concerta
Jag ska börja medicinera min add troligtvis med concerta. Jag har svårt att hitta bra information om medicinen. Men är det så attvuxna egentligen inte ska äta den? Jätte tacksam för svar från andra med erfarenhet. Bra och dåliga.
Jag ska börja medicinera min add troligtvis med concerta. Jag har svårt att hitta bra information om medicinen. Men är det så attvuxna egentligen inte ska äta den? Jätte tacksam för svar från andra med erfarenhet. Bra och dåliga.
Jag äter Ritalin, same shit different name. Och jag har inte upplevt några direkta biverkningar annat än att jag har svårt att somna om jag tar tabletten för sent på morgonen.
(Får den pga fatigue, inte ADHD)
Tack för ditt svar. Hur lång tid tog de innan du kände att det gjorde nån skillnad?
De är direktverkande så du känner av dem direkt, däremot kan det ta ett tag innan du vant dig och fungerar som folk. Om du har mycket problem med spänningar, sömn mm pga add så kan du komma att bli extremt trött första tiden eftersom hjärnan slappnar av från alla intryck.
Jag var totaldäckad i tre dygn då jag började med mina.
Okey. Ja man får försöka böra när man har lite ledigt några dar då med andra ord
Okey. Ja man får försöka böra när man har lite ledigt några dar då med andra ord
Jag märkte skillnad direkt, men jag har heller inte ADHD.
Tar dom inte länge då jag för tillfället inte behöver. Men dom är verkligen guld värda för mig!
Nejdå, du måste inte vara ledig, det beror på vad du gör.
Om du ska köra bil, sköta maskiner, eller något annat som kan vara farligt så är det bra om du vet hur du funkar på medicinen. Men det är ju bara att börja på en lördag om du har helgen ledig.
Du kommer dessutom antagligen att börja på en låg dos, så det är inte säkert att du märker av den alls.
Anledningen till att det står i FASS att vuxna inte ska äta den är att det inte är alls länge sedan man insåg att man inte växer ifrån ADHD/ADD.
Nu när man upptäckt det så har läkemedelsbolagen inte hunnit eller orkat utföra de studier som krävs för att få det godkänt för vuxna.
Men läkarna skriver ju ut det i alla fall, så jag antar att Pfizer och gänget inte är intresserade av att bekosta sådana studier heller.
Hoppas jag inte rörde till allt nu, mitt Ritalin (same shit, annan frisättningstakt) har inte börjat verka än ^^
Må väl!