• Anonym (nojig)

Så rädd för magcancer

Är 35 år fyllda och oroar mig dagligen för att jag har fått tjocktarmscancer. Min mage har alltid haft symtom på stressmage men från förra året kom det blod från tarmen så jag sökte mig till läkare. Slem har jag haft till och från under hela mitt liv så jag har inte reagerat nämnvärt på detta.

Prover togs och det hittades blod i ett av avföringsproverna. Det togs inflammationsprover men de visade negativt och efter att rektoskopi gjorts såg hon bara att jag var lite lättirriterad i första delen av tarmen men inget mer.

Nu väntar en koloskopi och jag är så fruktansvärt nervös.

Senaste månaden har blödningarna dock upphört men jag har så otroligt mycket slem från tarmen. Det kommer flera ggr dagligen med avföringen men även innan, efter eller bara enbart slem när jag går på toaletten.

Eftersom google är så upplysande och bra så är det ju i stort sätt bara cancer som kommer upp när man googlar och nu har jag sån dödsångest så det inte är klokt.

Har inga diarrer, inte ont i magen men detta konstanta slem som kommer i stora mängder varje dag flera ggr gör mig livrädd.

Någon som har några lugnande ord om detta?  

• Svar på tråden Så rädd för magcancer
  • Anonym (nojig)

Dessvärre säger läkarna inte någonting så jag har inte så mkt att gå på...

• Ramlösa

Inga nyheter är goda nyheter och du mår ju inte bättre av att googla och bli hypokondriker på köpet, ta det som det kommer

• solros68
    Ramlösa skrev 2013-07-07 18:55:36 följande:
    Skit i Google och lyssna på läkarna

Håller med. Google ställer bara till det ännu mera och skrämmer ofta upp i onödan.
  • Smartie

Jag vet inte om det här hjälper, men slem kan man ha av många olika orsaker och mag/tarmcancer är mycket ovanligt hos personer under 40 år, efter vad jag har hört. (En AT-läkare sade det till mig b la). Det låter mer som att du kanske har inflammatorisk tarm eller är allergisk / överkänslig mot något.

• Anonym (nojig)

Tack smartie. Försöker tänka så också att jag nog är relativt ung för att få tarmcancer. Men när de sa att inflammationsprovet visade negativt att det INTE var någon typ av inflammation i tarmen så började jag nojja mig att det var cancer istället. Även om inflammation i tarmen inte är roligt det heller så hade jag nog ändå hoppet om att det kunde vara det så det inte var något "värre"...Nu är jag bara rädd :(

• Anonym (inte tumör)

Om du haft slem till och från under hela ditt liv så beror det inte på cancer!

Blödning från tarmen kan vara cancer, men det är otroligt mycket vanligare med andra orsaker, som tillfällig inflammation, analsprickor, hemorrojder, polyper mm. Tjocktarmscancer drabbar främst äldre män och kvinnor över 70 år.

• Anonym (nojig)
    Anonym (inte tumör) skrev 2013-07-07 22:21:04 följande:
    Om du haft slem till och från under hela ditt liv så beror det inte på cancer!

Blödning från tarmen kan vara cancer, men det är otroligt mycket vanligare med andra orsaker, som tillfällig inflammation, analsprickor, hemorrojder, polyper mm. Tjocktarmscancer drabbar främst äldre män och kvinnor över 70 år.
    Tack snälla för uppmuntrande ord! 
  • 88802

Puffar denna gamla tråd. Hur gick det ts? Vad var det i tarmen?

• Anonym (nojig)
    88802 skrev 2014-04-27 19:21:12 följande:
    Puffar denna gamla tråd. Hur gick det ts? Vad var det i tarmen?
    Koloskopi gjordes men de hittade ingenting. Har fortfarande samma besvär men de kunde inte se varför...Jag är iof mest glad att de inte hittade cancer eller någon inflammatorisk sjukdom. Men jobbigt är det ju ändå såklart. 
  • Anonym (?)

Har de uteslutit celiaki? Kan det vara något i kosten du reagerar på?

• Anonym (nojig)

celiaki har uteslutits också. Antar att jag hamnar under kategorin IBS fast jag egentligen inte har de symtomen som beskrivs för det. Märkligt också att det kommer blod i perioder...Men det känns iaf skönt att ha gjort den här koloskopin och för övrigt mår jag ju bra så jag försöker leva på så vanligt det bara går.

Svar på tråden Så rädd för magcancer