• Anonym (Moa)

Kula på halsen?

Jag upptäckte nyss en kula på halsen... Den är ganska stor, men inte så den syns. Rör inte på sig när jag känner på den, känns som den sitter fast(?!). Jag har ingen aning om när den kom, eller om den växt snabbt eller så. Gör inte ont. Dum som man är så googlade jag och hittade "cancerceller som spritt sig i kroppen kan orsaka svullna lymfkörtlar, men det är ovanligt att cancer upptäcks på det sättet. Svullna lymfkörtlar som orsakas av cancer är inte ömma" Någon som varit med om liknande? Bör jag vara orolig?

• Svar på tråden Kula på halsen?
  • ZaftMonkey

Ring sjukvårdsupplysningen om du är orolig, de kan ge bättre svar än medlemmarna på FB. + att det finns många körtlar och knölar i halsen, det behöver inte vara något farligt :)

• Anonym (Moa)

Oj, skrev fel. Menar under hakan..

• Anonym (Moa)

tänkte mest om någon vet något ofarligt det kan vara.. lite oroande att endast hitta något allvarligt det kan vara.

• McIris

Jag har en knöl under hakan, intill käkbenet som varit där i typ 20 år. Den har ömmat nån gång o är väl något rörlig och jag tror det är en fettknöl. I vanliga fall är den helt oöm.

• ZaftMonkey
    Anonym (Moa) skrev 2013-07-07 14:55:53 följande:
    tänkte mest om någon vet något ofarligt det kan vara.. lite oroande att endast hitta något allvarligt det kan vara.
    Hårsäck, liten körtel, fettknöl..allt möjligt.
    Googla aldrig symtom så slipper du vara orolig i onödan :)
  • Angel 87

Jag hade så en gång. Men den växte typ och satt precis under hakan så jag såg ut som en pelikan.

Kunde inte dra huvudet bakåt tillslut.

Det visade sig vara nån infektion i halsen bara. Slutade med att jag fick ont i halsen och började sen hosta upp det som var där :-/ Var inte förkyld eller så innan, men blev dålig efter 2 dagar ungefär.

Det var jättelängesen! Men minns det än idag för jag såg så hemsk ut och det gjorde ont tillslut. . Gå till läkaren om den börjar göra ont?

Annars kanske det bara är en fettknöl :)

• Anonym (Moa)

Grejen är att den är så hård så jag tror inte det är en fettknöl, och jag har ju inget hår under hakan så det känns inte som det kan vara en hårsäck.. den är alltså ganska stor, förstår inte jag inte upptäckt den tidigare.. 

Angel 87 skrev 2013-07-07 21:22:23 följande:
    Jag hade så en gång. Men den växte typ och satt precis under hakan så jag såg ut som en pelikan.
    Kunde inte dra huvudet bakåt tillslut.
    Det visade sig vara nån infektion i halsen bara. Slutade med att jag fick ont i halsen och började sen hosta upp det som var där :-/ Var inte förkyld eller så innan, men blev dålig efter 2 dagar ungefär.
    Det var jättelängesen! Men minns det än idag för jag såg så hemsk ut och det gjorde ont tillslut. . Gå till läkaren om den börjar göra ont?
    Annars kanske det bara är en fettknöl :)
    Man kan alltså få en knöl under hakan om man har  infektion i halsen? Var din hård eller mjuk? Gör inte ont som sagt, det är ju lite oroande då det står på nätet att det är dom knölarna som är farliga.  Man ska ju inte googla på symtom men det är samtidigt otroligt svårt att låta bli.
  • Angel 87

Min gjorde ont, men minns inte om det var samma dag eller några dagar efter liksom. Var längesen som sagt. Jag blev också lite rädd först men gick till läkaren när den var så stor och började göra ont..

• Angel 87

Min gjorde ont, men minns inte om det var samma dag eller några dagar efter liksom. Var längesen som sagt. Jag blev också lite rädd först men gick till läkaren när den var så stor och började göra ont..

• Anonym (Moa)
    Angel 87 skrev 2013-07-07 21:58:49 följande:
    Okej, men var din hård eller mjuk? Min är som sagt väldigt hård...
  • Anonym (Moa)

Som sagt, jag skrev fel.. Jag har den precis rakt under hakan.  Då kan det väl inte vara en körtel? Inte så stor koll på var dom sitter. Jag har inte varit förkyld...

• Anonym (Moa)

Ingen som vet om man kan ta reda på om det är cancer på något sätt? Vill helst inte gå till läkaren i onödan.. tänkte om cancer växer snabbt, att den borde bli större på typ en vecka då? och om inte så är det inget farligt(?) Kanske ska vänta någon vecka och se om den försvinner, eller kan det vara farligt om det nu är cancer? tänkte typ att det kan sprida sig.. hehe inte alls nojig.

• ZaftMonkey
    Anonym (Moa) skrev 2013-07-08 11:53:14 följande:
    Ingen som vet om man kan ta reda på om det är cancer på något sätt? Vill helst inte gå till läkaren i onödan.. tänkte om cancer växer snabbt, att den borde bli större på typ en vecka då? och om inte så är det inget farligt(?) Kanske ska vänta någon vecka och se om den försvinner, eller kan det vara farligt om det nu är cancer? tänkte typ att det kan sprida sig.. hehe inte alls nojig.
    GÅ TILL LÄKAREN.
    Folk härinne kan inte ge dig en diagnos. Är det cancer så har du inte en minut att förlora.
  • Anonym (Moa)

Jag vet men tänkte mer om det fanns något sätt man kunde ta reda på det själv/bli mindre orolig. Låter onekligen som jag har något allvarligt om man ska tro på det man läst på nätet så ja, det kanske är bäst att gå till läkaren...

• Anonym (Samo)

Har en likadan, antar att du har kollat upp det nu.. Vad var det?

• Anonym (Moa)
    Anonym (Samo) skrev 2013-09-05 02:22:39 följande:
    Har en likadan, antar att du har kollat upp det nu.. Vad var det?
    Nej, jag kollade aldrig upp det. Den försvann, sen kom den tillbaka efter ca 2 veckor... Sen försvann den igen, inte kommit tillbaka igen nu.
Svar på tråden Kula på halsen?