• ungmamma94

Hur få 1½ åring att sova i egen säng?

Har en 1½ åring här som sovit mellan oss sedan första dagen. Har nu för ett tag sedan försökt att få henne att sova i sin egen säng i vårt rum.
    Provat att sitta hos henne tills hon somnat, låta henne skrika sig till söms och låta henne somna hos oss i soffan och sedan lägga in henne. Ingenting funkar. Känns som vi har provat allt. Någon som har sätt man kan prova?  

• Svar på tråden Hur få 1½ åring att sova i egen säng?
  • ChaosMum

Varför är det så viktigt? Varför så bråttom?

När hon skriker sig till sömns så kör ni inte dessa korkade fem minutersmetoderna hoppas jag?

Karma is a bitch and I love bitches ;)
  • ungmamma94
    ChaosMum skrev 2013-07-08 00:16:31 följande:

När hon skriker sig till sömns så kör ni inte dessa korkade fem minutersmetoderna hoppas jag?

Vill gärna få henne att sova i egen säng då vi pratar om att skaffa fler barn och vill gärna att hon ska sova i sin egen säng. Hon är också väldigt sprallig och så är jag tillräckligt varm utan hela fam. i sängen.

Nej hon får skrika tills hon somnar. problemet ligger i att hon vaknar flera gånger bara under några timmar.   
  • ChaosMum
    ungmamma94 skrev 2013-07-08 00:21:18 följande:

Vill gärna få henne att sova i egen säng då vi pratar om att skaffa fler barn och vill gärna att hon ska sova i sin egen säng. Hon är också väldigt sprallig och så är jag tillräckligt varm utan hela fam. i sängen.

Nej hon får skrika tills hon somnar. problemet ligger i att hon vaknar flera gånger bara under några timmar.   
    Fast jag fattar ändå inte brådskan i det.
    Barn kan man väl göra andra tider också?

Och att hon vaknar, vad trodde du? Att man lägger barnet och sen sover de hela natten? Alla barn är olika. Ligger barnet dessutom i närheten av en själv när de vaknar är det enklare att få barnet att somna om och även för egen del då man slipper stiga upp.

Fattar inte denna hets med allt. När barnet är redo så är det anser jag.
    Karma is a bitch and I love bitches ;)
  • ungmamma94
    ChaosMum skrev 2013-07-08 00:24:30 följande:
    Fast jag fattar ändå inte brådskan i det.
    Barn kan man väl göra andra tider också?

Och att hon vaknar, vad trodde du? Att man lägger barnet och sen sover de hela natten? Alla barn är olika. Ligger barnet dessutom i närheten av en själv när de vaknar är det enklare att få barnet att somna om och även för egen del då man slipper stiga upp.

Fattar inte denna hets med allt. När barnet är redo så är det anser jag.

Hon somnar till en stund sen vaknar hon igen och sen håller det på så.

Frågade om råd hur jag ska få henne att sova i egen säng så får du tycka vad du vill.   
  • Mimmi85

Min dotter är också 1,5 år och har alltid sovit i våran säng. Hon hatar spjällsängen så hon har fått min gamla 1,20 säng. Den är det lättare att natta henne i. Ligger bara brevid tills hon somnat och ofta vaknar hon bara efter några timmar och då lägger jag mig brevid henne igen tills hon somnat om. När hon vaknar för andra gången oftast mitt i natten får hon komma till vår säng. I början skrek hon då hon vakna men med tiden har hon lärt sig att gå över till vårt rum å vår säng och lägger sig brevid utan att jag ibland märker det. Ibland sover hon hela natten i sin egen å vaknar inte. Ge det bara lite tid å låt henne få komma till er säng när hon vaknar mitt i natten.

• Bling1975

Vi började med en spjälsäng utan sida och tog bort benen på gästsängen. Då blev det som ett mellanting mellan egen säng och sova tillsammans. I början låg jag med huvudet inne på hennes kudde men gradvis kunde jag lägga mig mer och mer i gästsängen. Efter en tid kunde vi sätta dit sidan på sängen och flytta in i vårt sovrum där den inte får plats vid sidan om sängen utan står vid fotändan. När hon blev ledsen la vi oss med huvudet åt hennes håll. Om hon var sjuk sov hon i vår säng men då fick jag vara vaken för jag var så rädd att hon skulle trilla ur.

Fungerade bra och smidigt för dottern. Jag saknade henne dock så när hon hade lärt sig att krypa ner från vår säng med rumpan först så flyttade jag tillbaka henne så nu sover vi tillsammans igen.

• Hamody13

Prova natta barnet med nåt de tycker om, en gossedjur kanske som inte får lämna barnens säng. Då kanske de förstår snart att de ska sova i sin säng för att få de mysiga. Prova också sov du med barnet i deras säng tillsammans för att få dem känna sig trygga i sin nya säng sen lämna dem när de sover

• pluvdo
    Hamody13 skrev 2013-07-08 01:57:15 följande:
    Prova natta barnet med nåt de tycker om, en gossedjur kanske som inte får lämna barnens säng. Då kanske de förstår snart att de ska sova i sin säng för att få de mysiga. Prova också sov du med barnet i deras säng tillsammans för att få dem känna sig trygga i sin nya säng sen lämna dem när de sover
    Gosedjur*
  • pluvdo
    ChaosMum skrev 2013-07-08 00:16:31 följande:
    Samsovning fungerar inte för alla, i synnerhet inte när barn blir lite äldre och rör på sig mer. När min son var liten bebis så låg han i min säng och så lade jag kuddar emellan oss så att jag inte skulle råka lägga mig på honom i sömnen eller så. Men när han var runt fem månader så började han böka runt i sängen så han låg på mage med ansiktet nere i sängen och tryckte ifrån med benen och så bökade han sig in under min kudde eller förbi mig så jag vaknade flera gånger när han var sekunder från att falla i golvet. Då kände jag att det inte fungerade att ha honom i sängen mer. Dels så riskerade han som sagt att skadas av det och dels så sov jag sämre eftersom jag var rädd för att han skulle göra sig illa.

Sedan har han vissa perioder sovit i min säng ändå och om han kommer över till min säng på nätterna nu (han är tre år) så får han ligga kvar här. Nu är jag ändå ganska så säker på att han hinner vakna innan han typ kvävs av min kudde eller något sådant. Men det påverkar ändå både hans och min sömn negativt att samsova.
  • ungmamma94
    Mimmi85 skrev 2013-07-08 00:52:11 följande:
    Min dotter är också 1,5 år och har alltid sovit i våran säng. Hon hatar spjällsängen så hon har fått min gamla 1,20 säng. Den är det lättare att natta henne i. Ligger bara brevid tills hon somnat och ofta vaknar hon bara efter några timmar och då lägger jag mig brevid henne igen tills hon somnat om. När hon vaknar för andra gången oftast mitt i natten får hon komma till vår säng. I början skrek hon då hon vakna men med tiden har hon lärt sig att gå över till vårt rum å vår säng och lägger sig brevid utan att jag ibland märker det. Ibland sover hon hela natten i sin egen å vaknar inte. Ge det bara lite tid å låt henne få komma till er säng när hon vaknar mitt i natten.

ungmamma94 skrev 2013-07-08 00:05:45 följande:
    Har en 1½ åring här som sovit mellan oss sedan första dagen. Har nu för ett tag sedan försökt att få henne att sova i sin egen säng i vårt rum.
    Provat att sitta hos henne tills hon somnat, låta henne skrika sig till söms och låta henne somna hos oss i soffan och sedan lägga in henne. Ingenting funkar. Känns som vi har provat allt. Någon som har sätt man kan prova?  
    Tack för tipsen. Ska ikväll prova att lägga henne i sitt eget rum i sin vanliga säng så får vi se hur det går:)
  • FlitigaLis

Mitt tips är att ge inte upp!! Bestäm er för en metod och håll er till den i nån vecka iaf innan ni testar något annat. Jag höll på bli galen första månaden efter vår son (17 månader) byte till vanlig säng istället för spjälsäng. Nu har han haft den två månader och det funkar ganska bra. Vi sitter bredvid sängen tills han somnar.

Förstår vad du menar med syskon. Vi vill också ha fler men är så rädd att skulle mosa bebis om vi sov alla fyra i samma säng. Vår son kommer alltid in till oss, nån gång under natten. Vi skulle helst vilja att han sov hela natten i egen säng innan syskonet kommer.

• Litet My

Vi har dotterns säng i vårt sovrum, hon ligger i sin medan vi ligger i vår och tex läser. Sitter vi bredvid vill hon bara upp men en bit bort fungerar bättre. Hon har aldrig protesterat mot det ej heller skrikit.

• Gåsmor

Bra med fullstor säng till stora syskonet så att jag och lillbebisen kunde stanna i dubbelsängen och pappa flytta in till den äldre när det behövdes, så slapp vi trängsel.

• Jkpg Deluxe

Ställ hennes säng bredvid din sovplats? Så sov vår son ett bra tag i en sån där övergångs/mellanfas...Då han vaknade behövde jag bara sträcka ut armen och lägga den på hans mage och viska "mamma är här..." så somnade han om!

Svar på tråden Hur få 1½ åring att sova i egen säng?