• Matruska

Hur gör jag stek i ugn utan köttermometer? Hjälp!

Jag har en liten bit nötkött (760 gram) som jag tänkte ha i ugnen idag. Men jag har ingen köttermometer... Hur länge ska jag ha köttet i ugnen? Och vilka grader? Har försökt leta på nätet, men där står bara för stekar över ett kilo...

• Svar på tråden Hur gör jag stek i ugn utan köttermometer? Hjälp!
  • IsDimma

Varför inte köpa en termometer? Det blir så mycket lättare då. Vad är det för köttbit förresten?

• Matruska
    IsDimma skrev 2013-07-07 10:20:07 följande:
    Varför inte köpa en termometer? Det blir så mycket lättare då. Vad är det för köttbit förresten?

Det står bara "stekbit av nöt"
  • Frontline

Gör den på spisen i en gryta istället denna gången, bryn till den först sen kokar du den i kanske 2 timmar det känner du ju när det börjar bli lite mört.
    Sen skär du upp det i skivor och gör en god gräddsås och potatis till...
    Sen till nästa gång så skaffar du hem en termometer...

Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • IsDimma

Eller ha den i ugnen på låååg temperatur, typ 100, max 125. Ha den där några timmar och du får ett bra kött utan termometer.

• Frontline
    IsDimma skrev 2013-07-07 10:58:52 följande:
    Eller ha den i ugnen på låååg temperatur, typ 100, max 125. Ha den där några timmar och du får ett bra kött utan termometer.
    Det blir saftigt och gott då, brukar köra i en grillpåse och slänga in nån dl vatten i den med så får man en god bas att göra sås på...
    Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • AAA02

Stek den runt om först så den behåller sin saft. Sen virar du in den i folie och sätter in den i ugnen i 175 grader i mitten av ugnen. Efter 1 timme borde den vara klar och riktigt mör :)

Lycka till :)    

• frappa

Svår fråga att svara på när man inte vet kvalitén på köttet.

Och vad är stek bit av nöt, kan ju vara ett jätte segt kött.
    Som då kräver lång ugn/koktid.

Svar på tråden Hur gör jag stek i ugn utan köttermometer? Hjälp!