• Farmor­52
    Äldre 7 Jul 21:08
    6430 visningar
    40 svar
    40
    6430

    Barnens namn ska höra ihop.....

    ..... Varför vill man det? Det känns för mig lite märkligt att man lägger vikt vid att barnens namn ska "passa ihop". Det är endast en kort tid i livet som vi lever ihop med våra syskon. Då tycker jag att det är viktigare att det namn man väljer passar ihop med efternamnet. Jag har en del yngre arbetskamrater där man förstår att föräldrarna inte alls funderat på att förnamnet ska passa ihop med efternamnet. Det har blivit några pinsamma incidenter när de ska presentera sig. En av dem har nu bytt förnamn till ett helt bytt, den andra har gift sig och valde sin frus efternamn, på grund av att han tyckte att hans namn blev pinsamma ihop. Vad är viktigast när man väljer namn? Moderna? Unika? Släktnman? Rimmar på syskonens namn? Namn i samma stil som syskon? Namn efter någon man vill att barnet ska ta efter?

  • Svar på tråden Barnens namn ska höra ihop.....
  • Mercur­ialis
    Äldre 7 Jul 21:19
    #1

    Barnens namn är namn vi tycker om men visst styrde första barnets namn till viss del vårt val av namn till andra barnet. Båda barnens namn passar bra med efternamnet, både det efternamn vi hade när de föddes och vårt nya efternamn.


    Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • Äldre 7 Jul 21:21
    #2

    Jag tycker alla får göra som de vill

  • Mercur­ialis
    Äldre 7 Jul 21:21
    #3
    Ramlösa skrev 2013-07-07 21:21:12 följande:
    Jag tycker alla får göra som de vill
    Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • Äldre 7 Jul 21:22
    #4

    Vi valde namn som är fina ihop, och var för sig.

  • Äldre 7 Jul 21:23
    #5

    Nog för att jag skulle reagera om tre syskon hette "Kenny, Jenny och Benny" men annars tycker jag att det är fint att ha samma stil på namnen, "Hailey och Iris" låter lixom lite knäppt....

  • Äldre 7 Jul 21:28
    #6
    Pissenisse skrev 2013-07-07 21:23:47 följande:
    Nog för att jag skulle reagera om tre syskon hette "Kenny, Jenny och Benny" men annars tycker jag att det är fint att ha samma stil på namnen, "Hailey och Iris" låter lixom lite knäppt....



    När jag var liten kände jag ett syskongäng som hette Patricia, Felicia & Alicia.. Inte då läckert. Jag o minasystrar heter Mona, Sonja & Louise. Passar helt ok ihop men rimmar iaf inte haha
  • Äldre 7 Jul 21:47
    #7

    Nja, det viktiga för oss var inte att namnen skulle passa, men eftersom vi gillar "gamla namn" blev det ju sådana namn till alla barnen. För mig var det viktigast att namnet inte rimmade på ngt olämpligt (Nora går tex bort) att det inte blir konstiga initialer (CP) och att barnen har namn som börjar på olika bokstäver.

  • gbgumm­an
    Äldre 7 Jul 21:55
    #8

    Jag ville ha riktiga namn och som har varit vanliga i Sverige länge. Det blev Eskil och Sonja. De passar inte ihop men fina med efternamnet. Men båda stämde inte på den typ av namn jag gillar. Skulle jag få en pojke och flicka till skulle de bli Vidar och Kerstin. Passar inte heller ihop med de andra men stämmer in på mitt krav.

  • Äldre 7 Jul 21:58
    #9

    Jag bryr mig inte om vad andra gör,men för oss(eller mig mest)är det viktigt att namnen "passar ihop". Mest för att jag är väldigt namnintresserad,hobbyforskar om namn och direkt när jag hör ett namn kategoriserar det i huvudet. Då låter typ Tyler och Maj väldigt konstigt ihop (extremt exempel jag vet...).

    Och sen gillar jag att man hör att syskonen är döpta av samma föräldrar.

    När vi väntade syskon valde jag bort namn jag gillar,men som är för långt bort från vårt barns "namnkategori". Hade några förslag som inte var riktigt samma,men ändå nära.

    Det JAG tycket är viktigast när man väljer namn är det inte  är knepigt att stava eller uttala. Antingen ett vanligt namn med knepig stavning som inte stämmer med de svenska uttalsreglerna eller ett namn som helt enkelt är väldigt okänt och stavas konstigt.
    Det är också viktigt att namn inte ger någon uppenbar mobbningsrisk,däremot har jag inga problem med namn som rimmar.
    Att namnet inte betyder något ful på ett språk många kan.
    Och sist,men inte minst det viktigaste,att namnet ska passa hela livet. Inte bara vara sött på barn och sen vara några storlekar för smått,avskyr puttituttiga namn utan pondus,


    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Äldre 7 Jul 22:00
    #10

    Fast även om jag vill att mina barn ska heta namn från samma kategori avskyr jag "Bill och Bull namn,typ mamma och moster,Mia och Pia.


    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
Svar på tråden Barnens namn ska höra ihop.....