• Anonym (jagvetinte)

Var går gränsen för alkoholism?

Jag tror att jag har problem...

Min sambo jobbar borta varannan vecka och när han är hemma dricker jag öl på helgerna. När han är borta dricker jag öl var/varannan dag.

Vi har 3 barn ihop som jag alltså är ensam med varannan vecka.

Dricker mig aldrig stupfull utan bara påverkad, men ändå... Jag VET att jag har problem, men vad gör jag åt det?

• Svar på tråden Var går gränsen för alkoholism?
  • Anonym (insatt)

Söker kontakt med dem som arbetar på beroendemottagningen i din kommun (socialtjänsten)

• Philippa

Du kan ringa vuxenstöd på socialtjänsten, de kan hjälpa dig!

• Vandelay

Vill du ha hjälp? För ibland är det ju så att man överkonsumerar något som inte är nyttigt men ändå trivs man med det

• Anonym (Sök hjälp)

Eftersom du upplever att du har problem tycker jag att du skall ta tag i det. Du kan söka hjälp på vårdcentralen och dom flesta kommuner brukar ha någon form av öppenvård för missbrukare där man kan få stöd och hjälp.

• Anonym (Nykteralkoholist)

Det finns många bra självhjälpstester på nätet!

Personligen anser jag att det inte är mängden alkohol som är viktig, utan varför man dricker och hur? Själv drack jag mängder för att slippa mina känslor och jag drack alltid ensam.

• Anonym (ocean)
    Anonym (jagvetinte) skrev 2013-07-06 23:49:25 följande:

Min sambo jobbar borta varannan vecka och när han är hemma dricker jag öl på helgerna. När han är borta dricker jag öl var/varannan dag.

Dricker mig aldrig stupfull utan bara påverkad, men ändå... Jag VET att jag har problem, men vad gör jag åt det?
    Beroendecenter på HC kan vara en bra start, de har specialkuratorer och sjuksköterskor. Har man jätteproblem kan man få Antabus vilket gör så att man inte KAN dricka för jävlar vad skit man mår efteråt och de flesta vågar inte ens försöka dricka på det igen. 

AA är fantastiskt om man behöver mer stöd än bara en pratkontakt. Där får man dela andras erfarenheter och alla får vara precis som de är. Efter vartenda återfall som kommer så är gruppen öppen och välkomnande.

"Du kommer inte tycka om oss alla men du kommer lära dig att älska oss på ett speciellt sätt, precis som vi redan älskar dig." 
  • Respekt

Du har inte problem, att ta en öl eller 2 gör dig inte till Alkis. Speciellt inte när du ena veckan inte tar nått alls.

Sen de att du inte dricker dig berusad utan bara så du känner dig påverkad är också ett tecken på att du inte har problem 

• Nenne666
    Anonym (jagvetinte) skrev 2013-07-06 23:49:25 följande:

Eller så skär du bara ner på det. Du är ju medveten om det.
  • Anonym (ocean)
    Respekt skrev 2013-07-26 22:15:34 följande:
    Du har inte problem, att ta en öl eller 2 gör dig inte till Alkis. Speciellt inte när du ena veckan inte tar nått alls.

Sen de att du inte dricker dig berusad utan bara så du känner dig påverkad är också ett tecken på att du inte har problem 
    Det är inte mängden man dricker som avgör om man är alkoholist utan det som avgör är om man får abstinens om man inte dricker, om man dricker för att döva känslor och om man får sug efter alkohol.

• Respekt
    Anonym (ocean) skrev 2013-07-26 22:19:06 följande:
    Det är inte mängden man dricker som avgör om man är alkoholist utan det som avgör är om man får abstinens om man inte dricker, om man dricker för att döva känslor och om man får sug efter alkohol.

Ja ja , alla ser vi olika på det. 
  • Anonym (??)

Vad för problem anser du dig att ha?
    Du dricker nån öl då och då, händer det nått negativt i samband? 

• Rudolf
    Anonym (ocean) skrev 2013-07-26 22:03:19 följande:
    Beroendecenter på HC kan vara en bra start, de har specialkuratorer och sjuksköterskor. Har man jätteproblem kan man få Antabus vilket gör så att man inte KAN dricka för jävlar vad skit man mår efteråt och de flesta vågar inte ens försöka dricka på det igen. 

AA är fantastiskt om man behöver mer stöd än bara en pratkontakt. Där får man dela andras erfarenheter och alla får vara precis som de är. Efter vartenda återfall som kommer så är gruppen öppen och välkomnande.

"Du kommer inte tycka om oss alla men du kommer lära dig att älska oss på ett speciellt sätt, precis som vi redan älskar dig." 
    Klart man kan, det gäller bara att ta tillräckligt mycket amfetamin innan.
  • EmilyHelena
    Rudolf skrev 2013-07-27 10:20:08 följande:
    Klart man kan, det gäller bara att ta tillräckligt mycket amfetamin innan.
    Jag tror nog det är vanligare att sluta ta antabusen istället för att trycka i sig amfetamin så man kan dricka sig igenom den ;)
  • Rudolf
    EmilyHelena skrev 2013-07-27 11:05:16 följande:
    Jag tror nog det är vanligare att sluta ta antabusen istället för att trycka i sig amfetamin så man kan dricka sig igenom den ;)
    Haha, ja det har du rätt i, men det var en kille på ett AA-möte som uttryckte sig så, jag tyckte det vara rätt roligt sagt..
  • Anonym (ocean)
    Rudolf skrev 2013-07-27 11:33:45 följande:
    Haha, ja det har du rätt i, men det var en kille på ett AA-möte som uttryckte sig så, jag tyckte det vara rätt roligt sagt..
    :)
  • Nenne666
    Anonym (ocean) skrev 2013-07-26 22:19:06 följande:

Abstinensen går över. Jag tror inte alla är alkoholister som dricker större mängder alkoholZ under en period på lång eller kort tid, jag tror alkoholberoende är som vilket annat missbruk som helst. Det sitter i huvet, vill du nåt annat. Så sluta. Vill du banta så krävs det att du styr om i hjärnan och bryter mönstret, med det följer abstinens. Vilja är à och o och ett stöd i det vore kanske bra. Men vill du inte själv så spelar det ändå ingen roll. Vill man själv så går det i bästa fall av sig själv.
  • Respekt
    Anonym (??) skrev 2013-07-27 10:15:59 följande:
    Vad för problem anser du dig att ha?
    Du dricker nån öl då och då, händer det nått negativt i samband? 

Undrar detsamma. Så länge det inte blir mer o mer så är det väl ingen fara.

Alla tycker det är så underbart med andra kulturer som kan ta ett eller två glas vin till maten , men om man i Sverige dricker nån annan gång än mellan Fre- Sön så har man problem.

Inte alls.

Så nu ska jag ta en kall öl......Bara för att det är GOTT     
Svar på tråden Var går gränsen för alkoholism?