• Anonym (psyk)

Hur vill du bli bemött i psykiatrin?

Rubriken är kanske lite missvisande, för det är väl självklart att man vill bli bemött med empati, respekt och värme. :) Vad jag undrar är vad du som själv har erfarenhet som patient i psykiatrin skulle vilja säga om personalens bemötande, frågor de ställer osv - är det något särskilt någon har sagt/gjort som har betytt mycket för dig, något särskilt som varit negativt eller positivt?

Jag jobbar själv inom slutenvården, främst med patienter som lider av depression, har personlighetsstörningar, ätstörningar m.m. För att ta ett exempel på vad jag menar kan vi säga något så simpelt som frågan "hur mår du?". Varje gång jag ställer den känner jag mig lite korkad eftersom det väl är självklart att man inte skulle befinna sig på psyk om man mådde toppen, men å andra sidan vill jag inte ta för givet att en viss person känner på ett visst sätt i en viss situation - hellre då fråga en öppen fråga och lyssna på personens svar (även om personen "ser ut" att vara ledsen, apatisk, chockad, aggressiv, uppåt, osv betyder det ju inte att det verkligen är så). Hur känner du som varit inlagd för en sån fråga? Irriterande, värdefull?

Dela gärna med dig av möten med personal som varit viktiga för ditt återhämtande (eller bara gav stöd för stunden)! Det finns så mycket negativt att säga om vården och bemötandet av personal (vilket bl a tas upp i en annan tråd någon med rätta startat nu) men jag är nyfiken på att också höra sådant som varit bra, som vi personal kan ha i tankarna att sträva efter. :)

• Svar på tråden Hur vill du bli bemött i psykiatrin?
  • Anonym (respect man)

Jag vill bli bemött med:

- Dialog. Jag är inte där för att hålla en monolog, utan för att diskutera - DISKUTERA - anledningen till besöket, måendet, medicinering eller liknande. Det leder oss direkt vidare till...

- Betrakta mig inte som korkad, ointelligent eller dum. Jag fick höra av en psykiater att det var bra att jag var läs- och skrivkunnig och det gjorde mig helt vansinnig eftersom jag läste och skrev vid tre års ålder. Och dessutom har högre akademisk utbildning, lätt för språk och har en iq över genomsnittet. 

- Respekt. Jag vill att den psykiater jag träffar ska kunna lyssna på mina tankar och funderingar över både mående och medicinering utan att mästra mig. Jag vet att jag inte ska ligga runt eller knarka - släpp det, du behöver inte upplysa mig om det uppenbara för det inger inte respekt.

- Titta aldrig på klockan. Och om du gör det, gör det diskret. Ha en klocka stående vänd mot dig på bordet mellan oss, uppsatt i fönstret eller liknande. Väl synlig men ändå dold. Det värsta som finns är psykologer etc som hela tiden sneglar på klockan. Det indikerar att det inte finns tid för patienten, och inte heller intresse.

- Fråga om hur jag tänker kring min diagnos, framtid, medicinering, terapi etc. Och frågan hur är det/hur mår du hade jag gärna fått några gånger. Det hade nog hjälpt för min del eftersom jag är fruktansvärt introvert och inte vill belasta någon med hur jag egentligen mår.

Till exempel. Om det var till någon hjälp. 

• Anonym (psyk)

Tack för svaret! Allt det du skriver borde ju vara självklart och det är så tråkigt att höra om såna erfarenheter, som t.ex. psykiatikern som kommenterade att du inte var analfabet (!). Jag själv jobbar som skötare så jag har ju inget skrivbord att gömma mig bakom, och inte samma uppgift att diskutera medicinering/terapi/etc som en sakkunnig har, men dialogen och respekten du nämner ska självklart finnas överallt.

När jag möter patienter (personer!) utgår jag oftast från att rollerna lika gärna kunde varit omvända. Vissa av oss är kanske sårbarare än andra och vi har ju alla olika bakgrund och omgivning som påverkar sannolikheten att bli sjuk eller inte, men i grunden: vem som helst kan få en deppression. Vem som helst kan drabbas av en kris. Att en har en diagnos säger inte mycket om intelligenser och ens begåvningar. Jag skäms att ens föreställa mig mig själv som "bättre" än någon annan bara för att jag för tillfället har landstingets kläder på mig!

• Anonym (Winja)

Jag har så mycket erfarenheter av detta trots min relativt unga ålder, men har varit med om mycket tragiska saker enda sen jag föddes. Jag har varit på tvångsvård alla dom gånger jag varit på slutenvården. Har träffat på riktiga "as" som kränkte mig mer än...ja jag vet inte vad. Sen har jag träffat på några få som jag känt genuint bryr sig och faktist fått mig att känna mig som människa. Om jag får den frågan ifrån någon jag känner är genuin så betyder det mycket, som visar att den är intresserad och vill lyssna. Det är extra viktigt för mig som har svårt att ta plats då jag inte är en utåtagerande tjej. Jag kunde tillslut när jag fick rätt diagnos och medicinering tack vare överläkaren på den avdelning jag var på sen förstå varför jag var på tvångsvård. Jag var ju allvarligt självmordsbenägen och om man hoppar ifrån en hög bro mitt i natten så mår man inte bra. Jag började få tillit till slutenvården och hoppades på att våga söka hjälp innan det gick går så långt. men det togs snabbt ifrån mig då min överläkare var på semester så kom en annan och då jag hade fått diagnosen ADHD så skulle jag flytta till en avdelning jag fasade för. Jag fick panik, jag sa jag behöver bara få rätt medicin och (överläkarens namn) kommer ju nästa vecka. Vi har faktist gjort upp en plan och det börjar gå åt rätt håll. Jag har ju alltid varit på denna avdelning. Kan vi inte komma överens om nåt. nej nej nej nej sa hon barskt.. Jag bröt ihop jag var ju på tvångsvård, hade nyligen mist mitt barn och det är rätt förstårligt att när man mister sitt eget barn så är det svårt att hantera sina känslor och jag var djupt deprimerad,självmordsbenägen och hade efter begravningen glömt att ta mina mediciner så lång tid att allt blev kaos.

Trots att denna läkare visste om allt detta då läkaren innan berättat och detta står i mina journaler, dessutom min bakrund med tex incest samt andra övergrepp och min enorma rädsla för män så struntade hon fullständigt i det. Inte ens personalen på min avdelning hade blivit informerade om att den vikarierade överläkaren skulle förflytta mig. Dom blev lika ledsna och chockade som jag.

Gråtandes så frågade jag när ska jag dit då? NU..NU på direkten sa hon hårt. Då fick jag panik, sprang ut med hjärtklappningar och möttes av 4 MÄN som skulle tvinga med mig till den nya avdelningen. Jag var så rädd och på avdelningen där var det HEMSKT, alla var utåtagerande, sparkade skrek ect och personalen visade sig inte ute bland oss utan satt bara inne på kontoret. Jag hotades av patienter på dom grövsta sätten, personalen pratade inte med mig, utan låtsades som om jag inte fanns, dom skrattade med varandra, spelade pingis med varandra.

Jag hade lyckats vara skadefri i 3 veckor tack vare min gamla avdelning som nu srack på 30 min, jag föll tillbaka in i skadevärlden och satt och skar upp hela min kropp för att överleva. Jag hatade mig själv så mycket och jag som innan var så stolt över mig själv som lyckades att inte skada mig själv på så länge. Detta var en kort berättelse och hur det slutade skulle ta evighet att skriva ner. Men detta var 3 år sen. Men blev "räddad" iaf tack vare att läkaren på denna avdelning skrev ut mig utan problem efter 4 dagar och i mitt då så dåliga skick så var det ju bara en sak jag ville och skulle göra, att lämna jorden. Av en slump möttes jag av en vårdpersonal som jobbade innan på min gamla avdelning ( men hade slutat där sen ett år tillbaka ) som har betytt så oerhört mycket med sin kärlek och sitt genuina sätt. 

Hon fångade upp mig just då när jag äntligen hade kommit ut ifrån den där hemska platsen och skulle lämna jordelivet. Hon gick inte på mitt glada och spralliga yttre som jag ofta har genuint också. Utan hon kramade om mig och sa att du mår inte bra, jag har lärt känna dig under tiden innan jag slutade. Hon tog med mig och lämnade mig inte, jag bröt ihop totalt och berättade vilken avdelning jag tvingades till och jag bad henne att snälla tvinga mig inte dit igen...säg inte att jag måste dit. Hon visste att jag var påväg att lämna jorden, men hon sa att nej du ska INTE behöva återvända dit, du hör inte hemma där, jag har jobbat extra där så jag har sett en hel del. Jag fick gråta utan att skämmas och tillslut somnade jag av utmattning i hennes armar och när jag vaknade så var det en känsla av lättnad. Jag mådde bättre tack vare att denna gamla personalen höll sitt löfte, hon svek mig inte.

Nu är jag i en kris igen, men skulle aldrig för allt i världen söka vård för jag är LIVRÄDD för slutenvården. Jag blev våldtagen för 5 dagar sen och jag har ingen livsgnista. Då jag inte har anhöriga som någonsin brytt sig och är väldigt ensam så är jag van att klara allt själv. Känner mig mest som i ett vakum, lite avtrubbad, utanför min kropp mm. svårt att förklara. Men jag börjar få lite panik...känna lite...vet inte vad jag känner, mer än dement och vet inte vilken dag det är eller om jag lever eller är död eller drömmer...men nåt händer i mig och jag håller på tappar kontrollen. Glömmer att dricka...kan inte dricka vatten..jag kräks på tom mage. Jag går har kontakt i mellanvården då jag hämtar min medicin där.

Enligt dom har jag anorexi igen sen som började sen 1,5 år tillbaka. ( Har haft det förut ) Men nej nej inte nu och jag avskyr att dom fastnar vid den biten.Sen jag började medicinera mot adhd:n så väcktes liv i mig, fick självförtroende och jag var ju inte så dum som jag trott, men då sätter kommunen sig imot och jag får inte den hjälp och rätt sysselsättning jag både har rätt till och faktist kan få mig att utvecklas.Jag är isolerad, jag är ensam, jag är INGENTING igen.. Men nu är det sommaruppehåll. Har även PTSD, svår panik ångest, kroniska sömnbesvär mm. Så ditt första bemötande kan vara avgörande för en människas val och liv. Ge oss inte mer skuldkänslor, sucka inte åt oss när vi inte vill äta för vi kan inte...döm oss inte om vi faller tillbaka och skär oss igen vi känner oss så misslyckade som det är ändå. Hjälp oss att hitta verktygen att hantera ångesten, visa att ni finns och låtsas inte att ni bryr er för sånt känns på långan väg.
    Vill sluta med att säga att jag blev glad av att se denna tråd ts, det gav mig hopp iaf för andra även om det är försent för mig, du är intresserad, du vill veta vad vi tänker och önskar.  En stor eloge till dig. Någon som du skulle jag verkligen behöva möta just nu. Fortsätt vara du, du kommer kunna hjälpa många med din inställning och din genuina empati.  

• Anonym (Man)

Orkar inte gå in på och förklara vad jag haft för kontakter med psykiatrin. 

Men det är ganska enkelt vad jag tycker.

De gångerna man känt sig bäst bemött är när någon "ser en". Att bli sedd och inte som ytterligare en patient som vi kan fixa för att gå på nästa. När man får den känslan att någon annan verkligen bryr sig då känner man sig välkommen.

Sen att man kan få förslag på hjälp. Ofta sänder man ut signaler eller mellan raderna att man skulle vilja ha hjälp med något eller träffa någon om det eller det. Men man begär det inte. Då händer oftast inget förrän man själv måste ringa och ligga på om nåt. Om man kunde försöka snappa upp sånt och erbjuda en kontakt utan att man själv uttryckligen säger det. Då kan man säga ja eller nej såklart men man slipper det att ligga på så mycket själv vilket sällan sker eller man orkar.  

• Sayitt

Please excuse my writing in English. My Swedish is not so good and would take all day.

I am a mother of an adult daughter who stopped taking her antidepressants cold turkey without consulting a doctor...she did not know it would be dangerous and thought to stop this medicine as it did not work for her. Well this got her into a crisis situation- emotionally crying without control and of course the physical side effects. As I was away on vacation I recommended she go directly to the emerg. psychiatric walk in clinic in Kalmar. I really thought this would be good for her to get treatment what I did not know was this event would cause major consequences.

She is lucky she has friends that accompanied her to the emerg. All of them I know and appreciated there help in getting my daughter to the clinic. She had had some drinks as well.

She was not at any time suicidal but the crying and emotional side effects of course seemed like she was suffering major depression and had alcohol.

Well the nurse that attended to her....took notice mostly of the accompanying friends. They kept her there for a few hrs and was released without seeing any doctor or anyone other than the nurse. Upon leaving the nurse told my daughter that it was protocol to report this as an incident to Social Services as she has a 7 yr old daughter. The 7 yr old was on vacation with me and my husband in Denmark at the time of this and we were due back the next day. But being summer, the grandchild would be staying with us as we have a pool and she has friends nearby.

Well this lead to Social Services phoning me as we were on the road back and explained that it was protocol to investigate and to make sure the child would be with me until the situation was stable.

Okay...I thought the hospital would help her not destroy her.

Afterwards, I read the report: it stated that my daughter was intoxicated, suicidal and was brought to the clinic by addicts! (all generalizations based on what the young friends looked like...but one was a university students and worked with young kids, one was a mother with a toddler, and one was in recovery but so what??? ) No facts about why she was actually there...like stopping her antidepressant meds. Side effects.

They released her in a few hrs...no help for her suicide?? what if she were suicidal? Is this the way to help a person....beat them into the ground through Social Services?

The child was not involved when this happened. My daughter got hold of her own doctor, she got meds and was back to normal in a few days. Social Services has completed their own analysis, but again they used generalizations and biases because of...not speaking Swedish..and yes they even write this in their final report! And the conclusion of this investigation...the child is not in danger and not in need of protection. But this report was so damning based on the psychiatric nurse's report. Outrageous.

Discrimination, generalizations based on what personal attitudes and values the workers there have instead of putting the patient in the centrum and help them overcome their illness....Something is wrong here when prejudice can over-ride professionalism and standard ethics in report writing. These workers are employed by the hospitals to help people firstly, to make sure they get in touch with a doctor and other professionals as needed. Are they just police?

This has taught me an important lesson...never trust the people in white jackets. Sorry to say but now I have bitterness and will never advise anyone who have children to enter their door...Beware!!!!

Thanks for reading this

• kramin

1: Behandla varje patient som en unik individ.
    2: Förvänta dig inte att patienterna ska behandla dig som en unik individ.

Punkt ett brukar vara rätt självklar att förstå, om än inte lika lätt att leva upp till däremot. Punkt två däremot brukar var svår för många att förstå. Det går naturligtvis att rabbla upp en massa puckade saker som man inte ska göra som vårdare av psykiskt sjuka, men det är sånt som jag antar att människor som aktivt intresserar sig för att göra ett bra jobb mestadels brukar lista ut själva. Det vanligaste felet jag råkat ut för att i övrigt annars trevliga och engagerande människor i psykiatrin gör, är just att de tror att de är unika och har rätt till ett förutsättningslöst möte med patienten oavsett vilka människor den träffat/träffar annars. Så är det inte. Som patient, speciellt om man är inlaggd och än mer om man dessutom varit inlaggd i omgångar förut, så har man träffat väldigt väldigt många människor som haft med ens mående att göra. När man träffar ytterligare nya människor/ny personal så kommer dessa att bemötas utifrån hur tidigare personal betett sig. Om nån personal på ett annat sjukhus för två år sedan betedde sig otrevligt och opålitligt kommer patienten att vara skeptisk även mot personal här och nu. Att inte förstå att det är rimligt och vettigt, och att kräva att patienten ska lita på nya okända människor för att de inte gjort något fel, när det funnits andra som gjort det, är inte att ha förståelse och empati.
    Förstå att som vårdare på en psykavdelning är du en kugge i hjulet, och patienter kommer att betrakta dig som en del av ett stort kollektiv, och patienter kommer att ha åsikter om hela kollektivet som du i stunden kan vara den som står till svars för. Respektera det, även om du kanske förklarar att det finns mycket du inte har möjlighet att påverka, så respektera att patientens känsla gentemot dig ofta är mot dig som representant för vården i största allmänhet.
    Försök för all del gärna skapa en personlig och unik kontakt med patienten, så att du om du lyckas blir betraktad som en unik individ, men kom inte och kräv av patienterna att de ska orka bemöta varje person de möter individuellt och förutsättningslöst redan från början.

Svar på tråden Hur vill du bli bemött i psykiatrin?