bra. Han fick göra ph registrering som visade normalt. Testade ändå nexium och gaviscon på läkarens ordination men det hjälpte inget. Astma medicin i 3 månader och ventoline vid behov men inte heller med det blev det bättre. När han var ca 7 månader tog dom ekg, det var ok. Blodtryck i armar och ben som också var okej. Röntgen av lungorna visade viss stråkighet som dom skyllde på tidigare förkylning, fast han inte hade varit förkyld!? Även hjärtat var något förstorat på röntgen men dålig bild sa dom om det. Även olika blodprov för allergier har blivit tagit, allt OK.. Han är nu 14 månader. Tycker själv han blir väldigt andfådd och svettig så fort han leker. Man riktigt känner hur det hettar ur huvudet. Men annars på dagarna är han världens nöjdaste kille. Det konstigaste är att när han blir förkyld och får "vanlig" slem hosta så sover han myyyyycket bättre!? Läkarna tycks nästan ha gett upp, men jag tycker inte detta är normalt och går snart i taket av sömnbrist och konstant oro att det ska vara något allvarligt. Något som känner igen sig eller vet vad det kan vara??

• Svar på tråden 14 månaders bebis med främst natthosta i över 8 månader.
  • aurora1827

Allergi? Allergitesten funkar dåligt även på vuxna, men är nästan helt odugliga för små barn. Man får testa sig fram. Duntäcke? Dunkudde? Damm? Mögel? Pollen? Luftrenare kostar en del, men kan göra stor skillnad. Anti-histamin. De har slutat skriva ut flytande tavegyl, men Kestine är testat från två år - inte i Sverige men det spelar ju mindre roll. De har tabletter som man kan tugga, vilket de andra allergimedicinerna inte har. Våran kille är allergisk mot mögel, dammkvalster, pälsdjur (dun), gräs och pollen och han hostar precis sådär om han inte får allergimedicin. April till September är det som värst med alla pollen.

Och kanske sover han bättre när han är förkyld helt enkelt för att han är utmattad...  våra barn sover också som stockar när de är sjuka.

• Sarah3

Nu senast blev det tagit blodprov för bl.a mögel, väntar ännu på svar.. Jo jag vet att allergitest i princip är värdelösa, men det får man ju ingen läkare att erkänna! ;) Blev också taget mot katt, vi har 3, men det visade ok. Frågade ändå av 2 olika läkare om vi skulle testa laga bort katterna men de va helt onödigt enligt dem, då blodprovena inte visade något. Kan tilläggas att han hostar även fast han sover ute i vagn. Och så tycker jag nästan att hostandet är kopplat till gråten. Han kan va jätte ledsen och hosta men så fort man får honom på andra tankar slutar det.. Att han fortsätter aldrig hosta när han slutat gråta.

• lisen88

Det låter som min son du beskriver i stora drag rakt igenom!. han behandlas med ventoline och cortison mot sin astma som upptäcktes för 1,5 månad sen. ( då har hans sjukdomshistoria varat till och från sen 2 månader och började ordentligt efter 1 år ) min fråga blir, har du pälsdjur hemma?, har någon fukttestat eran lägenhet/hus? min son testades för päls i maj via blodprov, testet visade inget alls, han fick fortsätta med sin ventolin och cortison. När vi var på semester under 1 vecka ( utan våra pälsdjur ) mådde han bra, hans rossel i andningen försvann, näsan slutade rinna, han sprang utan och hosta och han behövde aldrig använda sin inhalator. efter 1 veckas semester kom vi hem till våra pälsdjur och besvären kom igen. vaknade på nätterna av sin hosta och grät, näsan rann, rosslet kom tillbaka. han tog pricktest i fredags, visade inget på pälsdjur men läkaren trodde ändå att det hade med våra djur och göra.

• Sarah3
    lisen88 skrev 2013-07-16 15:34:04 följande:
    Det låter som min son du beskriver i stora drag rakt igenom!. han behandlas med ventoline och cortison mot sin astma som upptäcktes för 1,5 månad sen. ( då har hans sjukdomshistoria varat till och från sen 2 månader och började ordentligt efter 1 år ) min fråga blir, har du pälsdjur hemma?, har någon fukttestat eran lägenhet/hus? min son testades för päls i maj via blodprov, testet visade inget alls, han fick fortsätta med sin ventolin och cortison. När vi var på semester under 1 vecka ( utan våra pälsdjur ) mådde han bra, hans rossel i andningen försvann, näsan slutade rinna, han sprang utan och hosta och han behövde aldrig använda sin inhalator. efter 1 veckas semester kom vi hem till våra pälsdjur och besvären kom igen. vaknade på nätterna av sin hosta och grät, näsan rann, rosslet kom tillbaka. han tog pricktest i fredags, visade inget på pälsdjur men läkaren trodde ändå att det hade med våra djur och göra.

Jo vi har 3 långhåriga katter, i en liten lägenhet dessutom. Tror ju själv också dom kan va orsaken, iaf en del av den men ingen läkare tror de då blodprovet inte visat något + att han aldrig ha haft problem med rinnande näsa, kliande ögon eller utslag.. Rosslar gör han mest i samband med att han äter eller precis efteråt. Tycker du att cortion och ventolin hjälper mot hostan? Vi märkte ju ingen skillnad, och så tycker läkarna inte att det låter som astmahosta då den oftast är slemmig. Har ni hostfria nätter emellanåt? Jag kan räkna dem nätter han sovit bra dom senaste 8 månaderna på en hand! :/ Fukttestat har vi faktist inte gjort, är det något man borde göra? Är det samma om mögel de då? Blodprovet för mögel visade negativt. Han har varit en vecka vid mormor nu, och där sov han mycket bättre. En del gråt nog men hon menade att han hostade väääldigt lite, många nätter inget alls. :)
  • lisen88

Sarah3 skrev 2013-07-16 16:31:48 följande:

Jo vi har 3 långhåriga katter, i en liten lägenhet dessutom. Tror ju själv också dom kan va orsaken, iaf en del av den men ingen läkare tror de då blodprovet inte visat något + att han aldrig ha haft problem med rinnande näsa, kliande ögon eller utslag.. Rosslar gör han mest i samband med att han äter eller precis efteråt. Tycker du att cortion och ventolin hjälper mot hostan? Vi märkte ju ingen skillnad, och så tycker läkarna inte att det låter som astmahosta då den oftast är slemmig. Har ni hostfria nätter emellanåt? Jag kan räkna dem nätter han sovit bra dom senaste 8 månaderna på en hand! :/ Fukttestat har vi faktist inte gjort, är det något man borde göra? Är det samma om mögel de då? Blodprovet för mögel visade negativt. Han har varit en vecka vid mormor nu, och där sov han mycket bättre. En del gråt nog men hon menade att han hostade väääldigt lite, många nätter inget alls. :)

• lisen88
    Sarah3 skrev 2013-07-16 16:31:48 följande:

jag tror min son har träffat 8 olika läkare både på vårdcentral samt sjukhus. Ingen av dom har trott att djuren har haft med saken och göra med tanke på att vi hade dom innan han föddes och hans systrar är fullt friska.
    sen träffade vi en så otroligt bra läkare, tog våra ord på allvar att det är något fel. Han lämnade som jag skrev innan blodprov för päls. svaret visade att nej. det är inte päls. Läkaren i fredags uppe på allegi mottagningen ( om du inte har en läkare därifrån så rekomenderar jag att du tar en läkare där ist för barn/ungdom ) När vi förklarade att han mådde bättre under 1 vecka ifrån hemmet trodde hon mer att det var djuren iaf. Hon förklarade att det är inte alltid som blodproven visar en allergi/ överkänslighet och likaså om pricktest. Min son tog pricktest i fredags och det visade inget för päls då heller!. Men läkaren trodde benhårt att det var våra djur som var orsaken till detta och sa att " under tiden han var borta mådde han bättre, men när han kom hem igen började han må dåligt som innan ni åkte " och trodde därför mer på hans allmäntillstånd än vad proverna visade. så vi lämnade bort våra djur hund och katter till folk vi känner under 1,5 dag. och nu ( onsdag ) är han inte lika snorig som innan, hostar fortfarande men inte lika mycket som för 1 vecka sen om man gömför. Sen sa hon även att astman han har ligger som grund till hans pälsallergi/ överkänslighet.

nja, det ända det har hjälpt till med är att lossa på slemmet som satt längst ner i luftstrupen så han fick upp det. ventolinet funkar i mellanåt. vi ska ge han 2 doser av ventolinet på morgonen och 2 kvällen, sen där i mellan om det behövs.. nu har han slutat hosta på nätterna, va minst 10 gånger om inte mer förut på nätterna =(

ja, testa med ett fukttest ut i fall att det kanske visar något. Då har du ju svaret isf på hans hosta/slem.

jag är tex känslig mot mögel, och känner av den på några meter håll, klev in i en husvagn som inte var fukttestad på sambons jobb ( Caravan ) och det stack till i halsen på mig, började hosta och blev täppt i näsan och det var masssssor med fukt i den som han inte hade testat. Så, absolut. gör ett fukttest det tycker jag absolut du ska göra '=)

Skönt för han att han sover bättre hos sin mormor =) men om han sover bättre där och inte hostar lika mycket som hemma måste det vara något hemma hos er tänker jag?.

kan tillägga att sonen mår bättre sen hunden samt katterna försvann. vi tar en dag i taget.

men har ni en läkare på allergimottagningen? det rekomenderar jag strakt om ni inte har.

Och skönt att man inte är ensam om det här, ibland känns det som det fast man inte är det.
  • Sarah3
    lisen88 skrev 2013-07-17 09:41:04 följande:
    jag tror min son har träffat 8 olika läkare både på vårdcentral samt sjukhus. Ingen av dom har trott att djuren har haft med saken och göra med tanke på att vi hade dom innan han föddes och hans systrar är fullt friska. sen träffade vi en så otroligt bra läkare, tog våra ord på allvar att det är något fel. Han lämnade som jag skrev innan blodprov för päls. svaret visade att nej. det är inte päls. Läkaren i fredags uppe på allegi mottagningen ( om du inte har en läkare därifrån så rekomenderar jag att du tar en läkare där ist för barn/ungdom ) När vi förklarade att han mådde bättre under 1 vecka ifrån hemmet trodde hon mer att det var djuren iaf. Hon förklarade att det är inte alltid som blodproven visar en allergi/ överkänslighet och likaså om pricktest. Min son tog pricktest i fredags och det visade inget för päls då heller!. Men läkaren trodde benhårt att det var våra djur som var orsaken till detta och sa att " under tiden han var borta mådde han bättre, men när han kom hem igen började han må dåligt som innan ni åkte " och trodde därför mer på hans allmäntillstånd än vad proverna visade. så vi lämnade bort våra djur hund och katter till folk vi känner under 1,5 dag. och nu ( onsdag ) är han inte lika snorig som innan, hostar fortfarande men inte lika mycket som för 1 vecka sen om man gömför. Sen sa hon även att astman han har ligger som grund till hans pälsallergi/ överkänslighet. nja, det ända det har hjälpt till med är att lossa på slemmet som satt längst ner i luftstrupen så han fick upp det. ventolinet funkar i mellanåt. vi ska ge han 2 doser av ventolinet på morgonen och 2 kvällen, sen där i mellan om det behövs.. nu har han slutat hosta på nätterna, va minst 10 gånger om inte mer förut på nätterna =( ja, testa med ett fukttest ut i fall att det kanske visar något. Då har du ju svaret isf på hans hosta/slem. jag är tex känslig mot mögel, och känner av den på några meter håll, klev in i en husvagn som inte var fukttestad på sambons jobb ( Caravan ) och det stack till i halsen på mig, började hosta och blev täppt i näsan och det var masssssor med fukt i den som han inte hade testat. Så, absolut. gör ett fukttest det tycker jag absolut du ska göra '=) Skönt för han att han sover bättre hos sin mormor =) men om han sover bättre där och inte hostar lika mycket som hemma måste det vara något hemma hos er tänker jag?. kan tillägga att sonen mår bättre sen hunden samt katterna försvann. vi tar en dag i taget. men har ni en läkare på allergimottagningen? det rekomenderar jag strakt om ni inte har. Och skönt att man inte är ensam om det här, ibland känns det som det fast man inte är det.

Något i hemmet måste det vara, men vad? :/ ska testa luftfuktare.. Och så tror jag katterna ska få bo ute en vecka eller två. :) orkar för tillfället inte med mera läkarbesök, både för egen skull och hans. Ska vänta ut det tror jag.. Vet faktist inte om vi har allergi mottagning här i finland.. Har aldrig hört om det, men det brde väl finnas?!?
Svar på tråden 14 månaders bebis med främst natthosta i över 8 månader.