• staren

Rabarber - sent skördad

Har inte haft tid att ta hand om rabarberna förän nu. Stammarna är rejäla och grova. och jag undrar om man kan använda dem till något - eller blir det för surt och trådigt? Saft, paj, kräm funkar det ändå eller är det bara att slänga dem i komposten?

• Svar på tråden Rabarber - sent skördad
  • hundhår

Hej, jag använder dem i alla fall och ett tips jag kommit på är att skala noga, hacka i små bitar och koka i jordgubbsylt eller hallonsylt ca 5 min. Sen sila av sylten och så har man jättegod och mjuk rabarber. Kan användas till allt eller blandas med färska bär till allt möjligt. Lycka till!

• godisrottan

Jag använder rabarberna hela sommaren! Skala dem och skiva dem tunt så går det jätte bra i paj. I saft spelar det ingen roll hur gamla de är, koka, tillsätt socker och citron efter behag och sila sedan :)

• Plinkington

Tänk bara på att det utvecklas mer oxalsyra i "gamla" rabarber särskilt om det är en gammal planta i de nya har de förädlat bort mycket av syran.
    Tror inte det blir några dödliga mängder precis men små barn bör vara försiktiga.

• Malima

En del tycker att smaken blir träig, men jag har gjort saft, sylt,kräm och paj utan att jag märkt någon smakskillnad!

• staren

Tack för detta - imorgon skall det syltas och saftas :)

Svar på tråden Rabarber - sent skördad