• scrapparlotta

Medel mot fotvårtor?

Vilka medel är bäst mot fotvårtor. Fick se att min dotter, 9 år, hade två stora fotvårtor under foten....så det blir apoteket imorgon. Men vad ska jag köpa?

• Svar på tråden Medel mot fotvårtor?
  • Omogen citron

Vårtfri. Det kostar runt 300 kronor medan alla medel kostar runt 50- lappen, men det är superbra. Man behöver bara använda det en gång i veckan också.

www.vartfri.se/

• scrapparlotta
    Omogen citron skrev 2013-07-07 19:20:55 följande:
    Vårtfri. Det kostar runt 300 kronor medan alla medel kostar runt 50- lappen, men det är superbra. Man behöver bara använda det en gång i veckan också.

www.vartfri.se/
    Ok, tack....den var dyr.....för två små vårtor. Är dom andra inte alls bra då eller?

• Omogen citron
    scrapparlotta skrev 2013-07-07 20:54:31 följande:
    Ok, tack....den var dyr.....för två små vårtor. Är dom andra inte alls bra då eller? 

Jag tycker inte de fungerar alls. Då kan man strunta helt i vårtmedel och bara fila på vårtan varje dag istället. Förr eller senare försvinner den då också.
  • scrapparlotta
    Omogen citron skrev 2013-07-07 22:07:32 följande:

Jag tycker inte de fungerar alls. Då kan man strunta helt i vårtmedel och bara fila på vårtan varje dag istället. Förr eller senare försvinner den då också.
    Så inget medel alls menar du?? Fast nåt måste väl finnas som funkar lite?
  • pigglet

Vi har provat apotekets vårtmedel, som man penslar på varje dag. Funkade inte.
    Även apotekets "plåster" som man sätter på varje natt. Funkade inte.

Vårtfri behöver man bara pensla på 1 gång/vecka. Att få bort vårtor tar tid, så att hålla på varje kväll i 1-2 månader är rätt tradigt. Vårtfri sved inte heller på samma sätt som det man penslar på från apoteket. Man ska inte heller fila. En av gångerna med vårtfri trodde jag vi blivit av med vårtan, men den kom tillbaks efter några månader. De andra 2 gångerna vi använt den har det funkat bra.

Jag tror det är svårast att bli av med vårtor som funnits länge, de hinner rota sig ordentligt. Värst är det visst med de som man "trampar på" (tex under hälen), de trampar man liksom in i foten?   

• scrapparlotta
    pigglet skrev 2013-07-07 23:11:29 följande:
    Vi har provat apotekets vårtmedel, som man penslar på varje dag. Funkade inte.
    Även apotekets "plåster" som man sätter på varje natt. Funkade inte.

Vårtfri behöver man bara pensla på 1 gång/vecka. Att få bort vårtor tar tid, så att hålla på varje kväll i 1-2 månader är rätt tradigt. Vårtfri sved inte heller på samma sätt som det man penslar på från apoteket. Man ska inte heller fila. En av gångerna med vårtfri trodde jag vi blivit av med vårtan, men den kom tillbaks efter några månader. De andra 2 gångerna vi använt den har det funkat bra.

Jag tror det är svårast att bli av med vårtor som funnits länge, de hinner rota sig ordentligt. Värst är det visst med de som man "trampar på" (tex under hälen), de trampar man liksom in i foten?   
    Vet inte hur länge hon haft dom här.....det är inte så att jag kollar under hennes fötter så ofta (gillar inte fötter..) Men dom är ganska stora, så hon har nog haft dom ett tag. Och en sitter just under hälen så den trampar hon ju på. Hur smittar dom?? Smittar dom som dom är nu om hon går barfota på golvet här, eller är det bara när och om dom blöder?

Så som är så svåra att få bort åxå? Fy vad tråkigt..... 
  • Norrskenet

Jag har använt den där frysspejen som finns. Väldigt smärtsam ja, men har provat allt annat som ej funkade o denna funkade, ej alltid efter  första  gången, men senast efter tredje. Ja, vårtor är väldigt svåra att bli av med! Både 10- och 12 åringen har haft det flera ggr, nåt man får räkna med när de börjar skolan o går på gymnastik o dessutom tränar på sin fritid, dvs mycket tid i duschrummen  på sporthallen...

Nu har 4 -åringen också fått sin första vårta o på honom vill jag ej använda fryssprejen, då den gör så ont. Men nu finns det en vårtpenna, så den testar jag nu. Väldigt lätt att sätta på iaf. 

Här kan du läsa mer om hur det smittar: www.1177.se/Norrbotten/Fakta-och-rad/Sjukdomar/Vartor/

Svar på tråden Medel mot fotvårtor?